2007-11-26, 13:24
Medlem
Walladmors avatar
Intressant. Det verkar som att en hel del av de som skriver i den här tråden är något slags bönder som sitter och utövar sin egen påhittade hegemoni över det stockholmska språkbruket ute i sina avlägsna provinser. Skrattretande.
Citera
2007-11-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Göteborgska är den vackraste dialekten

Käften Glenn!

Förresten stör jag mig något extremt på att alla i Göteborg tror att de är såna "goa gubbar"
Citera
2007-11-26, 14:19
Bannlyst
Roligt med alla bönder här som har varit i sthlm under något sportlov och sen tror att dom behärskar stockholmskan.

ex.
"Va gäspar skorpan"

"Vad gäspar staren" säger man, långskorpa är vad bratsen tar till krogen

*edit*
Glömde nästan ang. göteborgska.
Det är inte en trevlig dialekt någonstans, låter mest hysteriskt och bondigt.
Citera
2007-11-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
verkar vara många här så söker den genuina stockholmskan...och sen träter de om vilken den egentligen är... mer nära sanningen torde ju vara att det knappast finns en genuin form, utan snarare ett otal olika former, som inga är huggna i sten utan i ständig förändring

Stockholms innerstad har alltid bestått av inflyttare. Under Hansan-perioden var nästan hälften av alla invånare tyskar, som givetvis påverkade språket. Stockholmskan har sedan dess alltid haft yttre influenser och således kan vi inte tala om någon stockholmsdialekt i innerstaden, eftersom det i stort sett ändras för var generation.

Jag har tidigare i tråden kommit med exempel på genuin stockholmska, som är den/de dialekter som har talats i Stockholms utkanter, som har varit fri från yttre influenser enda fram till 1950-60-talet. Om man exempelvis lyssnar på inspelningar gjorda i Tensta innan Miljonprojektet, eller i Sollentuna innan 1960-talet, så talar de genuin stockholmska.

Som vanligt tror folk här på FB att de är professionella lingvister och målföreexperter bara för att de är födda i Stockholm eller har tittat på F. Lindströms Svenska dialektmysterier. Men givetvis är målföreforskning mycket svårare än så.
Citera
2007-11-26, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
För mig är verbformerna "lös" (lysa) och "rös" stockholmska varianter som tydligen också finns i norra Uppland.

Det stämmer. Övergången från svag böjning till stark böjning är något specifikt för de uppländska dialekerna och stockholmskan. Detta fenomen saknas bl.a. hos götamålen.
Citera
2007-11-26, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
De finns i hela Sverige.

Inte i de genuina dialekterna, utan de har kommit in via stockholmskan, som ibland förväxlas med rikssvenskan.
Citera
2007-11-26, 15:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
Stockholms innerstad har alltid bestått av inflyttare. Under Hansan-perioden var nästan hälften av alla invånare tyskar, som givetvis påverkade språket. Stockholmskan har sedan dess alltid haft yttre influenser och således kan vi inte tala om någon stockholmsdialekt i innerstaden, eftersom det i stort sett ändras för var generation.

Jag har tidigare i tråden kommit med exempel på genuin stockholmska, som är den/de dialekter som har talats i Stockholms utkanter, som har varit fri från yttre influenser enda fram till 1950-60-talet. Om man exempelvis lyssnar på inspelningar gjorda i Tensta innan Miljonprojektet, eller i Sollentuna innan 1960-talet, så talar de genuin stockholmska.

Som vanligt tror folk här på FB att de är professionella lingvister och målföreexperter bara för att de är födda i Stockholm eller har tittat på F. Lindströms Svenska dialektmysterier. Men givetvis är målföreforskning mycket svårare än så.

Måste man vara forskare för att vara medveten om hur man pratar i staden man är uppvuxen i?
Citera
2007-11-26, 15:24
Medlem
Exempel på genuin stockholmska.
Retoflexer markeras med versal. Tjockt-l markas med W. Konsonantkombinationen tj- uttalas som finlandssvenskans köpa, tjock. Konsonantkombinationen sj- uttalas som norrländskans sjö, sju.

VinteN hadde kòmmi ò ja' va' derför tvungen å tjöpa en ny jacka, så ja' ringde polaN ò höWe òm'an skulle me' te sta'n. Väl på statjo'n slengde vi òss på tricken; vi hann precis innan durraNa stengde. När (alt. når) vi satt der ò snacka me' varann kòm de' fram en lodis som fråga efter (alt. etter) spenn. Men vi sa åt gubben å sticka å brinna. När (alt. når) vi va' framme gWe' vi runt en stunn ò geck sedan vidare te Kungsan. Där fann vi en affär me' sjitfina jacker. Ja' plocka fram en svaT sjinnjacka ò gekk te kassan. Men när ja' skulle ta fram spenna merkte ja' att ja' hadde gWömt allt hemma. PolaN sa' då att ja' kunne låna spenn åv'an, så ja' låna' en hunnring ò tjöpte jackan. Vi tog sedan tricken tebaks, ò heWa vegen tenkte ja' "Vicken tur att ja' hitta' en jacka, utan'an skulle vinteN bli riktit kaWW".
Citera
2007-11-26, 15:27
Medlem
Rauzs avatar
Spenn har jag aldrig hört användas på det där sättet under mina 30 år som infödd Stockholmare - vad har du för källa?

Eller får jag inte uttala mig nu eftersom jag inte har läst lingvistik på Universitetet?
Citera
2007-11-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Spenn har jag aldrig hört användas på det där sättet under mina 30 år som infödd Stockholmare - vad har du för källa?

Eller får jag inte uttala mig nu eftersom jag inte har läst lingvistik på Universitetet?

Formen spenn är dock vanligare med betydelsen "kronor", ex. 'An kostar tretti spenn.

Ett annat stockholmsord för pengar är deg. Trots att jag är osäker på dess ursprung, så verkar det hellre vara (söder)slang än dialekt, ex. Fan va' deg ja' brende i heljen.
Citera
2007-11-26, 15:35
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Formen spenn är dock vanligare med betydelsen "kronor", ex. 'An kostar tretti spenn.

Ett annat stockholmsord för pengar är deg. Trots att jag är osäker på dess ursprung, så verkar det hellre vara (söder)slang än dialekt, ex. Fan va' deg ja' brende i heljen.
Precis. Fast det stavas spänn. Men jag har som sagt aldrig, någonsin, hört det användas som "låna mig spänn". Alltså inte ovanligt utan icke-existerande.

Deg är desto vanligare och används precis som du säger, istället för pengar. Sen finns det flis också.
Citera
2007-11-26, 15:40
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Spänn synonym till pengar? Det spelar ingen roll hur mycket du kan, jag har - likt tidigare talare - aldrig hört ordet användas som så utan bara som du förklarar i det här inlägget.

L = W? Hur menar du, låter bara som nån dålig seriefigur när jag försöker mig på det. Har du något exempel på ord som uttalas (uttawas?) med det W:t?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in