2015-07-07, 03:13
Medlem
Underbar jävla skit. Vad finns det för liknande? Som sagt tidigare, är ganska ny inom just benzo.
Citera
2015-07-07, 03:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungafamiljen
Underbar jävla skit. Vad finns det för liknande? Som sagt tidigare, är ganska ny inom just benzo.

Varför ska du ha något liknande om den är så underbar? Närmast Ikto inom Sveriges gränser måste vara Stesolid. Båda med skön kroppsavslappning
Citera
2015-07-07, 08:34
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungafamiljen

ja, närmsta är diazepam. annars finns det ingen benso som ikto.
diazepam är inte heller som ikto, men är det närmsta du kommer.
ikto är unik, som alla andra benso är, på sina egna sätt.

däremot är oxazepam i väldigt höga doser väldigt snarlikt ett diazepam rus.

synd som fan att oxazepam inte finns att köpa inrikes, iallafall inte vad jag vet
det är en skitbra benso mot ångest utan att göra en det minsta påverkad...
Citera
2015-07-07, 10:46
Medlem
Iktorivil hjälp med dosering

Tjena, länge sen jag varit här så var schyssta vid fel
Jag har grov ångest och mår allmänt dåligt.
Så igår kom jag över 9 st ikto 2.or, jag slängde i mig en halv direkt och kände väl att lite släppte, så sen efter ett tag tog jag en halv till o de hände inte så mycket alls egentligen, blev väl lite lugn bara. Så sen tog jag väl kanske 2 gånger till en halva med 40 minuters mellanrum. Och då började jag bli lite skön men ändå inte sådär som ja ville så sen kansk 15 minuter senare så tog jag en halva till o då somnade jag skönt ganska snabbt.
Det hör till att det är år sen jag åt benso, men jag kommer ihåg att då så vart man ganska grinig o sliten dagen efter..
Men nu vaknade jag i princip fortfarande lite lullig, jag sov 5 timmar. Håller det längre bara om man gör så?
Hur fungerar det där?
Det är inte som tram att man bara kan boosta o bli mer o mer skön?
Eller måste man ta en dos direkt och vänta?

Jag vill som helst under dagen slippa ångesten och allt men sen mot kvällen bli sådär riktigt skön o sova.

Ber om ursäkt om det är dåligt skrivet eller i fel grupp.

Tacksam för svar!
Citera
2015-07-07, 11:09
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cOount
Tjena, länge sen jag varit här så var schyssta vid fel
Jag har grov ångest och mår allmänt dåligt.
Så igår kom jag över 9 st ikto 2.or, jag slängde i mig en halv direkt och kände väl att lite släppte, så sen efter ett tag tog jag en halv till o de hände inte så mycket alls egentligen, blev väl lite lugn bara. Så sen tog jag väl kanske 2 gånger till en halva med 40 minuters mellanrum. Och då började jag bli lite skön men ändå inte sådär som ja ville så sen kansk 15 minuter senare så tog jag en halva till o då somnade jag skönt ganska snabbt.
Det hör till att det är år sen jag åt benso, men jag kommer ihåg att då så vart man ganska grinig o sliten dagen efter..
Men nu vaknade jag i princip fortfarande lite lullig, jag sov 5 timmar. Håller det längre bara om man gör så?
Hur fungerar det där?
Det är inte som tram att man bara kan boosta o bli mer o mer skön?
Eller måste man ta en dos direkt och vänta?

Jag vill som helst under dagen slippa ångesten och allt men sen mot kvällen bli sådär riktigt skön o sova.

Ber om ursäkt om det är dåligt skrivet eller i fel grupp.

Tacksam för svar!

ikto sitter i väldigt länge pga lång halveringstid.
sen tycker jag du doserat alldeles för klent
släng i dig iallafall 4mg på din nästa dos. om du nu har kvar dvs.
Citera
2015-07-07, 12:28
Moderator
Morfar-52s avatar
Det finns en prisfråge-tråd (FB) Den stora "Vad kostar piller/droger?"-tråden (Prisfrågetråden) (Vad betalar du) OT raderat
Citera
2015-07-07, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mamuti
Testade för några år sen när jag hade ångest, funkade då iallafall. Aldrig testat att flumma på dem dock.
Ja, funkar men det är stor skillnad jämfört med 2 mg'are tycker jag. Undrar om fler tycker samma. 0.5 mg'are är skit.
Citera
2015-07-07, 17:02
Medlem
nero1s avatar
Citat:
En ikto 2a från apotek i Ungern som ska innehålla 2mg klonazepam borde det väl inte vara någon skillnad på när våra svenska också innehåller 2 mg klonazepam. Jag snackar inte om något hemmapressat skit.
Inom den psykiatriska professionen är dom flesta av den åsikten att originalet ofta är potentare än generika från världens alla avkrokar. Jag går själv till en privat psykiatriker som är professor i klinisk psykofarakologi (eller vad fan det hette eller var) Han har bråkat med läkemedlsverket i åratal om original vs generika.
Tex inom ssri-gruppen är det mer eller mindre vedertaget att Zoloft från Pfizer har bättre verkan en generika i samma dos.
Och han beskrev ett fall som är svårt att käfta i mot, och det gällde avregistreringen av Tryptizol som är samma substans som Saroten, alltså Amitriptylin, en mycket potent TCA-antidepressiv. För i det fallet gick det ej att byta in sina recept med Tryptizol mot det kvarvarande Saroten. Trots att det handlade om samma dos mg för mg. Och anldeningen till detta var att Saroten ansågs var ca 30% potentare en sin namne Tryptizol...

Så potensen varierar ibland en hel del, mellan olika generika och original kontra generika. Förklaringen ligger i pillrets sammansättning. Alltså vilka hjälpämnen som ingår i tabletterna och det kan påverka absorptionen och den slutliga biotillgängligheten en hel del.

Själv tycker jag det är bättre löd i dom klassiska grön Rohypnolen (Roche) än dom så kallade "FM1", alltså flunitrazepam i exakt samma dos som "ropparna", men tabletterna är uppbyggda totalt olika.

Så hjälp ämnerna och framförallt drageringen som finns på en hel del piller är en viktig faktor att ta hänsyn till.
Citera
2015-07-07, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Inom den psykiatriska professionen är dom flesta av den åsikten att originalet ofta är potentare än generika från världens alla avkrokar. Jag går själv till en privat psykiatriker som är professor i klinisk psykofarakologi (eller vad fan det hette eller var) Han har bråkat med läkemedlsverket i åratal om original vs generika.
Tex inom ssri-gruppen är det mer eller mindre vedertaget att Zoloft från Pfizer har bättre verkan en generika i samma dos.
Och han beskrev ett fall som är svårt att käfta i mot, och det gällde avregistreringen av Tryptizol som är samma substans som Saroten, alltså Amitriptylin, en mycket potent TCA-antidepressiv. För i det fallet gick det ej att byta in sina recept med Tryptizol mot det kvarvarande Saroten. Trots att det handlade om samma dos mg för mg. Och anldeningen till detta var att Saroten ansågs var ca 30% potentare en sin namne Tryptizol...

Så potensen varierar ibland en hel del, mellan olika generika och original kontra generika. Förklaringen ligger i pillrets sammansättning. Alltså vilka hjälpämnen som ingår i tabletterna och det kan påverka absorptionen och den slutliga biotillgängligheten en hel del.

Själv tycker jag det är bättre löd i dom klassiska grön Rohypnolen (Roche) än dom så kallade "FM1", alltså flunitrazepam i exakt samma dos som "ropparna", men tabletterna är uppbyggda totalt olika.

Så hjälp ämnerna och framförallt drageringen som finns på en hel del piller är en viktig faktor att ta hänsyn till.

Intressant info, det är faktiskt inget som jag har lagt märke till. Det måste jag forska lite på. :P
Citera
2015-07-07, 19:08
Medlem
Citat:
Jo, så vet jag att det är men jag brukar ju inte gå runt och vara trött hela dagarna. Har ju i och för sig bara varit så i 2 dagar nu.

Kan blir så efter ett tvärt avslut. Kan hålla i sig 2 veckor
Citera
2015-07-07, 21:29
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1

Ja det är allmänt konfirmerat att Roche 542 är betydligt mer potent och slår helt annorlunda än en svensk FM1a.
Citera
2015-07-08, 05:55
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
Ja det är allmänt konfirmerat att Roche 542 är betydligt mer potent och slår helt annorlunda än en svensk FM1a.
Samma tycker jag gäller Valium (blå vallar)från Roche och alla olika generika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in