Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-12-03, 23:59
  #1
Medlem
kycklings avatar
Hejsan köpte min första bil idag så var det då dags att skaffa en trafikförsäkring.
Bilen är en Peugeot 206a från 2002 och körkortet utfärdades iår. Jag är dessutom bara 20 år. Gjorde en prissökning och fick fram att en helförsäkring för mig skulle kosta runt 15000 kr / år. Är detta verkligen rimligt? Tyckte det lät väldigt dyrt.. långt och flera tusenlappar över vad jag förväntat mig.
Citera
2007-12-04, 02:08
  #2
Medlem
tjaboooos avatar
Säkert att du inte såg en nolla för mycke för 15000kr är totalt j***a sinnesjukt

Kan starkt rekommendera att du kollar bland alla bolag du hittar då det kan skilja väldigt mycke i pris.
Citera
2007-12-04, 02:27
  #3
Medlem
RAWers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyckling
Hejsan köpte min första bil idag så var det då dags att skaffa en trafikförsäkring.
Bilen är en Peugeot 206a från 2002 och körkortet utfärdades iår. Jag är dessutom bara 20 år. Gjorde en prissökning och fick fram att en helförsäkring för mig skulle kosta runt 15000 kr / år. Är detta verkligen rimligt? Tyckte det lät väldigt dyrt.. långt och flera tusenlappar över vad jag förväntat mig.

Är det sport varianten??.. i såna fall kan det förstås.. plus nytaget körkort och inte mycket erfarenhet utav att köra.. kan leda till dyrare försäkring.. plus du är under 25 år.

kan vara troligt.. men som sägs.. kolla med olika försäkrings bolag.
Citera
2007-12-04, 07:10
  #4
Medlem
MKnugens avatar
www.atava.se
Citera
2007-12-04, 10:15
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKnugen
www.atava.se

Jag prövade sidan och kom fram till att trafikförsäkringen hamnar på ca 7000 kr för en fiktiv 20-årig tjej som kör 1000 mil/år.

Gjorde en fråga på min gamla Beach Buggy och där skulle trafikförsäkringen kosta 370 kr/år på en körsträcka av max 500 mil/år.
Citera
2007-12-04, 15:43
  #6
Medlem
MKnugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag prövade sidan och kom fram till att trafikförsäkringen hamnar på ca 7000 kr för en fiktiv 20-årig tjej som kör 1000 mil/år.

Gjorde en fråga på min gamla Beach Buggy och där skulle trafikförsäkringen kosta 370 kr/år på en körsträcka av max 500 mil/år.

För mig skulle det ha kostat 11000kr/år hos andra försäkringsbolag, på atava så ger jag ca. 4000kr/år. Trafikförsäkring då.
Citera
2007-12-04, 16:02
  #7
Medlem
rebbans avatar
Priserna har blivit väldigt sjuka när det gäller dom grupperna som bolagen ser som riskpersoner.
Kolla runt bland samtliga bolag så kan du säkerligen komma ner en bra bit i pris men billigt kommer det aldrig att bli.
Citera
2007-12-04, 16:07
  #8
Medlem
kycklings avatar
Är helförsäkring verkligen nödvändigt då?
En vanlig trafikförsäkring hittar jag fan inte under 6000 spänn ...
Citera
2007-12-04, 16:28
  #9
Medlem
Krackshots avatar
Fan, sätt morsan som ägare, om möjligt. Det blir billigt som satan!
Citera
2007-12-04, 16:47
  #10
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Fan, sätt morsan som ägare, om möjligt. Det blir billigt som satan!

Billig är det, men det kan bli mycket dyrare vid en krock el. liknande och försäkringsbolaget får reda på att det är dottern/sonen som använder bilen.
Då kan dom dra sig ur helt och vägra betala iom att det inte är försäkringstagaren som är huvudbrukare av bilen.

Och en helförsäkring är verkligen att satsa på när det gäller en så pass ny bil. Reparationer av dom är fan inte billiga
Citera
2007-12-04, 16:49
  #11
Medlem
Krackshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Billig är det, men det kan bli mycket dyrare vid en krock el. liknande och försäkringsbolaget får reda på att det är dottern/sonen som använder bilen.
Då kan dom dra sig ur helt och vägra betala iom att det inte är försäkringstagaren som är huvudbrukare av bilen.

Och en helförsäkring är verkligen att satsa på när det gäller en så pass ny bil. Reparationer av dom är fan inte billiga

Men vafan, då får man väl se till att inte krocka
Citera
2007-12-04, 16:50
  #12
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Men vafan, då får man väl se till att inte krocka

Haha jo det är ju lätt o säga. Men man kan tyvär inte styra över alla jävla idioter i trafiken, så det beror ju inte bara på en själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback