2007-11-27, 19:54
Medlem
gubbslemmets avatar
Nu ska jag låta RIKTIGT gammalmodig och trist, men jag har aldrig riktigt förståss meningen med att hacka sönder någons server eller hemsida, eller förstöra ett skolnät. Jag klassificerar det som att klottra, slå sönder bilar eller slåss på stan för att det är "kul". Vet att det finns en liten klick människor som tycker det är ball, men det är en väldigt liten klick enligt företagen som tillverkar brandväggar osv. Jag ser bara en enda cool sak med det, och det är att ta sig in på ett obehörigt sätt och lämna en textfil innehållande "jag var här" följt av datum. Resten av skiten, som att sabba saker, ser jag som fullständigt förkastligt.
Får väl en del skit nu, men Flashback är ju det enda rätta forumet för att ge uttryck för hur man känner för en del saker, så ös på bara.
Citera
2007-11-27, 19:56
Medlem
lill-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbslemmet
Nu ska jag låta RIKTIGT gammalmodig och trist, men jag har aldrig riktigt förståss meningen med att hacka sönder någons server eller hemsida, eller förstöra ett skolnät. Jag klassificerar det som att klottra, slå sönder bilar eller slåss på stan för att det är "kul". Vet att det finns en liten klick människor som tycker det är ball, men det är en väldigt liten klick enligt företagen som tillverkar brandväggar osv. Jag ser bara en enda cool sak med det, och det är att ta sig in på ett obehörigt sätt och lämna en textfil innehållande "jag var här" följt av datum. Resten av skiten, som att sabba saker, ser jag som fullständigt förkastligt.
Får väl en del skit nu, men Flashback är ju det enda rätta forumet för att ge uttryck för hur man känner för en del saker, så ös på bara.

Det du beskriver kallas "black-hat". Dessa människor är inte uppskattade, dom som är och har kunskapen att bryta sig in i system. Dom gör det för att få mera kunskap, bättre översikt etc.

Oftast lämnar dessa människor inte några spår alls, utan vill snarare bryta sig in för lärdom och utmaningens skull.
Citera
2007-11-27, 20:13
Bannlyst
Haha, en fragbitenisse
Lär dig koda, html C/C++ beroende på vad du vill göra, hacking har ett så pass stort utrymme.
Citera
2007-11-27, 20:55
Medlem
TheGoodDoctors avatar
det var inget.
Citera
2007-11-27, 21:06
Bannlyst
Härligt, Spejnar måste vara en av dom sötaste här på forumet.. Om du nu lyckas bli General i helvetet så kanske du kan lägga ett gott ord om mig =)
Citera
2007-11-27, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av extil
How to guide (how to hack)
http://www.catb.org/~esr/faqs/hacker-howto.html

Port sniffers (how to sniff open ports)

http://www.thenetworkadministrator.c...AdminTools.htm
http://www.freedownloadscenter.com/B...t-sniffer.html

Ganska enkelt när man lägger till det coola "how to" på google!!!!!!!!!!!11

Och hur fan ska ip scanners hälpa hade du tänkt? För att det ska funka måste datorn i fråga ha en server, och den servern måste ha en svaghet, och det är kanske en på 100 000 som har.
Citera
2007-11-27, 22:23
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodlauncher
Och hur fan ska ip scanners hälpa hade du tänkt? För att det ska funka måste datorn i fråga ha en server, och den servern måste ha en svaghet, och det är kanske en på 100 000 som har.

Alla jag känner har någon form av server gåendes på sin burk, tur det inte finns 0days eller opatchade program då.

Hur hade du annars tänkt ta dig in förutom genom att hitta sårbara program som lyssnar på portar? Skicka icke UD-RATs genom MSN eller?
Citera
2007-11-27, 22:45
Medlem
ugge_das_boots avatar
Troll
Citera
2007-11-27, 23:39
Bannlyst
Dom flesta privat personer har inte servrar igång på deras datorer, särskilt inte sånna som finns med i tex Metasploit, och eftersom denna killen inte kan något om programmeringen tar jag för givet att han inte kommer göra sina egna exploits någon gång i den närmaste framtiden, själv har jag inte brytt mig om att lära mig göra det, eftersom jag finner det väldigt långtråkigt efter ett tag, 3d modellering och animering är mer min grej.

Och social-engineering kan faktiskt vara väldigt underhållande, få in en RAT på någons dator, eller kanske det går så bra att man faktiskt får lösen lr nåt till det man vill åt utan att använda trojaner.
Citera
2007-11-27, 23:47
Medlem
Det absolut bästa sättet att lära dig att bryta dig igenom säkerhetssytem, är att ta bakvägen.

Gå några kurser i grundläggande datorsäkerhet, och sedan gå vidare till det mer avancerade. Man får så mycket bättre kunskaper i 'hacking' (hatar det ordet!) än om man skulle läsa en jävla massa guider - eller ens ta en kurs i det.
Citera
2007-11-28, 00:14
Medlem
Alltså de där jävla guiderna som finns ute överallt "How to hack part1" osv som e på svenska vissa med, är inte dom redan typ 6år gammla och inget av det funkar endå inte längre?
Citera
2007-11-28, 07:14
Medlem
.Katlas avatar
Som svar på originalfrågan:

Läs böcker.

Jag hade köpt "The C Programming language" och lärt mig C

Sen hade jag köpt en bok om tcp/ip och lärt mig hur protokollet fungerar, hur nätet egentligen är uppbyggt. Det var grymt länge sen jag läste någon bok om det, så har inget tips i färskt minne.

Och sen hade jag köpt en bok om X86 assembler-programmering. Detta av precis samma anledning som du bör lära dig C eller något liknande - kan du grunderna blir allting sjukt mycket lättare. Saker som buffer overflows, som egentligen är löjligt enkla i teorin, kan verka helt sjuka om man inte vet hur C skriver sina funktioner i maskinkod.

http://savannah.c3sl.ufpr.br/pgubook...0-booksize.pdf

Och köp en highlighter, en sån där färgad penna altså, och markera saker i böckerna medans du läser, gör enorm skillnad, åtminstonde för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in