2021-06-07, 17:13
Medlem
ca 4000 kr
Citera
2021-06-07, 17:22
Medlem
Det är gymnasiekurser så 10 veckor per 200 p. Så har totalt studerat 600p på 30 veckor och har fått betalt 36 k för det, bara i bidrag. Och eftersom jag nekades första perioden så är det pengar jag har fått för 400p som jag pluggat på 20 veckor. Det betyder att jag fått betalt 1,8k per vecka bara i bidrag och om man räknar med den perioden jag nekades bidrag så 1200kr/ vecka.
Citera
2021-06-07, 17:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Det är gymnasiekurser så 10 veckor per 200 p. Så har totalt studerat 600p på 30 veckor och har fått betalt 36 k för det, bara i bidrag. Och eftersom jag nekades första perioden så är det pengar jag har fått för 400p som jag pluggat på 20 veckor. Det betyder att jag fått betalt 1,8k per vecka bara i bidrag och om man räknar med den perioden jag nekades bidrag så 1200kr/ vecka.
Det låter som att du fick det högre bidraget. Det är på 1 832 kronor per vecka. När man ansöker om studiebidrag så prövas man automatiskt för det högre bidraget. Om du tittar på ditt beslut så borde det stå något där om du fått det.

Finns mer info om det på CSNs hemsida: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-studier-med-studiemedel/hogre-bidraget-for-vissa-studier.html
Citera
2021-06-07, 18:12
Medlem
Ja men jag har bara bidraget. Så det är lugnt. Jag skiter i att göra nånting. Så får dem väl tillbaka dem om dem säger åt mig då.
Citera
2021-06-08, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampbobben
Ja men jag har bara bidraget. Så det är lugnt. Jag skiter i att göra nånting. Så får dem väl tillbaka dem om dem säger åt mig då.
Veckorna du har läst får du behålla även om du åker på ett avbrott, och det är från avbrottet och framåt du skall betala tillbaka.
Sen vet jag inte hur just den veckan som avbrottet sätts i skall betalas tillbaka eller ej, tror det blir från veckan efter men är inte helt hundra på det.
Om du bara kan gå kvar, och ta ett F, så får du behålla bidraget, eller så sätter du dig ett par dagar och bara skrapar ihop något skitarbete eller två, så kanske du t.o.m. klarar kursen, kan ibland vara riktigt låg nivå på komvux för vad som godkänns.
Citera
2021-06-08, 21:43
Medlem
När brukar CSN göra sin ”sommarkontroll” och skicka ut återkrav? Någon gång i juni?
Citera
2021-06-09, 10:01
Medlem
Hej, har två frågor gällande CSN.

Läste tidigare ett program på distans via komvux som jag sedan hoppade av. En kurs på 100p blev jag klar med och en annan 100p fick jag inget betyg för.
Försökte läsa om den under sommaren sen, men det sket sig då också. Vill minnas att jag inte fick något extra CSN då.
Så då till min fråga. Kommer jag kunna få studiemedel beviljat om jag läser vidare i höst?

Och så vidare till nästa scenario.
Jag har sökt några strökurser på högskolenivå. Tanken är att läsa dem på 75% och samtidigt läsa en kurs på komvux för att ha behörighet till ett program jag vill läsa till våren.
Kan jag få fullt CSN stöd om jag pluggar via olika lärosäten samtidigt? Eventuellt kan det bli två kurser på två olika universitet.
Citera
2021-06-10, 18:29
Medlem
bithaxs avatar
Hjälpte tjejen (som är invandrare från thailand) att fylla i CSN. Av någon anledning fyllde jag inte i hennes tidigare utbildning.

Detta ledde till att CSN antog att hon inte hade någon tidigare grundskola och betalade ut ”det högre bidraget”. Visste inte ens att det fanns ett ”högre bidrag”.

När vi senare ansökte igen så fyllde jag i korrekt vilket de upptäckte.

Antar att det blir ett återkrav. Men kommer hom åka dit för bidragsbrott också pga av detta?
Kan man undvika det på nått sätt?

Hon kunde ju knappt nån svenska och det var jag som fyllde i uppgifterna.
Senast redigerad av bithax 2021-06-10 kl. 18:44.
Citera
2021-06-10, 18:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Hjälpte tjejen (som är invandrare från thailand) att fylla i CSN. Av någon anledning fyllde jag inte i hennes tidigare utbildning.

Detta ledde till att CSN antog att hon inte hade någon tidigare grundskola och betalade ut ”det högre bidraget”. Visste inte ens att det fanns ett ”högre bidrag”.

När vi senare ansökte igen så fyllde jag i korrekt vilket de upptäckte.

Antar att det blir ett återkrav. Men kommer hom åka dit för bidragsbrott också pga av detta?
Kan man undvika det på nått sätt?

Hon kunde ju knappt nån svenska och det var jag som fyllde i uppgifterna?
En polare och hans tjej gjorde exakt samma sak, och det blev två år på kåken för de båda.

Nejdå, jag skämtar bara. Det här är nog egentligen mer något du borde skrivit i Juridikforumet, men jag kan svara ändå.

Bidragsbrott kräver uppsåt, och vårdslöst bidragsbrott kräver grov oaktsamhet. Som jämförelse kan sägas en som fått försörjningsstöd (socialbidrag) och utelämnat information om skatteåterbäring. HD sade att det inte var grov oaktsamhet.

Det är alltså väldigt osannolikt att ni skulle kunna åka dit för något här, speciellt som ni rättade uppgifterna så fort ni förstått att det var fel.

Om ni är oroliga så kan det vara klokt att skriva till CSN och förklara situationen så att ni får ett personligt svar. Anmälningar om ändringar på ansökningar verkar ibland hanteras automatiskt.
Citera
2021-06-10, 22:12
Medlem
Samizdats avatar
Trådar infogade.
/Moderator
Citera
2021-06-12, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Ja, det finns en risk för det eftersom att du då studerar mindre för dem veckor som du har sökt bidrag för. Det enklaste är att du hör av dig till CSN så korrigerar dem i sådana fall din ansökan så slipper du strul längre fram.

Ok, tack för svar än en gång!

Citat:
Ursprungligen postat av carlericbjorkegren
Får hoppas att man inte är ett sådant "extremfall". Tack för svar!

Lycka till kompis! Lite segt att CSN är så luddiga med vad "hoppa av en kurs" eller "läsa en kurs" exakt innebär för dom...
Själv har jag gått en flerårig utbildning och det är i princip bara EN uppgift som jag, av diverse anledningar, ej pallade lämna in. Så hoppas att den inte kommer ligga mig till last på nåt sätt.
Citera
2021-06-12, 21:10
Medlem
CSN nekade min ansökan om studiemedel i höst pga för få poäng. Fått studiemedel för 40 veckor heltid höst/vår nu. Jag har klarat: 39.5p vilket är ca 66%. Varav 15p Komvux och 24.5p på universitet. Kravet bör vara på 38p avrundat från 37.5? Är det så att några kurser inte rapporterat än då de avslutades slutet av maj/början av juli?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in