2020-04-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
A1- och A2-uppdelning?
https://twitter.com/Basketballcomm4/status/1252282126420062212

Tar Grekland som exempel:
A1 = Högstaligan, första divisionen. Alla klubbar är professionella. Klassas som proffsliga. (14 lag)
A2 = andradivisionen. Vissa klubbar är professionella, andra klubbar inte. Klassas som proffsliga. (16 lag)
B = tredjedivisionen. Semiproffs-ligor. (32 lag)
C = fjärdedivisionen. Amatörligor. (56 lag)
R = Regionala ligor.

Hur hade detta fungerat i Sverige tro? Naturligtvis är vi långt ifrån grekernas nivå, men blir det 8 lag i A1 och 8 i A2 då eller?
Twittraren skriver bland annat att Alvik med 12-10 och femteplats i Superettan får en plats.
Tror man mer ska se A1 och A2 som olika ”pooler” inom SBL där A1 mest spelar mot varandra och A2 likaså men sedan kanske en hemma och en borta mot lagen i den andra ”poolen”. A1 blir fler lag än A2. A2 får därmed färre matcher = lägre resekostnader.

A2 blir alltså typ en B-serie inom SBL.

Ja, det låter helskruvat. Alltså precis som förväntat när det handlar om något som kommer från förbundet.

Och Högsbo och Alvik? Visst, om de hade kommit 1:a och 2:a i Superettan kanske, men nu? Kanske även ska ta med något Basketettan-lag?
Citera
2020-04-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Nej, inte hårklyveri. Precis som Södertälje Kings och Södertälje Knights är två olika lag. Skulle Södertälje inte ha råd att ha kvar Kings i SBL så betyder det inte att även Knight skulle degraderas till Div 2.

Man kan ha åsikter om den saken, det är ju inte första gången en elitklubb försvunnit på grund av ekonomiskt trassel och sedan varit tillbaka i annan skepnad. Det händer då och då i olika lagidrotter.
Citera
2020-04-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Eftersom svenska spelare av kvalitet har en högre lönekostnad än nya spelare från collage så skulle det inte sparas några pengar.

Ja ska man ha spelare av kvalite så kostar det, men skulle ett importstopp införas så skulle ju klubbarna "tvingas" ta in spelare av skiftande kvalite och det skulle ju inte bli så värst bra basket.
Sen är det väl å andra sidan inte så ofta det kommer hit spelare från college som är lika bra som de spelare Köping hade den här säsongen. De flesta Amerikanska spelare som jag sett i de andra SBL-klubbarna är ju äldre och jag har svårt att tro att dom är lika billiga som yngre de yngre killarna som kommer direkt från college.
Citera
2020-04-28, 18:09
Medlem
https://www.basket.se/Nyheter/nyheterfransbbf/kostnadslattnaderiforbundsserierna/?fbclid=IwAR3JIOUsFWzpkysOV8Re1giGuylimoWz_H90Cyi-_89aaFs3bO9qNSos8hA

Kostnadslättnader i förbundsserierna säsongen 2020/2021 med anledning av ekonomiska situationen pga coronaviruset.

* FIBA-licenser – Tar bort SBBF:s adminkostnad
* Expressavgifter – Tas bort under 20/21
* Övergångsavgifter – Tas bort under 20/21
* Matchflytt kostnad– Tas bort under 20/21
* Dubbellicenser kostnad – Tas bort under 20/21
* Kommissarierna under grundserien – Tas bort under 20/21
* Vid bortamatcher går regeln vid minst 8 spelare – Ja, under 20/21
* Välja mellan matchläkare och/eller matchsjuksköterska – Ja, under 20/21
* Ordningsvakter kan ändras genom en lokal skriftlig överenskommelse med polismyndigheten – Ja under 20/21
* Elitlicensen - införs ett år senare än vad som beslutats dvs säsongen 22/23
* Svenska Cupen – Ställs in under 20/21
Citera
2020-04-28, 18:39
Medlem
Citat:
https://www.basket.se/Nyheter/nyheterfransbbf/kostnadslattnaderiforbundsserierna/?fbclid=IwAR3JIOUsFWzpkysOV8Re1giGuylimoWz_H90Cyi-_89aaFs3bO9qNSos8hA

Kostnadslättnader i förbundsserierna säsongen 2020/2021 med anledning av ekonomiska situationen pga coronaviruset.

* Ordningsvakter kan ändras genom en lokal skriftlig överenskommelse med polismyndigheten – Ja under 20/21

Det är bättre att ta bort kommisarien än att köra med tvådomarssystem. Om Elitlicensen skjuts upp så kan dom låta Djurgården stanna kvar i SBL. Det gånger jag såg ordningsvakter agera den här säsongen var när det hettade till på planen.
Hoppas att Wetterbygden blir kvar, med tanke på att dom har skaffat ny (Spansk) coach så vore det konstigt om dom inte räknade med att spela i SBL nästa säsong.
Citera
2020-04-28, 18:58
Medlem
Citat:

Ja, att ta bort Kommissarierna är väl helt rätt. De gör ju ändå inte direkt mycket vettigt ändå.

Hade gärna kunnat få gå ner på två domare också så kanske det hade ställt lite högre krav på de två domarna som är kvar. Åtskilliga gånger senaste säsongen så blåste inte domaren som var mindre än 2m från situationen (och vänd rakt mot den) utan domaren längst bort på andra långsidan och som på något magiskt sätt lyckades se igenom spelare.

Även helt rätt att ställa in Svenska Cupen. Den behöver även göras om ifall den ska återkomma. Att se ett SBL-lag vinna med nästan 100p mot ett lag i Basketettan gör ingen glad och är knappast bra reklam för sporten heller.

Uppskjutandet av elitlicensen verkar skräddarsydd för att kunna behålla DIF i SBL.
Citera
2020-04-29, 15:17
Medlem
Hoppas att basketsäsongen kan komma igång som planerat, just nu gäller väl de restriktioner på högst femtio personer och dessa ska väl gälla året ut om inget annat meddelas. Det lär ju vara väldigt svårt att planera en säsongstart när man samtidigt måste ta med det i beräkningarna. Om det värsta händer och ingen säsong kan starta före nyår så blir det en väldigt konstig säsong, om det ens blir någon.
Det känns svårt att koppla bort tankarna på basket nu, speciellt som att alla stora evenemang är inställda, det finns ingenting att fokusera på, varken idrott eller rockfestivaler som är min passion på sommaren. Det känns som att det just nu handlar om att inte bli smittad av det här viruset som drabbat oss, och det hade verkligen hjälpt om det funnits lite basket att fokusera på. Hoppet om att NBA ska komma igång igen kanske inte är helt ute.
Fick i dag info om att mitt lag (Köping) tappar Lucas Friberg som vänder hem till Uppsala. Tråkigt förstås, Lucas var en publikfavorit med sin spelstil och han är enligt mig för bra för att spela i Superettan, men jag inser att hans hjärta klappar för Uppsala. Niklas Larsson spelar iallafall en säsong till i Köping och det är positivt, hoppas att klubben kan hitta en ny svensk spelare av samma klass som Lucas. Det lär väl bli mest inhemska spelare i KB-hallen nästa säsong som det ser ut nu.
Citera
2020-04-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Hoppas att basketsäsongen kan komma igång som planerat, just nu gäller väl de restriktioner på högst femtio personer och dessa ska väl gälla året ut om inget annat meddelas. Det lär ju vara väldigt svårt att planera en säsongstart när man samtidigt måste ta med det i beräkningarna. Om det värsta händer och ingen säsong kan starta före nyår så blir det en väldigt konstig säsong, om det ens blir någon.
Det känns svårt att koppla bort tankarna på basket nu, speciellt som att alla stora evenemang är inställda, det finns ingenting att fokusera på, varken idrott eller rockfestivaler som är min passion på sommaren. Det känns som att det just nu handlar om att inte bli smittad av det här viruset som drabbat oss, och det hade verkligen hjälpt om det funnits lite basket att fokusera på. Hoppet om att NBA ska komma igång igen kanske inte är helt ute.
Fick i dag info om att mitt lag (Köping) tappar Lucas Friberg som vänder hem till Uppsala. Tråkigt förstås, Lucas var en publikfavorit med sin spelstil och han är enligt mig för bra för att spela i Superettan, men jag inser att hans hjärta klappar för Uppsala. Niklas Larsson spelar iallafall en säsong till i Köping och det är positivt, hoppas att klubben kan hitta en ny svensk spelare av samma klass som Lucas. Det lär väl bli mest inhemska spelare i KB-hallen nästa säsong som det ser ut nu.

Tråkigt för Köping, men desto roligare för Uppsala!

En tidig värvning som visar att de verkligen har en satsning på gång och går för ett återtåg. Mycket bra för svensk basket och väldigt kul att Silly Season är igång på riktigt!

Får en känsla av att Uppsala blir att räkna med när nästa säsongs upplaga av Superettan väl drar igång.
Citera
2020-04-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basketgeek
Tråkigt för Köping, men desto roligare för Uppsala!

En tidig värvning som visar att de verkligen har en satsning på gång och går för ett återtåg. Mycket bra för svensk basket och väldigt kul att Silly Season är igång på riktigt!

Får en känsla av att Uppsala blir att räkna med när nästa säsongs upplaga av Superettan väl drar igång.

Rätta mig om jag har fel, men Uppsala (klubben som åkte ur SBL) hade väl spelat i högsta serien ända sedan man drog i gång Svenska Basketligan. Det hette ju Elitserien tidigare. Jag läste detta någonstans, och även om jag skulle ha fel så har Uppsala haft ett lag i högsta serien i princip jämt, jag önskar Lucas all lycka nästa säsong och hoppas även att han kan försvara sitt SM-guld i 3X3-basket som han tog förra sommaren. Nu blev det väl ingen SM-vecka 2020 så det får väl bli en senare fråga.
Citera
2020-04-29, 16:45
Medlem
Citat:
Rätta mig om jag har fel, men Uppsala (klubben som åkte ur SBL) hade väl spelat i högsta serien ända sedan man drog i gång Svenska Basketligan. Det hette ju Elitserien tidigare. Jag läste detta någonstans, och även om jag skulle ha fel så har Uppsala haft ett lag i högsta serien i princip jämt, jag önskar Lucas all lycka nästa säsong och hoppas även att han kan försvara sitt SM-guld i 3X3-basket som han tog förra sommaren. Nu blev det väl ingen SM-vecka 2020 så det får väl bli en senare fråga.

Jag har hört samma sak från flera olika håll, så ja, det borde rimligtvis stämma.

Håller med dig till fullo! Skall bli kul att följa honom framöver!
Citera
2020-04-30, 07:11
Medlem
Citat:
jag önskar Lucas all lycka nästa säsong och hoppas även att han kan försvara sitt SM-guld i 3X3-basket som han tog förra sommaren. Nu blev det väl ingen SM-vecka 2020 så det får väl bli en senare fråga.
Ingen SM-vecka, men troligtvis ändå ett SM i 3x3.

https://www.basket.se/3x3/NYHETER/sm-veckanstallsinmenfordenskullintesmi3x3/
Citera
2020-04-30, 16:02
Medlem
Köping stars tappar sin sportchef. Det hade jag inte räknat med och nu är det bara överlevnad som räknas, kan man hoppas på att inget lag åker ur SBL nästa säson ? Jag har svårt att se hur Köping ska ha möjlighet att hitta några spelare av klass till nästa säsong när nu ekonomin tvingar klubben att skära så hårt i budgeten som man fått lov att göra. Oavsett vem som tar över som sportchef så kommer det att bli en lågbudgetvariant nästa säsong. Nu skulle det vara på sin plats med en eller annan positiv nyhet innan man lägger ner fokuset på basket inför sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in