2007-11-30, 21:06
Medlem
Trinnits avatar
Nja, den nämndes, men den lärdes ut väldigt dåligt.
Det man lärde ut var istortsett att "Den starkaste överlever",
vilket ju inte riktigt är vad det handlar om.

Vilket är tråkigt, för min erfarenhet är att de som argumenterar emot den oftast helt enkelt inte har förstått den korrekt.
Citera
2007-12-01, 19:21
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Får man fråga vad du tror idag? Har du funnit Gud?

Det kan inte vara så att du på senare år blivit intresserad av evolutionen av en eller annan anledning?

Jag kan glatt tillkännage att jag inte har funnit (någon) gud. Inte heller har jag sökt.

Visst har jag blivit intresserad av evolutionen, men det intresset väcktes inte av mina lärare, utan olika källor över internet.
Citera
2007-12-01, 22:12
Medlem
Jag fick bra kunskap om evolutionsteorin när jag gick i skolan.

Det var aldrig något prat om skapelseberättelsen (förutom på religionslektionerna).
Citera
2007-12-02, 19:07
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Visst har jag blivit intresserad av evolutionen, men det intresset väcktes inte av mina lärare, utan olika källor över internet.
Ok, hoppas du använder ett kritiskt öga, för vem som helst kan lägga ut "källor" på internet.
Citera
2007-12-02, 21:59
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Ok, hoppas du använder ett kritiskt öga, för vem som helst kan lägga ut "källor" på internet.

Ok, jag kanske använde fel ord här. Med källor så menade jag inte hemgjorda passagensidor och wikipedia, som inte alltid är särskilt pålitliga. Jag tycker att wikipedia är bra till det mesta, men med tanke på att vem som helst kan editera så vill jag helst söka fakta åt andra håll. Det som väckte mitt intresse var nedladdningsbara föreläsningsvideos, t.ex. Beyond Belief och TED vilket fick mig att läsa vidare.
Citera
2007-12-02, 23:17
Medlem
Foqnaxs avatar
Jodå, min biologilärare i gymnasiet var en stor förespråkare för evolutionsteorin och ansåg att skapelseteorin var rent nonsens.
Citera
2007-12-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Nja, den nämndes, men den lärdes ut väldigt dåligt.
Det man lärde ut var istortsett att "Den starkaste överlever",
vilket ju inte riktigt är vad det handlar om.

Vilket är tråkigt, för min erfarenhet är att de som argumenterar emot den oftast helt enkelt inte har förstått den korrekt.
Om de verkligen lärt ut detta så är det skamligt, ja. Men det tvivlar jag på!
Citera
2007-12-02, 23:54
Medlem
aestass avatar
Jag fick inte lära mig något direkt om det, och jag är rätt ung. Skulle gissa på att det är lite olika från skola till skola om hur rädda de är för att peta i religösa saker med något som "bara är en teori". Vilket är synd, alla skolor borde ha en egen Richard Dawkins!
Citera
2007-12-03, 23:40
Medlem
Det jag kommer ihåg från biologi-lektionerna i grundskolan är att någon lärare snackade lite om ståndare och pistiller, blodomloppet och att man skrev lite grann om valfri livsform.

På gymnasiet så lärde läraren ut evolutionsteorin, vet inte hur bra läraren var med tanke på hur många som började dra massa konstiga slutsatser som handlade om att den starkaste överlever och att meningen med livet är att föröka sig.
Citera
2007-12-03, 23:54
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Det hela får mig att känna mig sviken av mina lärare, hur kunde en sådan stor och viktig det totalt negligerats under min skolgång?
Det är ingen stor eller viktig del. Paleontologi och evolution betyder ingenting.
Citera
2007-12-04, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Det är ingen stor eller viktig del. Paleontologi och evolution betyder ingenting.

Hur menar du? Genom att studera och bevisa evolutionen kanske man kan lära sig att styra den "i rätt riktning" i framtiden (och då menar jag inte metoder som praktiserades under WW2).

Om du menar rent filosofiskt kan ju allt vara meningslöst.
Citera
2007-12-04, 00:25
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryffeltratt
Hur menar du? Genom att studera och bevisa evolutionen kanske man kan lära sig att styra den "i rätt riktning" i framtiden (och då menar jag inte metoder som praktiserades under WW2).
Det är inte evolution, det är avel. Evolution är inte samma sak som genetik. Evolution är arternas utveckling genom det naturliga urvalet och det kan man inte styra. Dessutom har människan ägnat sig åt avel och förädling sedan förhistorisk tid, det vill säga långt innan evolutionsteorin var påtänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in