Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Hjälpte tjejen (som är invandrare från thailand) att fylla i CSN. Av någon anledning fyllde jag inte i hennes tidigare utbildning.
Detta ledde till att CSN antog att hon inte hade någon tidigare grundskola och betalade ut ”det högre bidraget”. Visste inte ens att det fanns ett ”högre bidrag”.
När vi senare ansökte igen så fyllde jag i korrekt vilket de upptäckte.
Antar att det blir ett återkrav. Men kommer hom åka dit för bidragsbrott också pga av detta?
Kan man undvika det på nått sätt?
Hon kunde ju knappt nån svenska och det var jag som fyllde i uppgifterna?
En polare och hans tjej gjorde exakt samma sak, och det blev två år på kåken för de båda.
Nejdå, jag skämtar bara.

Det här är nog egentligen mer något du borde skrivit i Juridikforumet, men jag kan svara ändå.
Bidragsbrott kräver uppsåt, och vårdslöst bidragsbrott kräver grov oaktsamhet. Som jämförelse kan sägas en som fått försörjningsstöd (socialbidrag) och utelämnat information om skatteåterbäring. HD sade att det inte var grov oaktsamhet.
Det är alltså väldigt osannolikt att ni skulle kunna åka dit för något här, speciellt som ni rättade uppgifterna så fort ni förstått att det var fel.
Om ni är oroliga så kan det vara klokt att skriva till CSN och förklara situationen så att ni får ett personligt svar. Anmälningar om ändringar på ansökningar verkar ibland hanteras automatiskt.