2015-02-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jousif650
För att om jag väljer maskinteknik komma jag troligtvis att inte bli antagen till master inom I. För att jag inte tror att jag kan fortsätta med samma tempo som jag har idag under mer än 2 år till

Maskin på KTH har ingen konkurrens om masterplatser så du kan va lugn!
Citera
2015-02-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernuolli
Maskin på KTH har ingen konkurrens om masterplatser så du kan va lugn!

Hur är det med konkurrens om man läser indek som master? Eller övriga?
Citera
2015-02-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNOHV
Hur är det med konkurrens om man läser indek som master? Eller övriga?

Om du läser på M är det ingen konkurrens om Indek master. Däremot om du läser programmet Indek så är det konkurrens när du ska välja master.

På min studievägledare lät det som att kunna erbjuda platser till alla är lite av hela meningen med maskinteknik, eftersom den annars bara blir en bred utbildning för dem med bra betyg.
Citera
2015-02-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernuolli
Om du läser på M är det ingen konkurrens om Indek master. Däremot om du läser programmet Indek så är det konkurrens när du ska välja master.

På min studievägledare lät det som att kunna erbjuda platser till alla är lite av hela meningen med maskinteknik, eftersom den annars bara blir en bred utbildning för dem med bra betyg.

Fel, det är ingen platsbegränsning på I när du väljer inriktning i tvåan. Det var dock det förut och kunde bli då många valde finansmatten. Idag försöker det väl upplysa folk att inte välja den inriktningen om man inte har en fallenhet för matematik.
Citera
2015-02-03, 17:08
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Fel, det är ingen platsbegränsning på I när du väljer inriktning i tvåan. Det var dock det förut och kunde bli då många valde finansmatten. Idag försöker det väl upplysa folk att inte välja den inriktningen om man inte har en fallenhet för matematik.

Fast nu väljer man tillämpad matematik i tvåan. När man sedan väljer masterprogram (e.g. finansmatte) så finns det en platsbegränsning.
Citera
2015-02-03, 20:12
Medlem
Babbeloves avatar
är intresserad av datateknik men är fast mellan valet av D och I/finans som master eller att ta I från början och ta D som teknisk inriktning. Målet är IB/MC eller trainee. Vilken tror ni är bäst?
kan komma in på D på KTH men för I kan jag komma in på LIU och inte KTH.
Citera
2015-02-03, 20:40
Medlem
Sitter och funderar på ekonomprgrammet på Handels GBG eller Industriell ekonomi på Chalmers och för tillfället lutar det åt Indek. Vad skulle ni säga är de starkaste argumenten för och emot Indek? Jag läser idag ekonomiprogrammet på gymnasiet och behöver därför ett tekniskt basår innan vilket innebär ett extra år om jag väljer Indek.

Dessutom undrar jag hur det är med masterprogrammen, finns det möjlighet att välja t.ex. en Master i Finans från GU istället för något av masterprogrammen och hur stor chans har man att komma in där när man läst vid ett annat lärosäte?
Citera
2015-02-03, 20:42
Medlem
Har marknaden blivit mättad än? Det känns som att den borde det. Efter tillräckligt många år med spolingar som ska gå "VD-linjen" borde det till slut påverka efterfrågan.
Citera
2015-02-03, 21:36
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedAndBlue
Sitter och funderar på ekonomprgrammet på Handels GBG eller Industriell ekonomi på Chalmers och för tillfället lutar det åt Indek. Vad skulle ni säga är de starkaste argumenten för och emot Indek? Jag läser idag ekonomiprogrammet på gymnasiet och behöver därför ett tekniskt basår innan vilket innebär ett extra år om jag väljer Indek.

Dessutom undrar jag hur det är med masterprogrammen, finns det möjlighet att välja t.ex. en Master i Finans från GU istället för något av masterprogrammen och hur stor chans har man att komma in där när man läst vid ett annat lärosäte?
Ska säkert inte vara några problem att läsa en master vid HGU, bara man uppfyller de programspecifika kraven för masterprogrammet man vill läsa. För Finance gäller

Citera
2015-02-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Fast nu väljer man tillämpad matematik i tvåan. När man sedan väljer masterprogram (e.g. finansmatte) så finns det en platsbegränsning.

Intressant, vart står det? Hittar nämligen ingenting om det på KTH:s hemsida
Citera
2015-02-05, 02:46
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Intressant, vart står det? Hittar nämligen ingenting om det på KTH:s hemsida

Tyvärr så står det ingenstans.
Citera
2015-02-06, 16:31
Medlem
Hur är studentlivet vid IndEk på KTH? Har fått känslan av att det är mindre aktiviteter runt föreläsnignarna än vid andra linjer men jag kanske bara missat det som finns. Är finanssällskapet på KTH vettigt?

Att det är mindre än i studentstäder är väl klart men jämförsvis på KTH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in