Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-04, 21:42
  #1
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Kan jag inte söka in på högskolan efter att ha pluggat upp gymnasiekompetens på komvux?

Jag har alltså jobbat sedan skolavslutningen efter 9an.


Jag läste någonstans att det inte skulle vara möjligt att söka till högskola efter att ha pluggat upp betygen på komvux. Jag hoppas jag har missförstått.


/T Flinck tar sig i kragen och avancerar!
Citera
2007-12-04, 22:07
  #2
Medlem
Rubzs avatar
Ja du kan söka in på högskola om du pluggat upp dina betyg på komvux..
Citera
2007-12-05, 21:12
  #3
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubz
Ja du kan söka in på högskola om du pluggat upp dina betyg på komvux..



Är du säker på det?

Jag har läst att det inte skulle gå. Men jag hittar inte källan längre och är därför osäker.

Det skulle börja gälla 2010 har jag för mig.
Citera
2007-12-05, 21:23
  #4
Medlem
Rubzs avatar
Det handlar väl mer om dom som har tentat upp till 20.0. Dom ska inte ha samma förutsättningar som dom som gick ut gymnasiet med 20.0.

Men att tenta upp så du blir behörig kommer inte vara några problem.
Citera
2007-12-05, 21:33
  #5
Medlem
alligator_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Är du säker på det?

Jag har läst att det inte skulle gå. Men jag hittar inte källan längre och är därför osäker.

Det skulle börja gälla 2010 har jag för mig.

Det som kommer ske till H10 är att de som tentat upp betyg från sitt slutbetyg från antingen komvux eller gymnasium kommer hamna i 2 urvalsgrupper. I första urvalsgruppen där majoriteten av platserna ingår konkurrerar man med sitt slutbetyg för att i urvalsgrupp 2 konkurrera med sitt slutbetyg + de betyg man tentat upp utöver detta.



Kort, du kommer lugnt kunna plugga på komvux och plocka ut ett slutbetyg och konkurrera i urvalsgrupp1 i BG.

Nehe, länken funkade inte, saxar istället:

Citat:
latsfördelning på grundval av betyg (antagningen till hösten 2010)

Platserna ska, i ett första steg, fördelas i förhållande till antalet behöriga sökande i följande grupper:

Grupp I:

Sökande med betyg från gymnasieskolan och sökande med betyg från gymnasial vuxenutbildning om minst två tredjedelar av gymnasiepoängen avser gymnasial vuxenutbildning.

Grupp II:

Sökande med betyg från gymnasieskolan i kombination med antingen betyg från gymnasial vuxenutbildning eller med betyg förvärvade genom prövning i gymnasieskolan av den som inte är elev där. Detta gäller under förutsättning att betyget från gymnasial vuxenutbildning/prövning i gymnasieskolan tillsammans eller var för sig utgör mindre än två tredjedelar av gymnasiepoängen. Till denna grupp förs också sökande som behörighetskompletterat via studier i folkhögskolan eller via basårsstudier (basår = behörighetsgivande förutbildning vid högskolor och universitet).

Grupp III:

Sökande med betyg från utländsk utbildning.

Grupp IV:

Sökande med studieomdöme från folkhögskola.

Därefter ska, i ett andra steg, antalet platser i grupp II reduceras med en tredjedel. Denna andel ska tillföras grupp I.

Detta kommer med största sannolikhet att medföra att det, under i övrigt lika förutsättningar, blir lättare att bli antagen på en viss utbildning på slutbetyget från gymnasieskolan och betydligt svårare att komma in efter komplettering.
Citera
2007-12-05, 21:51
  #6
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Tack så mycket, nu känns det bättre!

Har oroat mig över det där ända sedan jag läste det.

Tack även till dig Rubz!



Citat:
Ursprungligen postat av alligator_
Det som kommer ske till H10 är att de som tentat upp betyg från sitt slutbetyg från antingen komvux eller gymnasium kommer hamna i 2 urvalsgrupper. I första urvalsgruppen där majoriteten av platserna ingår konkurrerar man med sitt slutbetyg för att i urvalsgrupp 2 konkurrera med sitt slutbetyg + de betyg man tentat upp utöver detta.



Kort, du kommer lugnt kunna plugga på komvux och plocka ut ett slutbetyg och konkurrera i urvalsgrupp1 i BG.

Nehe, länken funkade inte, saxar istället:
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback