Flashback bygger pepparkakshus!
2008-05-24, 21:46
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkz
Efter "debuten" dalade det under längre tid. Och han var inte nationalskaldstatus då. och under 8otalet får man väl se som hans bukowski years, dvs då började folk verkligen uppskatta honom. Men det förtar inte det faktum att han fick jobba och kämpa för att ens få skivkontrakt i början.
Han kämpade ingenting för att få skivkontrakt. Meningen var att Fred Åkerström skulle spela in hans visor. Anders Burman, som var producent och drev Metronom, bad att få träffa Cornelis. När han väl var på plats så ville han höra några av hans låtar. Han föll direkt för Cornelis och redan samma vecka spelades en EP in med fyra låtar. (En spricka i läppen, Fjooompiga du, Den falska flickan samt Ballad på en soptipp) EPn gick hyfsat och en fullängdare spelades in. Cornelis gjorde sitt på ett par dar, sittandes på en pall i studion med gitarren och spelade rakt av bara. Anders la på bas och trummor efteråt.
Efter debuten så steg hans popularitet fram till mitten på 70-talet. Den svenska musik-eliten stod på kö för att få spela med Cornelis. T ex så hörde Janne Schaffer av sej titt som tätt och bad om att få vara med i bandet. Han hade den absoluta gräddan av popmusikerna med sej i början av 70-talet. På 60-talet så spelade han med en av världens mest respekterade jazz-musiker, Jan Johansson. Musikerna älskade att spela med Cornelis.

Internationellt så jämfördes Cornelis med Bob Dylan och dom stora ryska poeterna från samma tid.
Citera
2008-05-24, 21:57
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Han kämpade ingenting för att få skivkontrakt. Meningen var att Fred Åkerström skulle spela in hans visor. Anders Burman, som var producent och drev Metronom, bad att få träffa Cornelis. När han väl var på plats så ville han höra några av hans låtar. Han föll direkt för Cornelis och redan samma vecka spelades en EP in med fyra låtar. (En spricka i läppen, Fjooompiga du, Den falska flickan samt Ballad på en soptipp) EPn gick hyfsat och en fullängdare spelades in. Cornelis gjorde sitt på ett par dar, sittandes på en pall i studion med gitarren och spelade rakt av bara. Anders la på bas och trummor efteråt.
Efter debuten så steg hans popularitet fram till mitten på 70-talet. Den svenska musik-eliten stod på kö för att få spela med Cornelis. T ex så hörde Janne Schaffer av sej titt som tätt och bad om att få vara med i bandet. Han hade den absoluta gräddan av popmusikerna med sej i början av 70-talet. På 60-talet så spelade han med en av världens mest respekterade jazz-musiker, Jan Johansson. Musikerna älskade att spela med Cornelis.

Internationellt så jämfördes Cornelis med Bob Dylan och dom stora ryska poeterna från samma tid.
Såg Fred Åkerström på tv för ca 15år sedan såg inte hela låten men det var från Västreviksfestivalen och det var låten Glimmande Nymf. Har sett många storheter i mitt liv men på den tiden kunde jag inte uppskatta viser osv förutom den låten det var det bästa jag hört i hela mitt liv. Fred dröp av svett och ljöd som en siren i dess lägsta frekvens. Har från den stunden sökt den konserten men den verkar inte finnas? Du verkar vara rätt person att fråga vet du nåt om livekonserter med Fred?
Senast redigerad av diemydarling 2008-05-24 kl. 22:07.
Citera
2008-05-25, 09:52
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Sommarkort är en underbar låt. Vad få vet är att det inte är alls Cornelis som har skrivit den, utan Peter R Eriksson. Den passar bra på en begravning...
Det visste jag, men nu "upptäckte" jag att tråden handlar om Winnerbäck och inte Cornelis!
Trevligt med snack om Cornelis för all del, men modsen brukar inte gilla sånt!
Tack för all info Kingen, en del gammal men också en del ny sådan, iaf för mig!
Citera
2008-05-25, 12:47
Medlem
FreshCheeses avatar
Läste att Nour El-Refai (Melodifestivalen, Morgonsoffan) hade ett crush på Winnerbäck som yngre. Tydlgen ska Cissi & Nour (Raj raj, Almost like boys) uppträda på hans sommar-turné.
Citera
2008-05-25, 16:02
Medlem
Citat:

Helt korrekt historieskrivning. "Broonks" kan släppa den teorin nu. Cornelis hade inga som helst problem att få kontrakt och hela hans Metronomeperiod gjorde han precis som han ville -och sålde plattor! Det var senare han fick problem eftersom han dels ofta slarvade med materialet, ingen skräll med tanke på hans leverne, dels var allmänt svår att ha att jobba med. Jag har alla källlor man kan ha för att understryka "Kingens" version.
Citera
2008-05-25, 16:03
Medlem
Sorry, "Bronkz" skulle det vara.
Citera
2008-05-25, 17:37
Medlem
looptroopers avatar
Wadling är den största vi har och någonsin kommer att få. Han är helt fantastisk. Så bra kommer aldrig LW bli men visst är han bra. Jag uppskattar att han inte är så förbannat "Synas-i-Sthlm-kåt" som många av våra andra musiker är.
Citera
2008-05-25, 18:24
Medlem
Ronilles avatar
En påminnelse, skvaller! Även om musiksnacket är stimulerande ;-)
Citera
2008-07-07, 15:11
Medlem
crilleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biltok
Lars Mattias Winnerbäck, född Nilsson 19 oktober 1975 i Stockholm, är en svensk artist vars styrka anses vara precisa och poetiska beskrivningar av tillvaron.[källa behövs] Han skriver och framför sin musik på svenska och kallas ibland för vår tids Cornelis Vreeswijk.[källa behövs]

Stämmer inte. Han är född, efter vad jag har hört i Linköping, samt uppvuxen där.

http://www.winnerback.se/?sid=article&pid=read&id=7931
Citera
2008-07-07, 16:31
Medlem
Han är född i sthlm men familjen flyttade nästan direkt till Linköping efter det.
Citera
2008-07-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshCheese
Läste att Nour El-Refai (Melodifestivalen, Morgonsoffan) hade ett crush på Winnerbäck som yngre. Tydlgen ska Cissi & Nour (Raj raj, Almost like boys) uppträda på hans sommar-turné.

yes de ska dom, frågan är om det kommer bli bra, flertalet av winnerbäcks fans är nog inte roade av underlivshumor
Citera
2008-07-19, 00:21
Medlem
Sär Skrivnings avatar
Någon som har varit på sommarturnén?

Är han fortfarande singel?

Men framför allt, är han polare med Thorsten Flinck eller har Flinck i vanlig ordning delerium? http://www.aftonbladet.se/nojesliv/musik/article2924248.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in