2009-10-02, 12:44
Medlem
whosgotthecracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spine
Jocke Berg har inte alls varit inblandad i albumet what so ever. Däremot så står han med på tacklistan i bookleten och Winnerbäck har väl inspirerats en del av honom och kent men J.Berg har inte "jobbat" med LWs nya platta på något sett.

Stämmer. Berg har inte alls varit inblandad.
Citera
2009-10-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Fast Lasse är ju tillsammans med Anna igen... väl?

Kan vi få in lite mer lovelife skvaller i tråden tack
Citera
2009-10-02, 13:17
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Får jag fråga; Vilken Springsteenmelodi har Lasse plankat?

Better days
Citera
2009-10-02, 17:47
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Känner en stark ambivalens inför den här mannen, dels är han en lundellkopia och har snott två melodier från springsteen respektive pogues och dels har han studerat på nån jävla visfolkhögskola. Hur utstuderat är inte det? Plus att han till skillnad från t.ex. Springsteen inte har någon röst att tala om, han bara pratsjunger. Men samtidigt har han gjort ett par låtar som berör och som känns hyfsat genuina, och texterna är ok jämfört med många andra medelsvensson-ikoners som Ledins eller Gessles.

Citat:
Får jag fråga; Vilken Springsteenmelodi har Lasse plankat?

Och vilken Pogues-melodi för den delen?

De tre är antagligen de artister och band jag lyssnar mest på, och det är ingen koppling jag har gjort.
Citera
2009-10-02, 19:44
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coesar
Och vilken Pogues-melodi för den delen?

De tre är antagligen de artister och band jag lyssnar mest på, och det är ingen koppling jag har gjort.

Åjovars, lite likhet kan man nog höra.

http://www.youtube.com/watch?v=q3DF5...B3F35&index=53

http://www.youtube.com/watch?v=TjHy84rOuqo
Citera
2009-10-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Åjovars, lite likhet kan man nog höra.

http://www.youtube.com/watch?v=q3DF5...B3F35&index=53

http://www.youtube.com/watch?v=TjHy84rOuqo
Titta han har tänder!
Lyssnar inte på The Pouges men så himla likt var det väl inte? Samma arrangemang och så visst men en stöld?
Citera
2009-10-02, 21:16
Medlem
jugbandbluess avatar
Tänkte i och för sig på "rain street". winnerbäcklåten jag tänker på tror jag heter "stort liv". Det är inte så mkt arrangemanget som harmonin/versbyggnaden på den

till LW:s försvar kan sägas att han åtminstone valt bra artister att låna från/inspireras av och det är ju inte värre än Håkan Hellstöld som norpar både text och melodi hej svejs
Citera
2009-10-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av playmate
Fast Lasse är ju tillsammans med Anna igen... väl?

Jo, jag har hört det med från olika håll, men har ingen aning om hur sant det är. Han tackar henne visserligen på nya skivan för kärlek, tålamod m.m. och texterna verkar handla om försoning, både med sig själv och andra. I "ett sällsynt exemplar" vädjar han om att få en ny chans och skriver att han "betalar vad som krävs". Finns många liknande exempel på skivan, men det kan ju oxå handla om en sista uppgörelse med det förflutna.
Citera
2009-10-04, 19:45
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Titta han har tänder!
Lyssnar inte på The Pouges men så himla likt var det väl inte? Samma arrangemang och så visst men en stöld?

Nej, jag skrev inte stöld heller. Jag skrev likhet.

Eftersom Winnerbäck själv skriver i skivkonvolutet: "Arrangemanget på Stockholms kyss är minst sagt inspirerat av The Pogues låt White City"
Så är jag nog inte den första som påpekat detta.
Citera
2009-10-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Nej, jag skrev inte stöld heller. Jag skrev likhet.

Eftersom Winnerbäck själv skriver i skivkonvolutet: "Arrangemanget på Stockholms kyss är minst sagt inspirerat av The Pogues låt White City"
Så är jag nog inte den första som påpekat detta.
Jag har inte sagt något annat heller. Påpekade bara att likheten inte var allt för påträngande rent melodimässigt. Däremot var arrangemanget väldigt likt.

Nej, det var jugbandblues som skrev att han hade snott två melodier.
Citera
2009-11-16, 09:02
Medlem
Winnerbäcks flickvän regisserar!!!

På sin pågående turne visar Winnerbäck en liten introfilm som tydligen regisseras av hans tjej Anna Platt, eller om det nu är ex nuförtiden, alla verkar sväva i ovisshet om detta...jag gissar på ihop
Citera
2010-01-02, 23:56
Medlem
Ronilles avatar
https://web.retriever-info.com/servi...f5b1ee459f.pdf

Sorry för mastondantlänkningen, men för Er som är intresserade så är det en relativt ny intervju med Winnerbäck. Och nej, det verkar inte som om han är tillsammans med Anna igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in