Dagen toys fråga, så här var det i alla fall.
Köpte en Uni Paint 8mm Silver marker från highlights, funkade skitbra dom första gångerna en rikigt bra penna tänker jag, sen blev det avbrott från allt (även graffen) av olika andledning ett par månader.. sen när jag idag ska testa pennan igen är den helt vattnig, inket alltså, och udden i sig är liksom "blöt" blir ett vått streck med lite silver i utkanterna.
okej jag vet, riktig toystämpel på detta men har testat det mesta mu, skakat för att få inket tjockare försökt få udden torr och det ena med det tredje, nothing work.
Så vad gör man? eller har den helt enkelt varit oanvänd för länge?
Edit: stavar rätt kasst.
Vänd på udden, och som sagt, skaka som fan.och tryck ner udden tills det flödar färg.
Ok, vilka målare från pixs är kvar i Kalmar?
Vilka målare är det som kör själva i Kalmar?
Jag har för mig att jag har en bild på OGX shiiet som är riktigt fin, kan nog lägga upp den imorgon ifall det finns intresse för det =)
Kamerorna i bussar är inget att oroa sig över om man håller sig till de bakre sektionerna d.v.s där kameran inte ser dig.
Tunnelbanans kameror är ganska vassa och sitter placerade så att de öppna ytorna i vagnarna sätts i fokus ( dörrar m.m.) det finns alltid döda vinklar precis snett neranför kamerorna, dem är bra på nära avstånd men dem räcker inte hur långt som helst. vid "dragspelen" på vagnarna finns det 2 st 4 sätes platser på vardera sida av vagnen och på vardera sida av dragspelet, golven där syns inte i kameran och jag antar att rutorna och panelerna inte heller gör det. I många vagnar fungerar inte monitorerna till kameran vilket gör att föraren ibland inte kan få en översikt av vagnen men kameran spelar fortfarande in. Aftonbladet läckte för 2 veckor sen ut att många av kamerahårddiskarna har glömts att bytas ut d.v.s att ingenting har spelats in under en period på vissa vagnar, men när det gäller insidor på tunnelbanan har jag inte fått något knas på 4 år, kolla gärna förarhytterna innan ni kör och glöm inte att helst vara maskerade.
Pendeltåg modell x10 (silver paneler,gul interiör) tror jag har samma kamera som den nyare modellen av tunnelbanevagnarna, x10 modellen har varit i bruk relativt länge och många kameror har krånglat och krånglar fortfarande.
Här gäller ungefär samma sak som i tunnelbanan, alltså: det finns döda vinklar
snett om kamerorna och man kan ganska lätt klura ut vart på golven kameran inte ser när t.e.x säten blockerar sikten.
Pendeltåg modell x60 ( Nya pendeln)
Kamerorna är sämre än både tunnelbanans och x10 pendeln, låt er inte luras av att tåget ser ut som en rymdfärja och att monitorerna visar skarpa färgbilder. Materialet som sparas är skit och kommer att vara skit till de byter ut kameror. Materialet som sparas är svartvita bilder i dålig kvalitet.
En bekant hamnade på metros förstasida för några månader sedan,vart kallad till förhör och fick se kamerabilderna som var skit även fast han knappt hade befunnit sig längre bort än 1 meter från kameran omaskerad och han klarade sig.
Gamla tunnelbanan samt gamla pendeln(modell x1) har inga kameror men gamla tunnelbanevagnarna kommer att rustas upp inom ett par år och få kameror.
Alla kameror sitter i samma ljusskyltar som som visar vart tåget går samt vilken nästa station är.
jag rekommenderar alla att använda maskering i vagnar med kameror, ni vinner på det i slutändan.
Uppdatering.
Samtliga kameror i Pendelmodell x10 håller på att bytas ut mot likadana globkameror som finns ombord på bussarna i stockholm ( dem små modellerna) som sitter i taket placerade vid monitorerna där dem ursprungliga kamerorna satt/sitter kommer inte ihåg exakt men det är minst 4 kameror per vagnhalva.