2020-04-14, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Vad tror ni om oddsen att Djurgården lyckas presentera något som håller både ekonomiskt och organisatoriskt?

https://mobil.nsd.se/bloggar/basketbloggen/vi-hade-en-tuff-sasong/?blog=5593896&entry=11467078

Djurgården blir nog kvar i ligan, klarar dom inte kraven för ligan så ska dom ju i logikens namn inte spela i Superettan heller men förbundet lär inte kasta ner Djurgården i Div 1 så dom blir nog kvar som sagt. Jag tror också att förbundet vill ha minst tio lag i SBL och det är väl det enda som i såna fall skulle vara positivt med att ha Djurgården kvar i SBL när nu inga andra lag anses vara kapabla att spela där.
Jag har varit aktiv inom bandyn i många år och ibland har jag fått skämmas när lah som kvalat till högsta serien plötsligt lagt ner verksamheten och även varit med om att flera lag inte velat spela i näst högsta serien pga diverse skäl. Men basketen är ju inte bättre när man ser på hur få lag som har kompetens att spela i högsta ligan trots att dom rent sportsligt kvalat in.
Citera
2020-04-14, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Djurgården blir nog kvar i ligan, klarar dom inte kraven för ligan så ska dom ju i logikens namn inte spela i Superettan heller men förbundet lär inte kasta ner Djurgården i Div 1 så dom blir nog kvar som sagt. Jag tror också att förbundet vill ha minst tio lag i SBL och det är väl det enda som i såna fall skulle vara positivt med att ha Djurgården kvar i SBL när nu inga andra lag anses vara kapabla att spela där.
Jag har varit aktiv inom bandyn i många år och ibland har jag fått skämmas när lah som kvalat till högsta serien plötsligt lagt ner verksamheten och även varit med om att flera lag inte velat spela i näst högsta serien pga diverse skäl. Men basketen är ju inte bättre när man ser på hur få lag som har kompetens att spela i högsta ligan trots att dom rent sportsligt kvalat in.

Om de inte klarar kraven så hamnar de i Superettan. Klarar de kraven men _väljer_ att inte gå upp ska de enligt reglerna åka ur förbundsserierna och därmed hamna i Div 2. Div 1 (Basketettan) är inget alternativ.

Och de sportsliga kraven klarade de inte.
Citera
2020-04-14, 11:26
Medlem
Citat:
Om de inte klarar kraven så hamnar de i Superettan. Klarar de kraven men _väljer_ att inte gå upp ska de enligt reglerna åka ur förbundsserierna och därmed hamna i Div 2. Div 1 (Basketettan) är inget alternativ.

Jamen dåså.
Citera
2020-04-14, 11:37
Medlem
Citat:

Fint att du fick rätta mig igen,det måste kännas bra.
Fast jag har inte sagt att Djurgården klarade de sportsliga kraven, det har ju däremot andra lag gjort men inte blivt uppflyttade och det har ju hänt tidigare år också.
Uppsala åkte ur SBL förra säsongen, men spelade i Div 1 denna säsong och inte i Superettan. Du har väl en förklaring på det också antar jag
Citera
2020-04-14, 11:46
Medlem
Citat:
Fint att du fick rätta mig igen,det måste kännas bra.
Fast jag har inte sagt att Djurgården klarade de sportsliga kraven, det har ju däremot andra lag gjort men inte blivt uppflyttade och det har ju hänt tidigare år också.
Uppsala åkte ur SBL förra säsongen, men spelade i Div 1 denna säsong och inte i Superettan. Du har väl en förklaring på det också antar jag
Ja, det har jag. Uppsalas ligalag som åkte ur SBL upphörde att existera. Laget som spelar i Div 1 är ett annat.
Citera
2020-04-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ja, det har jag. Uppsalas ligalag som åkte ur SBL upphörde att existera. Laget som spelar i Div 1 är ett annat.

Hårklyveri, som alltid när en klubb eller ett företag går i KK.
Hoppas på "minst" tio lag i SBL. Hörde dock rykten om att andra klubbar än Djurgården har ekonomiska problem och skulle flera lag lämna ligan så blir det ju parodi. Jag vet att det har varit åtta lag i SBL tidigare, men skulle det bli så får väl förbundet titta på möjligheten med en Skandinavisk liga med lag från Sverige, Norge och Finland eller något liknande.
Citera
2020-04-15, 10:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Hoppas på "minst" tio lag i SBL. Hörde dock rykten om att andra klubbar än Djurgården har ekonomiska problem och skulle flera lag lämna ligan så blir det ju parodi. Jag vet att det har varit åtta lag i SBL tidigare, men skulle det bli så får väl förbundet titta på möjligheten med en Skandinavisk liga med lag från Sverige, Norge och Finland eller något liknande.

En Skandinavisk liga är uteslutet just nu med tanken på kostnadsläget. Det ryktas om flera åtgärder för att spara pengar nästa säsong för SBL Herr. Kortare säsong med färre matcher, tvådomarsystem återinförs bl.a. Färre matcher och kortare säsong påverkar ju lagen som har mycket publik negativt men för den stora massan lag innebär det avsevärt lägre lönekostnader.
Citera
2020-04-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
En Skandinavisk liga är uteslutet just nu med tanken på kostnadsläget. Det ryktas om flera åtgärder för att spara pengar nästa säsong för SBL Herr. Kortare säsong med färre matcher, tvådomarsystem återinförs bl.a. Färre matcher och kortare säsong påverkar ju lagen som har mycket publik negativt men för den stora massan lag innebär det avsevärt lägre lönekostnader.

Vi får verkligen hoppas att det "inte" genomförs. Färre matcher och tvådomarssystem skulle ge oss sämre kvalite på basketen, men billiga varor är ofta sämre.
Man kanske skull förbjuda importspelare helt under en säsong, när man ändå är inne på avdelningen knäppa åtgärder. (Det sista var naturligtvis ironiskt) men det skulle onekligen spara pengar men även ge oss en basket som inte drar publik.
Citera
2020-04-20, 20:23
Medlem
A1- och A2-uppdelning?
https://twitter.com/Basketballcomm4/status/1252282126420062212

Tar Grekland som exempel:
A1 = Högstaligan, första divisionen. Alla klubbar är professionella. Klassas som proffsliga. (14 lag)
A2 = andradivisionen. Vissa klubbar är professionella, andra klubbar inte. Klassas som proffsliga. (16 lag)
B = tredjedivisionen. Semiproffs-ligor. (32 lag)
C = fjärdedivisionen. Amatörligor. (56 lag)
R = Regionala ligor.

Hur hade detta fungerat i Sverige tro? Naturligtvis är vi långt ifrån grekernas nivå, men blir det 8 lag i A1 och 8 i A2 då eller?
Twittraren skriver bland annat att Alvik med 12-10 och femteplats i Superettan får en plats.
Citera
2020-04-20, 20:33
Medlem
Mats Carlson, SBBFs ordförande, går ut i månadsbrevet att han inte kandiderar till en ny mandatperiod. Valberedningen får hitta en ny kandidat till årsmötet som är uppskjutet till augusti i år. Snacket går att styrelseledamoten i SBBF och AIK Basket, Susanne Jidesten, är het kandidat att ta över posten.

https://www.basket.se/Nyheter/nyheterfransbbf/manadsbrevfranordforanden/

Från en djurgårare till en gnagare alltså.
Ryktas om att Carlson gick emot tävlingsbestämmelserna och rev upp beslutet att Djurgårdens importer inte skulle fått spela hemmamatchen mot Köping i november efter en obetald faktura.
Senast redigerad av jimmie7997 2020-04-20 kl. 20:36.
Citera
2020-04-20, 20:54
Medlem
Citat:
Nej, inte hårklyveri. Precis som Södertälje Kings och Södertälje Knights är två olika lag. Skulle Södertälje inte ha råd att ha kvar Kings i SBL så betyder det inte att även Knight skulle degraderas till Div 2.
Citera
2020-04-20, 20:56
Medlem
Citat:
Vi får verkligen hoppas att det "inte" genomförs. Färre matcher och tvådomarssystem skulle ge oss sämre kvalite på basketen, men billiga varor är ofta sämre.
Man kanske skull förbjuda importspelare helt under en säsong, när man ändå är inne på avdelningen knäppa åtgärder. (Det sista var naturligtvis ironiskt) men det skulle onekligen spara pengar men även ge oss en basket som inte drar publik.
Eftersom svenska spelare av kvalitet har en högre lönekostnad än nya spelare från collage så skulle det inte sparas några pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in