2022-07-14, 16:31
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus
Okej så hur mycket är mininumkravet. Ja men jag visste inte det men det låter väll rimligt.

Lätt att hitta på CSN om man googlar. Är väl olika poäng beroende på studienivå, men”
Under de första 40 veckorna med studiestöd måste du klara 62,5 procent av högskolepoängen (hp). Det innebär att om du har fått studiestöd för 40 veckor (60 hp) så är kravet att du måste klara 37 hp. Efter de 40 första veckorna med studiestöd ökar kravet på studieresultat. Kravet är då 75 procent.
Citera
2022-07-14, 18:38
Medlem
Hej, jag har under de senaste 2 terminerna läst ett program där jag klarat av alla mina kurser på 60hp. Jag har även tagit CSN + lån för båda terminerna. Jag håller även på att läsa en sommarkurs nu som jag tar CSN + lån för som jag inte orkar läsa klart. Jag vet ju att man behöver klara av 75% av alla kurser man läser på ett år för att kunna fortsätta ta CSN, men vad räknas den här sommarkursen som? Kommer det vara en del av de kurser jag läste på förra höst och vårterminen eller kommer det räknas in på nästkommande höst och vårtermin som jag kommer läsa nu under 2022 och 2023?
Min fråga är helt enkelt om jag kan släppa den här kursen utan att den påverkar CSN + lån som jag kommer ta inför kommande två terminer.
Citera
2022-07-14, 21:37
Medlem
Ställer frågan åt en vän . Hon har tidigare ett CSN lån .som hon misskött och hela förra årets betalningarna gick till kronofogden . Hon var utomlands och festade och helt sonika sket i länet skulle jag tro .

Men hon har betalat tillbaka det som gick till kronofogden och sköter numera sina betalningar .

Hon vill börja studera nästa år eller året efter och ta nya CSN lån ( vilket jag inte tycker hon ska få göra .men det är en annan femma det ”

Kommer hon ens kunna få ta CSN lån i framtiden ?
Citera
2022-07-14, 21:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cantstopwontstop
Ställer frågan åt en vän . Hon har tidigare ett CSN lån .som hon misskött och hela förra årets betalningarna gick till kronofogden . Hon var utomlands och festade och helt sonika sket i länet skulle jag tro .

Men hon har betalat tillbaka det som gick till kronofogden och sköter numera sina betalningar .

Hon vill börja studera nästa år eller året efter och ta nya CSN lån ( vilket jag inte tycker hon ska få göra .men det är en annan femma det ”

Kommer hon ens kunna få ta CSN lån i framtiden ?
Har man betalat tillbaka allt man "låg efter" med ränta och avgifter o.s.v. så är det inga problem att få studiestöd igen, förutsatt att man uppfyller alla andra krav också (t.ex. på studieresultat o.s.v.).
Citera
2022-07-17, 01:55
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2022-07-17, 10:18
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator

Tråden infogad som inlägg i denna tråd.

/mod
Citera
2022-07-17, 10:31
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zapooz
Hej, jag har under de senaste 2 terminerna läst ett program där jag klarat av alla mina kurser på 60hp. Jag har även tagit CSN + lån för båda terminerna. Jag håller även på att läsa en sommarkurs nu som jag tar CSN + lån för som jag inte orkar läsa klart. Jag vet ju att man behöver klara av 75% av alla kurser man läser på ett år för att kunna fortsätta ta CSN, men vad räknas den här sommarkursen som? Kommer det vara en del av de kurser jag läste på förra höst och vårterminen eller kommer det räknas in på nästkommande höst och vårtermin som jag kommer läsa nu under 2022 och 2023?
Min fråga är helt enkelt om jag kan släppa den här kursen utan att den påverkar CSN + lån som jag kommer ta inför kommande två terminer.

Beror på. Det baseras på din senaste ansökan. Sökte du för 2 terminer + sommarkursen samtidigt? I så fall bakas det ihop. Sökte du studiemedel för sommarkursen separat och det är din senaste ansökan? Då är det värre...
Citera
2022-07-19, 18:11
Medlem
Fråga gällande fribeloppet.

Fribeloppet är ju tillbaka och jag kommer att passera fribeloppet igenom att jag jobbat heltid ända fram tills september. CSN räknar ju att det som är utbetalt mellan Juni-December är samma period. Men kan Skatteverket/CSN verkligen se när på året dessa pengar blev utbetalda?

Känns surt att jag inte ska ha rätt till studiebidrag för att jag jobbat innan jag börjar plugga. Hur stor är risken att åka dit om man fyller i att man inte passerat gränsen? Har hört om en del som klarat sig vidare och det verkar som att man bara gör stickprov?
Citera
2022-07-19, 19:22
Medlem
Synnerliga skäl jag kan få studiemedel för fler veckor? Någon som fått förlängd CSN?

Hej,
Jag utbildade mig 3 år inom samhällssektorn men det var inte min grej, fick inte jobb inom det. Flummig utbildning. Sen sadlade jag om och blev lärare istället. Eller jag håller på att bli det. Jag har bara ett år kvar men nu är min CSN slut.

Man kan säga jag borde planerat och allt det där men livet kom emellan.

Det står på CSN:s hemsida:

Om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel fler veckor. Det kan till exempel vara om du tvingats byta inriktning på grund av omständigheter du inte kunnat påverka

Vad är synnerliga skäl i sammanhanget? Jag gifte mig och fick barn liksom. Är det synnerliga skäl?

Med 3 av 4 år klara känns det så jävla surt att nu behöva sluta mina studier och inte bli högstadietlärare bara för att jag inte har råd att plugga.

Någon som fått CSN mer än dom maximala 6 åren?
Citera
2022-07-19, 20:49
Medlem
Smugumins avatar
Skulle inte tippa på att familjebildning är ett synnerligt skäl till förlängt CSN då det är egenvalt. Är det helt omöjligt för dig att jobba samtidigt som du pluggar sista året menar du, känns fett ovärt att ge upp nu och inte slita klart sista året
Citera
2022-07-19, 23:37
Medlem
Well de kan väll vara att du är tvungen att avbryta studierna efter 3år med endast ett år kvar och för att fortsätta behöver du CSN,
Du får inga jobb pga dåligt med arbeten inom de du är utbildad som, och är i behov av denna utbildning du håller på med nu och är nästan klar de borde vare ett rimligt skäl till att få för långt CSN.
Citera
2022-07-19, 23:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hej,
Jag utbildade mig 3 år inom samhällssektorn men det var inte min grej, fick inte jobb inom det. Flummig utbildning. Sen sadlade jag om och blev lärare istället. Eller jag håller på att bli det. Jag har bara ett år kvar men nu är min CSN slut.

Man kan säga jag borde planerat och allt det där men livet kom emellan.

Det står på CSN:s hemsida:

Om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel fler veckor. Det kan till exempel vara om du tvingats byta inriktning på grund av omständigheter du inte kunnat påverka

Vad är synnerliga skäl i sammanhanget? Jag gifte mig och fick barn liksom. Är det synnerliga skäl?

Med 3 av 4 år klara känns det så jävla surt att nu behöva sluta mina studier och inte bli högstadietlärare bara för att jag inte har råd att plugga.

Någon som fått CSN mer än dom maximala 6 åren?
Familjebildning anses tyvärr inte vara synnerliga skäl för att få fler veckor.

Ett exempel på såna synnerliga skäl är när folk av medicinska skäl blivit tvungna att förlänga sina studier, t.ex. vid odiagnosticerade inlärningssvårigheter eller liknande som upptäckts efter att de har resulterat i förlängd studietid. Hittade även ett gammalt ÖKS-avgörande då en utbildning klassificerats om från gymnasial till eftergymnasial nivå, och detta gett fler veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in