2017-12-03, 20:02
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
Tja, har hört att man kan lyckas slippa undan att behöva betala tillbaka CSN om man flyttar utomlands. Jag ska börja plugga till hösten och kommer investera hela CSN och kommer troligtvis söka mig utomlands efter utbildningen. Någon som vet något eller har varit i en liknande sits?

På grund av att många har tänkt som du så har CSN blivit hårdare på att jaga svenskar med CSN-skulder bosatta utomlands:

Regeringen vill jaga CSN-smitare utomlands – satsar 14 miljoner, Aftonbladet, 2017-09-20
.

"Vilka preskriptionstider gäller för skulder till CSN?
Sedan den 1 juli 2001 gäller en 25-årig preskriptionstid på återbetalning av ordinarie lån. Preskriptionsavbrott kan ske enligt de allmänna reglerna i preskriptionslagen. Eftersom det inte finns någon bortre tidsgräns kan Kronofogden inte se när en studieskuld preskriberas."

http://www.csn.se/partner/2.1527/2.1547/2.1596
Citera
2017-12-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
På grund av att många har tänkt som du så har CSN blivit hårdare på att jaga svenskar med CSN-skulder bosatta utomlands:

Regeringen vill jaga CSN-smitare utomlands – satsar 14 miljoner, Aftonbladet, 2017-09-20
.

"Vilka preskriptionstider gäller för skulder till CSN?
Sedan den 1 juli 2001 gäller en 25-årig preskriptionstid på återbetalning av ordinarie lån. Preskriptionsavbrott kan ske enligt de allmänna reglerna i preskriptionslagen. Eftersom det inte finns någon bortre tidsgräns kan Kronofogden inte se när en studieskuld preskriberas."

http://www.csn.se/partner/2.1527/2.1547/2.1596

Klassiskt att såssesverige kommer jaga en utomlands, de måste ju gå back på detta?
Citera
2017-12-04, 19:34
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Rekordlåg ränta på studielånet nästa år

Citat:
Räntan på studielån blir rekordlåg nästa år. Hur det påverkar återbetalningen beror på vilken typ av studielån du har. Om du kan amortera extra ska du prioritera andra lån, säger en privatekonom.

I år har räntan på studielån varit 0,34 procent. 2018 sjunker den ännu mer, till 0,13 procent. Det innebär cirka en tjugolapp i månaden i räntekostnad för den som är skyldig CSN 200.000 kronor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordlag-ranta-pa-studielanet-nasta-ar
Citera
2017-12-05, 11:55
Medlem
teamflashhs avatar
Jag hyr ut bostadsrätt för tillfället. Skillnaden på avgiften till BRF och uthyrningspriset är ca 5000 kr men vinsten är på ca 4000 då det inkluderar några tilläggstjänster som jag står för. Således generar detta ca 48.000 kr årligen.

Även några aktiekorgar på ISK som har ca 100.000 kr i vinst faller ut under 2018.

Mitt fribelopp för CSN är 79.000 kr under 2018. Hur påverkar detta mig?
40000 kr + 20% får dras av i deklarationen enl schablonbelopp.
Mina vinster på ISK-kontot kommer att återinsättas och låsas igen, därför ingen vinstutplockning.
Senast redigerad av teamflashh 2017-12-05 kl. 12:19.
Citera
2017-12-05, 16:30
Medlem
gick en utbildning i Januari som jag aldrig slutförde, började plugga för 3 månader sen och sökte nu CSN men dom menar på att jag fick för lite poäng den tidigare utbildningen och neka mig.

Under den perioden var min mamma som värst i missbruket och min farsa satt i fängelse, jag måde extremt dålig psykist. Går det att använda som en ursäkt för att jag inte klara av poängen som behövdes?
Citera
2017-12-05, 19:34
Medlem
softcore123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuuvjakt
gick en utbildning i Januari som jag aldrig slutförde, började plugga för 3 månader sen och sökte nu CSN men dom menar på att jag fick för lite poäng den tidigare utbildningen och neka mig.

Under den perioden var min mamma som värst i missbruket och min farsa satt i fängelse, jag måde extremt dålig psykist. Går det att använda som en ursäkt för att jag inte klara av poängen som behövdes?

Du kan försöka skicka in ännu en ansökan till CSN, de har ett alternativ där du kan förklara din situation så får du hoppas att de går med på det, hoppas inte på för mycket dock, de är inte så flexibla i sådana situationer.
Citera
2017-12-06, 19:04
Medlem
Mojoyoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Du vet att man får CSN i förskott va? Och att återkravet du kommer få kommer att ha 2,88 procents ränta som börjar ticka på redan samma dag pengarna felaktigt betalas ut.

Det här var ganska länge sen nu. Men jag ville bara säga att nej, jag fick inget återkrav. Lite trött på alla på flashback som skriver saker bergsäkert men har fel. Nojjade rätt mycket helt i onödan av ditt inlägg. Tack och hej!
Citera
2017-12-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojoyoyo
Det här var ganska länge sen nu. Men jag ville bara säga att nej, jag fick inget återkrav. Lite trött på alla på flashback som skriver saker bergsäkert men har fel. Nojjade rätt mycket helt i onödan av ditt inlägg. Tack och hej!

Det är därför man ringer CSN direkt istället för att fråga på Flashback Men skönt för dig!
Citera
2017-12-07, 17:39
Medlem
Hej! Jag har studier på 45hp (150%) denna termin och när jag ansökte om maximalt bidrag+lån så anmälde jag alla kurser till CSN (hursomhelst får man ju ändå bara lån för 100% studier). Jag har halkat efter i en av kurserna som utgör 15hp (50%) och kommer inte klara dessa poäng denna termin.

Frågan är då hur det blir med csn-cashen till nästa termin och om jag kommer kunna få lån då... Måste jag klara 75% av 45hp? Eller klarar jag mig så länge jag klarar minst 75% av det jag fått studiemedel för, dvs 30hp..?
Citera
2017-12-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag kan tyvärr inte svara säkert på huruvida det går att resonera med CSN, men min gissning är att du får betala fram tills din ansökan om studielån har godkänts. Så var det för mig. Jag har en examen tidigare, för vilken jag hade ca 100 000 kr i lån när jag började studera vid månadsskiftet augusti/september med fullt bidrag+lån. Som jag minns det så avbröts mina betalningar (jag fick dock två sista fakturor på samma gång) när min ansökan var godkänd och studierna hade startat. Däremot så hade jag en annan inkomst/ej behov av CSN under augusti-september, så jag fick min första utbetalning vid slutet på september.

Att ringa CSN och prata med en handläggare angående just ditt ärende är alltid det bästa sättet att få ett mer tydligt och säkert svar på dina funderingar.

Nej, om du har studiemedel på hösten börjar man betala efter ett år, Dvs typ vid årsskiftet. Börjar du ta studiemedel igen under nästa år behöver du inte betala efter årsskiftet.

En person som tar studielån under våren börjar dock också betala vid årsskiftet, dvs ca ett halvår efter.
Citera
2017-12-08, 14:29
Medlem
CSN utbetalningar

när jag går in på mina sidor och där det står belopp som betalas ut står det bara till nu i december. ska man söka csn på nytt inför 2018?
Citera
2017-12-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
när jag går in på mina sidor och där det står belopp som betalas ut står det bara till nu i december. ska man söka csn på nytt inför 2018?

Du måste göra en ansökan för varje ny termin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in