2008-03-21, 06:48
Medlem
ANALDYNGAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stasse
Har två st frågor:

1. Om man ska dra en piece ganska & man har inte så mycket tid på sig. Då brukar jag alltid göra skissen - fylla- outlines - bakgrund. Det brukar bli väldigt rinnigt när jag ska göra bakgrunden? Några tips, ska jag börja med bakgrunden och låta den torka?

2. Vilken är den "skönaste" capen att bomba med? (enligt dig)
skiss->fyll->bakgrund->outlines är smidigast och blir snyggast.

Bombing beror ju lite på vilken burk man har också.. Men belton original,grey old,bluesoft,nyc fat är väl favoriterna.. orange,pink o gold är också nice. Men alla caps funkar..
2008-03-21, 06:58
Medlem
ANALDYNGAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stasse
Uppsala crewet BOG, vad står det för?
Bögar Och Gays?
2008-03-21, 12:46
Medlem
Hur skall man börja?

Jag är väldigt sugen på att börja graffa/tagga på något sätt. Jag har nollkoll på allting som finns i denna värld, men är ändå redo att trotsa mörkret. Krävs det talang redan från början, eller kan man starta upp och "träna" sig duktig? Vad är egentligen det första man skall tänka på? Hur skall man få upp känslan för just graffning? Skulle gärna vilja höra vad ni har att komma med.

För övrigt skulle jag gärna vilja ha en "Newbie FAQ" klistrad i denna forumdel, då folk som är nybörjare kan lära sig och ta del av andras erfarenheter och tankar.

Edit: Sökfunktionen fungerar inte för mig, därav ny tråd.
2008-03-21, 12:56
Medlem
Kom på en tag. Köp pennor, skissblock, färgburkar och ett flow. sen är det bara att börja kladda.
Gör det inte svårare än vad det är.
2008-03-21, 12:59
Medlem
JoaTss avatar
Ta fram ett papper och en penna sätt dig på internett och kolla på lite lättare graffiti och se hur andra gör efter ett tag har du hittat en egen stil som du gillar...mycket träning är ända sättet. Klart det kan krävas lite tallang men jag tror då på att alla kan lära sig bli hyfsat bra genom lite hederlig skissning, känslan får du upp genom att se på filmer med lite cool bakgrundsmusik
2008-03-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Döna
Kom på en tag. Köp pennor, skissblock, färgburkar och ett flow. sen är det bara att börja kladda.
Gör det inte svårare än vad det är.

Du får det att låta hur enkelt som helst. Jag kan väl säga att jag inte är den stabilaste på handen. Finns det någon såkallad "newbie-way" man kan gå? T.ex. testa skissa av någon annan, kanske kolla på något speciellt, få inspiration osv? Som sagt är jag en riktig "toy".
2008-03-21, 13:08
Medlem
JoaTss avatar
Klart man kan kopiera lite grann från andra från början men akta dig för att forstätta med det då kan folk bli sura om du fortsätter sno deras stil, men visst när jag började skissa så tog jag en annans målning framför mig och tog mina egna bokstäver och försökte kopiera stilen. Men sen lärde jag mig vad jag gillar och tycker är snyggt så nu kommer allting från mitt eget huvud
2008-03-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaTs
Klart man kan kopiera lite grann från andra från början men akta dig för att forstätta med det då kan folk bli sura om du fortsätter sno deras stil, men visst när jag började skissa så tog jag en annans målning framför mig och tog mina egna bokstäver och försökte kopiera stilen. Men sen lärde jag mig vad jag gillar och tycker är snyggt så nu kommer allting från mitt eget huvud

Funderar på att göra samma sak här, blir bara till att styra detta för min egen del ordentligt.

Någon som kan tipsa om några speciella verktyg som gör att jag kan starta min verksamhet? Först och främst skall jag bara skissa och bli stadig på handen och få fram min egna idé/tanke osv, för att sedan kliva vidare ett steg. Några speciella pennor eller något annat som inte alls kräver en för stor peng?
2008-03-21, 13:43
Medlem
everymove__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mweiner
Funderar på att göra samma sak här, blir bara till att styra detta för min egen del ordentligt.

Någon som kan tipsa om några speciella verktyg som gör att jag kan starta min verksamhet? Först och främst skall jag bara skissa och bli stadig på handen och få fram min egna idé/tanke osv, för att sedan kliva vidare ett steg. Några speciella pennor eller något annat som inte alls kräver en för stor peng?

Börja med ett papper och en penna. Titta runt på massa bilder och så försök snappa upp lite här och var. skissa rätt mycket och utveckla de du snappade upp till något eget. Skissa ganska mycket innan du går ut och målar på riktigt. Lycka till
2008-03-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everymove__
Börja med ett papper och en penna. Titta runt på massa bilder och så försök snappa upp lite här och var. skissa rätt mycket och utveckla de du snappade upp till något eget. Skissa ganska mycket innan du går ut och målar på riktigt. Lycka till

Tackar tackar. Nu återstår bara det man skall skissa med/på att införskaffa, samt komma på en tag.
2008-03-21, 14:11
Medlem
AXLETTIs avatar
Ha tålamod och var beredd på att det kommer se ut som skit i början. Sitt hemma och skissa jämt och ständigt. Ställ dig och träna på avskilda ställen och kör så ofta du kan. Lycka till!
2008-03-21, 14:14
Medlem
ANALDYNGAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mweiner
Jag är väldigt sugen på att börja graffa/tagga på något sätt. Jag har nollkoll på allting som finns i denna värld, men är ändå redo att trotsa mörkret. Krävs det talang redan från början, eller kan man starta upp och "träna" sig duktig? Vad är egentligen det första man skall tänka på? Hur skall man få upp känslan för just graffning? Skulle gärna vilja höra vad ni har att komma med.

För övrigt skulle jag gärna vilja ha en "Newbie FAQ" klistrad i denna forumdel, då folk som är nybörjare kan lära sig och ta del av andras erfarenheter och tankar.

Edit: Sökfunktionen fungerar inte för mig, därav ny tråd.
Finns väl redan en nybörjar tråd?

Men ja..

Börja skissa lite ord vad som helst typ.
Bäst är väl o försöka komma på en bra tag.
Sedan skissa det.
Inhandla en flow och öva tags typ.
Bomba lite.
Sedan köp lite burkar(krom o svart fan )
och öva bara.
Fan alla har varit toys.. Det går liksom inte o vara duktig direkt..
Klart att vissa föds med talang osv..
Men det är bara o börja köra egentligen.. Du blir bättre ju längre tiden går!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in