Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-05, 06:33
  #1
Avstängd
grinigs avatar
Hittade ingen tråd i ämnet. Det ligger alltså till så att jag slutligen lessnat på Bolagets horribla överpriser på vinblask, och ämnar försöka tillverka själv. Vad behöver jag för detta? Är det knepigt? Jag kan inte hålla på att laborera med massa trattar och byggsatser och ingredienser som inte finns på ICA. Hur blir det färdiga blasket sedan? Stämmer det man kan få 15-20 liter tjut av en vinsats á 100kr? Alkoholhalten? Rödtjut är det jag dricker. Man har sagt mig det tar 3 veckor för brygden att jäsa färdigt. Vad händer i kroppen om man inte klarar vänta och dricker halvjäst vin som stått 2.5 veckor? Finns här någon rutinerad som ständigt har vin ståendes på jäsning och kan tipsa?
Citera
2007-12-05, 06:59
  #2
Medlem
klybans avatar
Vinsatser har samma problem som ölsatser och det är att jästen inte håller så bra kvalitet, men dock ger de medföljande vinjästerna bättre resultat än vad ölsatsernas medföljande jäst gör.
Men trots allt bör man byta ut jästen till en finare/säkrare jäst.

Och ett tips eftersom det verkar som du har bråttom är att du tar upp en lite billigare sats från ICA beställer en dyrare vin sats och jäst x2 från typ PGW.se och sätter bägge samtidigt.
Så kan du börja sörpla i dig den sämre vinsatsen först sen när du är klar med det så kommer den andra förhoppningsvis vara snart klar.

Skillnaden på ICA's satser och jämfört kvalitetssatser är att druvjosen har högre druvhalt,större mängd,utvalda druvor och inte massan annan frukt.
Exempel: Doc's,Ekens8,5kg och Grand Superior och kostar mellan 339-495:- och alla ligger på 8,5kg

Ligger på bryggforum en variant med egen jäst där man använder sig av Grand Superior Barolo och med jästen Lalvin RC212.
https://go.phpwebhosting.com/~laika/...cc558ec4996c2b
Citera
2007-12-05, 14:36
  #3
Medlem
Bloodbounds avatar
ICA har vinsatser som blir klara på 7 dagar och kostar typ 200 spänn, och är enligt mig fullt dugliga. Detta beror nog på att jag inte är nåt stort fan av vin annars, och således tycker att det smakar bra av dessa, eftersom jag inte upplevt annat. Själv kör jag på vitt vin när jag gör eget, och det har gått lätt och resultatet blev som sagt bra enligt mig. Vissa som smakat av mitt vin har kallat mig för idiot och vägrat tro på att jag gjort det själv. Och de ska vara "finsmakare" tror de..
En polare brukar göra rött vin, och det smakar jävligt skumt tycker jag. Väldigt tjock konsistens och nästan svart färg, i kombination med en sötsur smak. Fast det kan bero på hans personlighet; allt ska gå fort som fan, utan hänsyn till jäsningsprocess och liknande.

Det du behöver är väl ett 25-liters jäskärl, hävert, vatten och socker. Sedan så finns ju fler tillbehör som kan underlätta, t.ex. jäsningsmätare och alkoholmätare(?). Lycka till
Citera
2007-12-05, 15:03
  #4
Medlem
klybans avatar
När det gäller att mäta alkohol så allt man behöver är jäsmätare/ochelemätare.

Tror problemet med många som gör dessa snabba satser är att dom följer instruktionerna blint så ibland har det inte ens jäst klart när dom tippar i jäststopp och klarning.
Och då får man ett vin som har en jävla massa socker i sig utan alkohol som dom då är intresserad av.

Att göra vin och öl tar tid och har du inte tiden att ge då kan du lika gärna gå till systemet.
Och tänk på att viner du köper på systemet har jäst och klarnat i ett,två,tre eller kanske tom fyra år innan dom ens hamnar på flaska.

Och då kan du tänka dig vad du hoppar över om du jäser och tappar upp vinet på 7dagar.
Citera
2020-03-15, 10:56
  #5
Medlem
har testat rulles vita och röda vinsats från ica 120 kr.

jäsmätare/ochelemätare är bara för entusiasten, då
vinet blir mellan 12-14% beroende på hur mkt socker
du häller i. jäsmätare har dessutom 1% felmarginal
och kostar runt 50 kr. typ en tredjedel av kostnaden
för vinsats och socker.

rulles rödvin smakar och luktar som rödvin men har en
eftersmak av saft. har samma karaktär efter 3 månaders
lagring.

rulles vita vin. luktar och smakar som vitt vin inte för
torrt. drickbart efter tappning. efter 10 dagars lagring
får det en finare rundare smak.

har även gjort en cidersats med 24 päron koncentrat
och en 8 gammal vinjäst jag hade från en sats jag
aldrig gjorde. den var drickbar även den, eftersötade
den något dock.

största fördelen förutom priset är att 21 liter vin finns
tillgodo. om du inte gillar regler ska du inte testa detta.
då renlighet och desinfektion är grundpelare. följs inte
det har du en mindre trevlig bakterieodling.
Citera
2020-10-17, 16:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
har testat rulles vita och röda vinsats från ica 120 kr.

jäsmätare/ochelemätare är bara för entusiasten, då
vinet blir mellan 12-14% beroende på hur mkt socker
du häller i. jäsmätare har dessutom 1% felmarginal
och kostar runt 50 kr. typ en tredjedel av kostnaden
för vinsats och socker.

rulles rödvin smakar och luktar som rödvin men har en
eftersmak av saft. har samma karaktär efter 3 månaders
lagring.

rulles vita vin. luktar och smakar som vitt vin inte för
torrt. drickbart efter tappning. efter 10 dagars lagring
får det en finare rundare smak.

har även gjort en cidersats med 24 päron koncentrat
och en 8 gammal vinjäst jag hade från en sats jag
aldrig gjorde. den var drickbar även den, eftersötade
den något dock.

största fördelen förutom priset är att 21 liter vin finns
tillgodo. om du inte gillar regler ska du inte testa detta.
då renlighet och desinfektion är grundpelare. följs inte
det har du en mindre trevlig bakterieodling.

Så, var det värt väntan att brygga själv? Vill gärna hitta något riktigt gott som jag kan brygga själv, vin då alltså. Några tips ?
Citera
2022-02-22, 22:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badnews-nu
Så, var det värt väntan att brygga själv? Vill gärna hitta något riktigt gott som jag kan brygga själv, vin då alltså. Några tips ?
värt ja, enligt mig har den den bästa jästen man fick fin fylla, men mer som saft. jag gör cider av vin numera från koncentrat och riktig frukt. gått igenom olika vinjäst men testar nu enbart bakjäst. visst har man fått starkare 14% vin eller cider men det är dyrt och framför allt få det hemskickat i sverige. jag kan få 30 kg på pall från eu - sverige men att skicka 1 kg inom sverige via postnord är 130 kr.

sista gången lyckades jag med kolsyrejäsning dessutom. nu gör jag mindre omgångar för att få bästa resultat för framtida större bryggningar.
Citera
2022-06-11, 12:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
värt ja, enligt mig har den den bästa jästen man fick fin fylla, men mer som saft. jag gör cider av vin numera från koncentrat och riktig frukt. gått igenom olika vinjäst men testar nu enbart bakjäst. visst har man fått starkare 14% vin eller cider men det är dyrt och framför allt få det hemskickat i sverige. jag kan få 30 kg på pall från eu - sverige men att skicka 1 kg inom sverige via postnord är 130 kr.

sista gången lyckades jag med kolsyrejäsning dessutom. nu gör jag mindre omgångar för att få bästa resultat för framtida större bryggningar.
rulles kan även finnas på pekås i värmland och ica maxi bergvik karlstad från 120-130 kr. minst lika bra som vinkitten som säljs för 239-400kr
Citera
2022-07-19, 21:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badnews-nu
Så, var det värt väntan att brygga själv? Vill gärna hitta något riktigt gott som jag kan brygga själv, vin då alltså. Några tips ?
Helt klart värt det. Gör mest cider på päron ,persika hallon från koncentrat. Brukar blanda med samma smak läskedryck för att få till kolsyran. Har använt 18% jäst och blir väl runt 16%.

Försöker finslipa kolsyrejäsning så jag kan lagra det på flaska.

Just det ja rulles vita vin gav bästa fyllan😜
Citera
2022-08-03, 07:08
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
har testat rulles vita och röda vinsats från ica 120 kr.

jäsmätare/ochelemätare är bara för entusiasten, då
vinet blir mellan 12-14% beroende på hur mkt socker
du häller i. jäsmätare har dessutom 1% felmarginal
och kostar runt 50 kr. typ en tredjedel av kostnaden
för vinsats och socker.

rulles rödvin smakar och luktar som rödvin men har en
eftersmak av saft. har samma karaktär efter 3 månaders
lagring.

rulles vita vin. luktar och smakar som vitt vin inte för
torrt. drickbart efter tappning. efter 10 dagars lagring
får det en finare rundare smak.

har även gjort en cidersats med 24 päron koncentrat
och en 8 gammal vinjäst jag hade från en sats jag
aldrig gjorde. den var drickbar även den, eftersötade
den något dock.

största fördelen förutom priset är att 21 liter vin finns
tillgodo. om du inte gillar regler ska du inte testa detta.
då renlighet och desinfektion är grundpelare. följs inte
det har du en mindre trevlig bakterieodling.
Ochelemätare ger aldrig ett 100% korrekt svar, då det man ska dela med ändrar sig med alkoholens ökade styrka och i relation till sockret och därför man använder ett medeltal och ofta 7,5.
Och en sådan mätare är fundamental för se att drycken är färdigjäst, alternativt att man överdriver tiden och är säker på så sätt.
Men en sådan mätare berättar om något gått fel också.
Citat:
Ursprungligen postat av Badnews-nu
Så, var det värt väntan att brygga själv? Vill gärna hitta något riktigt gott som jag kan brygga själv, vin då alltså. Några tips ?
Ja, det är värt väntan, men om man vill ha godare viner, så bör man rikta blickarna till de stora satserna på 8,5kg och sen hålla lite vatten mot vad det säger och för ett mer smakrikare vin.
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
rulles kan även finnas på pekås i värmland och ica maxi bergvik karlstad från 120-130 kr. minst lika bra som vinkitten som säljs för 239-400kr
Nej, de är de inte alls eller ens nära och dessa större satser

Okey, gott och drickbart, sure inga problem, men de billiga når inte upp till dessa dyrare.
Citera
2023-12-07, 19:49
  #11
Medlem
Var inne och tittade efter Rulles vin, men fann bara något som innehöll socker, vilket jag tolkade som tillsatt socker.

Någon som har förslag på budget-sats men med ren druvjuice. Vill ha vitt, och kunna beställa hem eller till ombud.

Sedan jäsning-temperatur. Läste någonstans att man bör hålla sig mellan 20 och 25 gr. Vad händer om det är svalare, förutom att det jäser långsammare? Påverkas smaken, negativt eller positivt. Har ett rum som så här års håller sig kring 14-15 gr.
Citera
2023-12-08, 14:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Var inne och tittade efter Rulles vin, men fann bara något som innehöll socker, vilket jag tolkade som tillsatt socker.

Någon som har förslag på budget-sats men med ren druvjuice. Vill ha vitt, och kunna beställa hem eller till ombud.

Sedan jäsning-temperatur. Läste någonstans att man bör hålla sig mellan 20 och 25 gr. Vad händer om det är svalare, förutom att det jäser långsammare? Påverkas smaken, negativt eller positivt. Har ett rum som så här års håller sig kring 14-15 gr.

Den här är nog bara druvjuice, kostar dock 400 spänn. Allt är ju relativt men jämfört med att köpa vin är det ju billigt.

Tror inte det gör så stor skillnad på 14°C eller 20°C. Är väl mest att vissa saker blir sämre i för hög temperatur.

Edit:
Lite billigare, verkar dock slut i lager
https://www.pgw.se/ekens-lantvin-vit.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback