Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-24, 23:39
  #1
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Jag kan börja att berätta min egen historia, jag föddes under 80-talet och gick därför i skolan under 90-talet och lite av det nya milleniumet. Jag kommer ihåg att vi gick igenom evolutionsteorin någon gång under NO-lektionerna. Med det var väldigt övergående och jag lärde mig den aldrig riktigt. Vad jag trodde då var att människan utvecklades ifråg apor, och jag visste att chimpanser var våra närmsta nu levande släktingar, så då måste vi ha utvecklats ifrån dem.

Jag blev intresserad av skepticism i form av Richard Dawkins och andra. Då man lyssnar på Dawkins så får man oftast en dos biologi, särskilt Darwin och evolutionsteorin. Det hela fick mig intresserad och jag började plugga lite självmant inom ämnet, och jag känner att jag har hyffsat bra förståelse idag. Vad jag ska tillägga är att jag har gått en tekniklinje på gymnasiet, visserligen mer fokuserad på fysik och matte än naturvetenskap och biologi.

Det hela får mig att känna mig sviken av mina lärare, hur kunde en sådan stor och viktig det totalt negligerats under min skolgång? Det är inte bara i biologi som jag känner mig bestulen av kunskap, mina fysiklektioner var ett skämt innan jag började gymnasiet och fick en lärare som faktiskt visste vad han pratade om. Tänk vad många fler som skulle få ett brinnande intresse och söka en karriär inom vetenskapen om de bara skulle bli introducerade av någon som verkligen älskar vad de sysslar med. Mer fokus måste läggas på grundskoleåren, det är en väldigt viktig ålder då ungarna fortfarande är nyfikna och inte har hamnat i den obekväma sitsen i form av pubertet.
Citera
2007-11-24, 23:59
  #2
Medlem
wellermans avatar
Gick skola samtidigt som dig och utbildningen var skrot då i min mening. Vi lärde oss aldrig kritiskt tänkande och utbildningen var mer intresserad av att inte trampa på några tår än att lära ut vetenskaplig metodik. Evolution lärdes ut ungefär som en filosofi parallellt med dom andra. Man borde ha fokuserat mer på vad den stora skillnaden var (bevis kontra tro/gissningar/känsla).
Allt jag kan om vetenskap innan högskolan har jag lärt mig själv. Grundskolan har utvecklat en mall som alla ska gå igenom. Dom har glömt det viktiga och ser bara på läroplanen att ungarna ska veta vad det finns för olika vetenskaper/filosofier/formler. Jag kan faktiskt ärligt säga att jag kunde mer än 90% av lärarna i alla ämnen fram till slutet av gymnasiet. Undantaget var ämnen som språk/hemkunskap. Hade vissa bra fysik/matte-lärare i gymnasiet, men deras metoder att förmedla kunskapen var generellt dålig.
Citera
2007-11-25, 00:00
  #3
Medlem
Krappfiskarns avatar
Japp men jag gick på kommunal skola så skolan försökte inte utveckla elevernas tänkande utan bara hur mycket man kunde läsa in dagen innan provet.
Citera
2007-11-25, 13:44
  #4
Medlem
Rans avatar
Den lärdes knappt ut här heller, riktigt synd måste jag säga. Nu brukar visserligen personer ha en hyffsad bild av evolutionsteorin, men tänk på alla som växer upp i religiösa familjer och liknande, där skolan kanske är deras enda sätt att få en bild av verkligheten!

Det tar inte ens fem minuter att förklara i princip alla viktiga delar av evolutionsteorin. Varför kan man inte ta dessa fem minuter och verkligen förklara evolutionsteorin i skolorna? Det är så vansinnigt viktigt men det tar så oerhört kort tid att lära ut.
Citera
2007-11-25, 14:02
  #5
Medlem
....

Problemet med att lära medborgarna något alls är att de kan få "griller i huvudet".
Citera
2007-11-25, 14:30
  #6
Medlem
Jag är nog ett par år yngre än ni andra i tråden. Jag fick en utmärkt kunskap om evolutionsteorin i grundskolan, men historia och bevis. Andra förklaringar nämndes inte alls, bortsett under religionslektionerna. Kanske har skolan blivit bättre på den punkten under de senaste åren?
Citera
2007-11-25, 17:38
  #7
Medlem
Von Drakes avatar
Japp, jag gick i grundskolan i början av 70-talet, och där fick vi lära oss det. Däremot togs frågan upp på religionstimmarna där den alternativa teorin redovisades.
Citera
2007-11-30, 03:21
  #8
Medlem
Bajsfacistens avatar
Nä det skulle jag inte vilja påstå. Vi gick igenom livets utveckling från självreplikerande molekyler till livet idag, väldigt väldigt övergripande, sammanfattat på kanske 1-2 lektioner. Och kanske någon återkoppling då och då. Evolutionens olika principer togs inte upp. De naturvetenskapliga ämnena var det dålig utbildning överhuvudtaget tycker jag.

Däremot kommer jag ihåg hur en kristen lärare läste skapelseberättelsen ur någon barnbibel i lågstadiet på svenskalektionerna.
Citera
2007-11-30, 09:09
  #9
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Jag kommer ihåg att vi gick igenom evolutionsteorin någon gång under NO-lektionerna. Med det var väldigt övergående och jag lärde mig den aldrig riktigt. Vad jag trodde då var att människan utvecklades ifråg apor, och jag visste att chimpanser var våra närmsta nu levande släktingar, så då måste vi ha utvecklats ifrån dem.
Får man fråga vad du tror idag? Har du funnit Gud?

Citat:
Det hela får mig att känna mig sviken av mina lärare, hur kunde en sådan stor och viktig det totalt negligerats under min skolgång?
Det kan inte vara så att du på senare år blivit intresserad av evolutionen av en eller annan anledning?
Citera
2007-11-30, 13:49
  #10
Medlem
Über_menschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Får man fråga vad du tror idag? Har du funnit Gud?

Det kan inte vara så att du på senare år blivit intresserad av evolutionen av en eller annan anledning?
det är ju inte rätt att säga att vi utvecklats från apor, det är ju inte som att en förfäder x miljoner år tillbaka i tiden såg ut som en nutida schimpans. Däremot har vi en gemensam anfader, som har utvecklats åt olika håll.
vi sitter på olika grenar, men kommer från samma stam, helt enkelt.
Citera
2007-11-30, 14:07
  #11
Medlem
Flytande_argots avatar
...
Citera
2007-11-30, 15:29
  #12
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Über_mensch
det är ju inte rätt att säga att vi utvecklats från apor, det är ju inte som att en förfäder x miljoner år tillbaka i tiden såg ut som en nutida schimpans. Däremot har vi en gemensam anfader, som har utvecklats åt olika håll.
vi sitter på olika grenar, men kommer från samma stam, helt enkelt.
Det beror väl lite på hur hård man är på definitionen av "apa". Homo sapiens och schimpansen gemensamma urfader tror jag vi kort o gott skulle kunna kalla för just (ur)apa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback