• 1
  • 2
2007-12-03, 15:34
Medlem
Harry_Hallers avatar
Även om samtidens många moderna hjälpmedel, såsom diskmaskiner och dylikt, underlättat aktiviteten diskning så tycker jag ändock att denna sysselsättning förtjänar en egen tråd.

Min utgångspunkt är att diskning är något oerhört tråkigt och varje gång jag tvingas till handdiskning kan jag inte göra annat än att förbanna min situation för att i stadiet därefter försöka fundera ut metoder och lösningar som underlättar momentet.

Tråden är alltså primärt avsedd för en generell diskussion kring diskning med ett särskilt fokus på hur detta kan underlättas. Därtill efterfrågar jag gärna att den människokategori som till sin natur njuter av diskning berättar om sina erfarenheter och tankegångar.
Citera
2007-12-03, 15:39
Medlem
ulf_ekmans avatar
Håller helt med, diskning är ett otyg och det är lika tråkigt varje gång (handdisk alltså, in och ut ur diskmaskinen är inte riktigt lika jobbigt).

Det som kan underlätta är att antingen ha någon att prata med under tiden, kan ju även passa på att ringa någon vän eller gammal släkting. En annan sak kan vara att lyssna på radio/musik eller något sådant. Brukar ofta köra lite podradio med något bra program så brukar det lindra pinan en aning.
Citera
2007-12-03, 15:40
Medlem
tjaboooos avatar
Finns väl inte så många alternativ än att skaffa fru eller köra med papperstallrikar :/

Själv ställer jag all disk i blöt vilket underlättar.
Citera
2007-12-03, 15:41
Medlem
SarakeChis avatar
Tja, man kan ju ha trevlig musik på..
Alternativt om man ska torka disken efteråt, kanske man kan få en polare/sambo att hjälpa till..

De finns fan inget så tråkigt som att plocka ur diskmaskinen!
Citera
2007-12-03, 16:03
Medlem
dePauls avatar
Jag gör såhär. När det gäller vanlig disk så kör jag i maskin. Jag tar då upp grytor upp till ca 28 cm diameter.

Är disken större så kör jag med först högtrycksspruta eller badkar och spolar av det värsta. Därefter radar jag upp disken i väntan på diskmaskin.

De allra största grytorna tar jag för hand.

~Paul~
Citera
2007-12-03, 16:05
Medlem
hundhuvuds avatar
Lätt löst. Jag har uppfostrat min kvinna och mina vänner till att den som lagar mat slipper diska. Och med lite träning är det lätt att bli bäst på att laga - så behöver man alltså aldrig diska!
Citera
2007-12-03, 16:06
Bannlyst
Jag har inte diskat på tolv (12) år, det finns folk att anställa för sådana otyg.
Citera
2007-12-03, 16:18
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag gör såhär. När det gäller vanlig disk så kör jag i maskin. Jag tar då upp grytor upp till ca 28 cm diameter.

Är disken större så kör jag med först högtrycksspruta eller badkar och spolar av det värsta. Därefter radar jag upp disken i väntan på diskmaskin.

De allra största grytorna tar jag för hand.

~Paul~
Har du en högtrycksspruta i ditt kök?

Citat:
Ursprungligen postat av OldTwat
Jag har inte diskat på tolv (12) år, det finns folk att anställa för sådana otyg.
Helt klart den optimala lösningen.
Citera
2007-12-03, 16:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Har du en högtrycksspruta i ditt kök?
Nej, nej. Det gör jag framför garaget .

~Paul~
Citera
2007-12-03, 16:39
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Jag köpte diskmaskin till sambon, det löste en del gnäll.
Citera
2007-12-03, 16:39
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, nej. Det gör jag framför garaget .

~Paul~
Haha...

Men det låter väl trots allt som lite krångligt, men det är klart, nöden har ingen lag.
Citera
2007-12-03, 17:02
Medlem
PurrePs avatar
Jag hatar att diska, dessutom är mitt kök just nu ett original 40-tal vilket innebär larvigt låg diskbänk. Pissblöt och grinig blir jag av att diska, dessutom slår jag sönder en del porslin och glas när jag tappar det och har mig.

De enda tips jag kan ge är, blötlägg, kvalitetsdiskborste, yesblandning på sprayflaska och framförallt en bra ljudbok i öronen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in