2017-11-19, 16:02
Medlem
Revelationss avatar
Ni som studerar och har CSN, hur klarar ni er?

Jag har ett jobb nu och tänkte studera, och då läste jag att jag kommer få 13.500kr första två åren eftersom jag har jobbat.
Men det ligger alltså precis på gränsen.
Jag har dock en hyra på 6300kr och äter för ca 2000kr i månaden. Sen tillkommer el, internet och mobil räkning och så ligger man på 10.000. Där ryker redan vad man normalt får i csn.
Sedan har jag en bil som jag tänker inte bli av med. Där tillkommer bensin ca 500-800kr/mån samt försäkring och skatt ca 800kr/mån (om jag inte ställer av den).
11.500 är vi uppe i nu. Sedan ska man köpa litteratur och leva lite.

Hur gör ni? Vad kostar en student lägenhet per månad?
Survival tips tack
Citera
2017-11-19, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Ni som studerar och har CSN, hur klarar ni er?

Jag har ett jobb nu och tänkte studera, och då läste jag att jag kommer få 13.500kr första två åren eftersom jag har jobbat.
Men det ligger alltså precis på gränsen.
Jag har dock en hyra på 6300kr och äter för ca 2000kr i månaden. Sen tillkommer el, internet och mobil räkning och så ligger man på 10.000. Där ryker redan vad man normalt får i csn.
Sedan har jag en bil som jag tänker inte bli av med. Där tillkommer bensin ca 500-800kr/mån samt försäkring och skatt ca 800kr/mån (om jag inte ställer av den).
11.500 är vi uppe i nu. Sedan ska man köpa litteratur och leva lite.

Hur gör ni? Vad kostar en student lägenhet per månad?
Survival tips tack

De flesta studenter har inte bil om de inte bor någonstans åt helvete så att låg boendekostnad väger upp för bilkostnaden. Du har bilkostnader för 1300-1600 kr OCH boendekostnad på 6300 - de flesta studenter har en femhundring i busskort och en hyra på 5000 (om man har otur). Sen kostar el, internet och mobil tydligen 1700 vilket låter rätt högt det med.

Jag skulle säga att du bör sälja bilen och/eller byta bostad, samt se över dina avtal för diverse medier.
Citera
2017-11-19, 20:32
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peggann
Var det en tvåa i Stockholms innerstad? Svårt att tänka mig att alla behöver 600k kontantinsats.

Stockholm dock inte innerstad.
Bankerna vill punga ur dig så mycket dom bara kan.
Som tur är så slapp man nya reglerna om amorteringskrav och höjda amorteringen som kommer nästa år samt den nya regeln om ännu högre amortering om du lånat 70% av huset/lägenheten.
Citera
2017-11-24, 07:34
Medlem
Spritas avatar
Nu har man fått vänta på besked om studiestöd i 1 månad och inget var fel i ansökan. Det ska tydligen ta 3 VECKOR att fixa. Så här lång tid har det aldrig behövt ta!

Sen läser man givetvis att flyktingar har rätt till alla möjliga lån. Dessa prioriteras såklart före oss svenskar. Fyfan vad rasande man blir! Hela den svenska modellen kommer att kollapsa när vi ungdomar inte ens kan få vårt jävla studiestöd för att ta tag i våra liv.

CSN ni är fulla av skit!
Citera
2017-11-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprita
Nu har man fått vänta på besked om studiestöd i 1 månad och inget var fel i ansökan. Det ska tydligen ta 3 VECKOR att fixa. Så här lång tid har det aldrig behövt ta!

Sen läser man givetvis att flyktingar har rätt till alla möjliga lån. Dessa prioriteras såklart före oss svenskar. Fyfan vad rasande man blir! Hela den svenska modellen kommer att kollapsa när vi ungdomar inte ens kan få vårt jävla studiestöd för att ta tag i våra liv.

CSN ni är fulla av skit!

Det är inte samma sorts handläggare som beviljar vanliga lån och hemutrustningslån, så det går inte att säga att flyktingarna prioriteras före svenskarna där.
Citera
2017-11-29, 16:17
Medlem
1000001s avatar
Hur lång paus kan ta mellan studier om jag har studielån?
Funderar på att ta en termin "ledigt" och eventuellt jobba/resa och sen ansöka till nästföljande termin, då med studielån och om det har någon betydelse.
Citera
2017-11-29, 18:48
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1000001
Hur lång paus kan ta mellan studier om jag har studielån?
Funderar på att ta en termin "ledigt" och eventuellt jobba/resa och sen ansöka till nästföljande termin, då med studielån och om det har någon betydelse.

Jag förutsätter att du tänker på när återkravet kommer, eftersom du frågar i CSN-tråden. Så här står det på CSN:s hemsida (ny fulare design, förresten - hur tänkte de där?):

"Om det är första gången du tagit studielån börjar du betala tillbaka lånet tidigast sex månader efter att du hade studiemedel. Om du har studerat tidigare och börjar studera igen, får du inte någon sådan betalningsfri period."

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html#Betala
Citera
2017-11-29, 19:09
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag förutsätter att du tänker på när återkravet kommer, eftersom du frågar i CSN-tråden. Så här står det på CSN:s hemsida (ny fulare design, förresten - hur tänkte de där?):

"Om det är första gången du tagit studielån börjar du betala tillbaka lånet tidigast sex månader efter att du hade studiemedel. Om du har studerat tidigare och börjar studera igen, får du inte någon sådan betalningsfri period."

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html#Betala
Tack, med den nya designen känns det ännu mer som om dom inte vill att du ska få reda på någon information.

Så vad betyder det kort och gott?
Jag är inne på min första period av studielån, om jag skulle välja att skippa vårterminen och börja studera på höstterminen igen, hur skulle det fungera i praktiken?
Citera
2017-11-29, 21:10
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Tack, med den nya designen känns det ännu mer som om dom inte vill att du ska få reda på någon information.

Så vad betyder det kort och gott?
Jag är inne på min första period av studielån, om jag skulle välja att skippa vårterminen och börja studera på höstterminen igen, hur skulle det fungera i praktiken?

Rent praktiskt betyder det sannolikt att du har minst sex månader på dig innan första återkravet kommer från CSN. Vilket innebär att första återkravet på ditt lån riskerar att komma innan höstterminens studier har börjat. Självklart meddelar du CSN om att du inte ska ha något studiemedel för vårterminen och ansöker igen som vanligt inför nästa hösttermin.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-11-29 kl. 21:12.
Citera
2017-11-30, 09:39
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Rent praktiskt betyder det sannolikt att du har minst sex månader på dig innan första återkravet kommer från CSN. Vilket innebär att första återkravet på ditt lån riskerar att komma innan höstterminens studier har börjat. Självklart meddelar du CSN om att du inte ska ha något studiemedel för vårterminen och ansöker igen som vanligt inför nästa hösttermin.
Tack! Om ett återkrav skulle hinna komma innan nästa termin, går det att resonera med CSN och säga åt dem att jag har planerat att studera nästkommande termin med studielån?
Eller skulle dom helt enkelt se förbi det och låta mig börja betala?

Om det sistanämnda skulle ske, sker det ett avbrott i avbetalning när CSN-lånet för nästkommande termin blir godkänt?

I eftertanke känns det nästan som om jag skulle kontaktat CSN själva per telefon för dessa frågor.
Citera
2017-11-30, 11:07
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Tack! Om ett återkrav skulle hinna komma innan nästa termin, går det att resonera med CSN och säga åt dem att jag har planerat att studera nästkommande termin med studielån?
Eller skulle dom helt enkelt se förbi det och låta mig börja betala?

Om det sistanämnda skulle ske, sker det ett avbrott i avbetalning när CSN-lånet för nästkommande termin blir godkänt?

Jag kan tyvärr inte svara säkert på huruvida det går att resonera med CSN, men min gissning är att du får betala fram tills din ansökan om studielån har godkänts. Så var det för mig. Jag har en examen tidigare, för vilken jag hade ca 100 000 kr i lån när jag började studera vid månadsskiftet augusti/september med fullt bidrag+lån. Som jag minns det så avbröts mina betalningar (jag fick dock två sista fakturor på samma gång) när min ansökan var godkänd och studierna hade startat. Däremot så hade jag en annan inkomst/ej behov av CSN under augusti-september, så jag fick min första utbetalning vid slutet på september.

Att ringa CSN och prata med en handläggare angående just ditt ärende är alltid det bästa sättet att få ett mer tydligt och säkert svar på dina funderingar.
Citera
2017-12-03, 19:18
Medlem
Tja, har hört att man kan lyckas slippa undan att behöva betala tillbaka CSN om man flyttar utomlands. Jag ska börja plugga till hösten och kommer investera hela CSN och kommer troligtvis söka mig utomlands efter utbildningen. Någon som vet något eller har varit i en liknande sits?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in