• 1
  • 2
2007-12-03, 19:35
Medlem
Wine släpptes i ny version i fredags (0.9.50) och jag har länge tänkt att prova hur detta fungerar då det enda som håller mig kvar vid windows är spel (DoD-Source). Denna tråd måste ju inte handla om enbart Steam, utan jag hade hoppats att det skulle vara mer om potentialen hos Wine.

Jag såg den klistrade tråden om guider där jag hittade en om Steam. Den är ganska utdaterad och hänvisade till denna av vTrill, som visserligen var bra, men som inte var helt enkel att förstå heller. Vi återkommer till Steam, först installationen av Wine.

Många här inne verkar använda Ubuntu och jag är inget undantag. Sen verkar det som att nybörjarna som ställer frågor har följt Bossiemans guide och vi tackar honom för den. Därför kommer min installation ske med hjälp av apt-verktyget.

Nu kan du gå in i synaptics och söka på wine och installera detta. Men problemet nu är att det är inte senaste versionen. För att alltid ha senaste versionen ska du lägga till en ny respitory eller programvarukälla (kalla det vad du vill).
Kolla här - http://www.winehq.org/site/download-deb

Och för er som inte orkar läsa eller förstår ska göra på detta vis: OBS!!! Detta gäller Ubuntu Gutsy 7.10. För andra versioner läs!

Öppna ett terminalfönster. (Det går att göra grafiskt, men det är mycket enklare i terminalen).

Skriv:
wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | sudo apt-key add -
Det är för att lägga till nyckeln till Winehq's respitory.

Skriv:
sudo wget http://wine.budgetdedicated.com/apt/...t.d/gutsy.list -O /etc/apt/sources.list.d/winehq.list
Detta lägger till Winehq's respitory i dina programvarukällor.

Skriv:
sudo apt-get update
Detta för att uppdatera dina programvarukällor.

Skriv:
sudo apt-get install wine
Precis, installerar Wine.

Nu har du senaste versionen av Wine installerad på ditt system. Det första jag tycker du ska göra är att installera Gecko. Det gör du på detta vis.

Skriv:
wine iexplore http://winehq.org
Du startar en webbläsare och surfar till winehq.org genom Wine. Detta blir således det första programmet du använder. Svara ja på frågan om att installera.
Citera
2007-12-03, 19:35
Medlem
Nu till installationen av Steam. Du har en fungerande version av wine, troligtvis den senaste? Jag tackar vTrill för länken till denna sida som har hjälp mig en del, http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10742.0.html

Surfa in på Steams hemsida http://www.steampowered.com klicka på "Get steam now" och sen "Free download". Spara filen på valfri plats. Nu har du en fil som heter "SteamInstall.msi".

Öppna terminalen och ta dig till samma katalog där den nedladdade filen ligger.
Skriv:
wine start SteamInstall.msi
Nu ska installationen starta och den borde se ut som i windows. Skulle text försvinna när du installerar beror detta på att wine saknar en font.
När installationen är klar borde Steam ha skapat en genväg till dig antingen på skrivbordet, eller som i mitt fall i min hemmapp. Dubbelklicka på den och steam startas. Skulle inte steam startas måste du starta det i terminalen. Starta terminalen och ta dig till samma katalog som du installerade Steam.

Ändrade du inget i installationen, skriv:
cd ~/.wine/drive_c/Program\ Files/Steam/
Nu är du i rätt katalog:

Skriv:
wine steam
Nu startas Steam och du kan logga in på ditt konto och ladda hem dina spel.

Lycka till. För mer information och hjälp kolla här.

Jag laddade hem och spelade DoD-Source utan att stänga av Compiz eller några effekter alls innan!

Kolla gärna in denna sida också, jag vet inte om det gjorde någon skillnad eftersom jag inte provade att spela innan det var installerat.

Jag hoppas detta hjälper någon. Fyll gärna på med tips på guider, erfarenheter, problem och lösningar.
Citera
2007-12-03, 23:06
Medlem
blueCommands avatar
Inte för att klanka ner, men:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=531357

Bra jobbat annars
Citera
2007-12-03, 23:11
Medlem
Japp, det var den jag syftade på i
Citat:
...potentialen hos Wine.

Jag såg den klistrade tråden om guider där jag hittade en om Steam. Den är ganska utdaterad och hänvisade till denna av vTrill, som visserligen var bra, men som inte var helt enkel att förstå heller. Vi återkommer till Steam, först ...
.

Detta är tänkt till den som är som mig, dvs ganska ny och ännu inte riktigt har lärt sig det "grundläggande" som att "$ winecfg" betyder att du ska skriva "winecfg" i terminalen.

EDIT: Va! är du inte mod längre!
Citera
2007-12-15, 23:30
Medlem
Om man har ett perfekt optimerat Linux system, och ett perfekt optimerat XP på samma dator, och installerar CS:s (vilket egentligen är det enda jag spelar).
Vad kommer jag att märka för skillnader? Antar att det går lite segare, hur mycket?
Vet att färger och sånt kan skilja, hur är det med det?
Citera
2007-12-16, 00:13
Medlem
Färger vet jag inte så mycket om, jag har inte märkt något... Jag lirar mest DoD:source och visst märker jag skillnad (på vissa banor, medans de flesta flyter som i Windows). Jag installerade nyligen Nvidias 169.04 Beta drivrutiner och då blev det mycket bättre i hastighet.

Är ditt spelande jätteseriöst tycker jag dock att du ska köra genom Windows med sladd på musen och CRT-skärm, annars för lite lir med polarna spelar det inte så stor roll. Dvs skillnaden är inte särskilt stor.

Wine kom förresten i ny version igår eller idag, så installerar du Wine som jag beskrivit ovan får du den senaste versionen.

Personligen känner jag inget behov att starta upp min Windowspartition för att spela längre.

EDIT: Har du dualboot redan idag är det inte särskilt jobbigt att prova detta. Installerar du Steam som beskrivet ovan sen kopierar du din "SteamApps" katalog från din Windows partition till ~/.wine/drive_c/Program Files/Steam/ behöver du inte ens ladda hem alla banor och ljud som du hade tidigare. Utan Steam känner av att du har detta och det är bara att köra.
Citera
2007-12-16, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coruz
Färger vet jag inte så mycket om, jag har inte märkt något... Jag lirar mest DoD:source och visst märker jag skillnad (på vissa banor, medans de flesta flyter som i Windows). Jag installerade nyligen Nvidias 169.04 Beta drivrutiner och då blev det mycket bättre i hastighet.

Är ditt spelande jätteseriöst tycker jag dock att du ska köra genom Windows med sladd på musen och CRT-skärm, annars för lite lir med polarna spelar det inte så stor roll. Dvs skillnaden är inte särskilt stor.

Wine kom förresten i ny version igår eller idag, så installerar du Wine som jag beskrivit ovan får du den senaste versionen.

Personligen känner jag inget behov att starta upp min Windowspartition för att spela längre.

EDIT: Har du dualboot redan idag är det inte särskilt jobbigt att prova detta. Installerar du Steam som beskrivet ovan sen kopierar du din "SteamApps" katalog från din Windows partition till ~/.wine/drive_c/Program Files/Steam/ behöver du inte ens ladda hem alla banor och ljud som du hade tidigare. Utan Steam känner av att du har detta och det är bara att köra.

Ah, smart! Då jag spelar så sällan så att jag inte orkat testa, förstår du nog hur seriöst mitt spelande är.

Återkommer väl.
Citera
2007-12-16, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av multimaten
Om man har ett perfekt optimerat Linux system, och ett perfekt optimerat XP på samma dator, och installerar CS:s (vilket egentligen är det enda jag spelar).
Vad kommer jag att märka för skillnader? Antar att det går lite segare, hur mycket?
Vet att färger och sånt kan skilja, hur är det med det?

Emulering kan aldrig bli lika bra.
Men däremot tillfredställande.
Citera
2007-12-16, 12:02
Medlem
katten80s avatar
Måste ta och testa wine någon gång verkar ju nu som det faktiskt blivit ett bra alternativ.

En sak jag dock inte gillar med wine är att det lägger alla alla program i hemkatalogen. Borde finnas något bra sett att lägga det någon annans stan i typ /opt/ eller liknande dock kräver ju vissa program skrivrättigheter vilket gör det ännu mer komplicerat om man ska vara flera användare.
Citera
2007-12-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
Emulering kan aldrig bli lika bra.
Men däremot tillfredställande.

Wine = Wine is not (an) emulator!

Wine är en open-source klon av Windows API.
Citera
2007-12-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Måste ta och testa wine någon gång verkar ju nu som det faktiskt blivit ett bra alternativ.

En sak jag dock inte gillar med wine är att det lägger alla alla program i hemkatalogen. Borde finnas något bra sett att lägga det någon annans stan i typ /opt/ eller liknande dock kräver ju vissa program skrivrättigheter vilket gör det ännu mer komplicerat om man ska vara flera användare.

mkdir /opt/games
groupadd games
chown användare:games /opt/games
chmod 2770 /opt/games

Lägg till dig och de andra i gruppen games och det är klart?
Citera
2007-12-16, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av multimaten
Wine = Wine is not (an) emulator!

Wine är en open-source klon av Windows API.

Yup, du har rätt per definition.
Jag uttryckte mig klumpigt.

Wine is a translation layer (a program loader) capable of running Windows applications on Linux and other POSIX compatible operating systems. Windows programs running in Wine act as native programs would, running without the performance or memory usage penalties of an emulator, with a similar look and feel to other applications on your desktop.

Men prestandan blir endå inte detsamma som i Windows.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in