Citat:
Ursprungligen postat av
davidladde
Hej,
Jag utbildade mig 3 år inom samhällssektorn men det var inte min grej, fick inte jobb inom det. Flummig utbildning. Sen sadlade jag om och blev lärare istället. Eller jag håller på att bli det. Jag har bara ett år kvar men nu är min CSN slut.
Man kan säga jag borde planerat och allt det där men livet kom emellan.
Det står på CSN:s hemsida:
Om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel fler veckor. Det kan till exempel vara om du tvingats byta inriktning på grund av omständigheter du inte kunnat påverka
Vad är synnerliga skäl i sammanhanget? Jag gifte mig och fick barn liksom. Är det synnerliga skäl?
Med 3 av 4 år klara känns det så jävla surt att nu behöva sluta mina studier och inte bli högstadietlärare bara för att jag inte har råd att plugga.
Någon som fått CSN mer än dom maximala 6 åren?
Familjebildning anses tyvärr inte vara synnerliga skäl för att få fler veckor.
Ett exempel på såna synnerliga skäl är när folk av medicinska skäl blivit tvungna att förlänga sina studier, t.ex. vid odiagnosticerade inlärningssvårigheter eller liknande som upptäckts efter att de har resulterat i förlängd studietid. Hittade även ett gammalt ÖKS-avgörande då en utbildning klassificerats om från gymnasial till eftergymnasial nivå, och detta gett fler veckor.