2007-11-26, 01:38
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Exempel på sthlmska som inte finns:
Henkar´u te tjorren å tjackar glarre.
Bjucka på lurre
Va gäspar skårpan
Tala för dig själv

Även om det oftast används lite ironiskt så har jag absolut hört "henka" och "bjucka" användas. "Tjorren", definitivt. "Tjacka" hör jag nog dagligen.
Citera
2007-11-26, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Göteborgska är den vackraste dialekten

...
Citera
2007-11-26, 06:32
Medlem
Sebaots avatar
verkar vara många här så söker den genuina stockholmskan...och sen träter de om vilken den egentligen är... mer nära sanningen torde ju vara att det knappast finns en genuin form, utan snarare ett otal olika former, som inga är huggna i sten utan i ständig förändring
Citera
2007-11-26, 08:27
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Klirra en dora
Inte om jag minns mina Anderssonskans Kalle-filmer rätt.
Citera
2007-11-26, 10:33
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Exempel på sthlmska som inte finns:
Henkar´u te tjorren å tjackar glarre.
Bjucka på lurre
Va gäspar skårpan

Och du umgås med mycket stockholmare? Henka, tjorre, tjacka, glarre och bjucka är ord som används lika frekvent av många som till exempel "pynta bullen".

Lurre är jag osäker på, är det läsk? Det kallar vi lärre. "Va gäspar skorpan" har jag faktiskt aldrig hört användas seriöst...

Ett uttryck jag är osäker på om det är stockholmskt men man hör användas är att bomma en cigg eller en tagg. "Sila tugget" är ett annat skönt uttryck.

Av egen erfarenhet vet jag att pjuck inte är spritt så långt från huvudstaden, jag var i västergötland och frågade en infödd var jag skulle gå för att "tjacka ett par sjyssta pjuck", han tittade bara frågande på mig...

En bra källa till lite modernare stockholmska än Anderssonskans Kalle är helt klart "De kallar oss mods", filtrera bort lite pundartugg så har TS lite sköna uttryck.
Citera
2007-11-26, 10:41
Bannlyst
vad betyder solna-bärs? solna-öl? vad är solna-öl?
Citera
2007-11-26, 10:43
Bannlyst
korv skall visst heta "wurre" i stockholm. taxi = "bulle" sergels torg="plattan" centralstationen= "centan"

haru lite flis? vi drar å tjackar en wurre å sen tarvi en bulle till centan

fast det är klart, det kanske är mer 50/60-tal över sån där slang, typ Kenta och Stoffe ("inbrottstjyvstockholmska")
Citera
2007-11-26, 11:00
Medlem
mishimas avatar
Ser ingen som har tagit upp is-ändelsen. Ord som lekis, dagis och bakis kommer väl från Stockholmskan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/-is
Citera
2007-11-26, 11:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Och du umgås med mycket stockholmare? Henka, tjorre, tjacka, glarre och bjucka är ord som används lika frekvent av många som till exempel "pynta bullen".

Lurre är jag osäker på, är det läsk? Det kallar vi lärre. "Va gäspar skorpan" har jag faktiskt aldrig hört användas seriöst...

Ett uttryck jag är osäker på om det är stockholmskt men man hör användas är att bomma en cigg eller en tagg. "Sila tugget" är ett annat skönt uttryck.

Av egen erfarenhet vet jag att pjuck inte är spritt så långt från huvudstaden, jag var i västergötland och frågade en infödd var jag skulle gå för att "tjacka ett par sjyssta pjuck", han tittade bara frågande på mig...

En bra källa till lite modernare stockholmska än Anderssonskans Kalle är helt klart "De kallar oss mods", filtrera bort lite pundartugg så har TS lite sköna uttryck.
Visst, orden änvänds separat, oftast ironiskt, men inte seriöst och inte i hela meningar som "ja tjackade sprojlans pjuck på lurren"

Lurre = Lunch

P.S - Jag är född på SÖS
Citera
2007-11-26, 11:55
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
Asså d e ju fan ba å svära varannat ord så eru home-safe, len!
Stockholmska e aslätt å snacka, d kommer lixom av sig själv.
Man messar en polare om han ska tagga me in till city å spana efter lite sköna bräck.
Meh han kanske bara vill chilla me en kall brew på Utecompagniet å inte vikke skitblask som helst utan åbro orginal iz tha sheit!!!
Glida runt i Kungsan med brallorna till knäna å glajjern naaajst uppsatta i d nedgrisade bratshåret.
Se bara till å ha plusskan/libran/plånkan på säkertställe ty d vimmlar fett av långfingrade bönder som inget hellre vill än å lägga beslag/tjåla/pixla/norpa/choxa/rycka stålarna era. D e snabba rackare som chappar/sticker/dunstar/ gittar/pyser/BLADAR me ert knaster/stålar/flis/deg man får kuta/lubba/skubba/rejsa efter och visa vem som fan bestämmer. Kanske plocka nån jävel, nita honom.-fuck-him-up/ge han en stämpling, sen in i dimman eller hur sjönk båten ((EStonia) Botten UPP ....
MEd lite tur får du lapa gäggveck, skäggbiff./ hugget/ hysskan....som en äkta spejare, spanare (brats, ute) falukorvspenis-95%,,,,då snackar vi (uttalas på nörsk''''''''=)

visst vsisst vitsst att en ioch annanbokstäver bir frl men hajjar tuggetva????
de hhre jurena rama prosan för er som sägger datura smisjkar stjärt-stjät-i-stjärt-stjärt,...
det ligger entanke bakob d her för jag hr bott poå st:eriksplan å dar finnst det fasan i mig många stå

Är det inte skillnad på hur efterblivna ungar stavar på internet och hur vi Stockholmare pratar så har det skett en enorm förändring de senaste månaderna. Eller så lider du av något.
Citera
2007-11-26, 12:05
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kNastr.
korv skall visst heta "wurre" i stockholm. taxi = "bulle" sergels torg="plattan" centralstationen= "centan"

haru lite flis? vi drar å tjackar en wurre å sen tarvi en bulle till centan

fast det är klart, det kanske är mer 50/60-tal över sån där slang, typ Kenta och Stoffe ("inbrottstjyvstockholmska")

Wurre kommer från (brat)wurst, inte korv. Centan är ett ord för centrum, inte centralen, och används alltså inte bara om stockholms centrum.

Men att hålla på att joddla med att Sergels Torg kallas plattan och Centralstationen för centralen känns bara patetiskt, det är folkets namn på platser - inte slang.

För övrigt kan jag inte göra annat än att tragiskt konstatera att fler och fler använder sig av att förkorta ord till fruktansvärt konstiga varianter. Läsk - lärre, chips - chirre, balkgon - balle, betala - pecka (från pay antagligen då jag tidigare hörde pejja hela tiden), fest - ferre och så vidare.

Men sen beror det ju på vad man umgås med för slags folk också. Bland mina nära vänner talar vi nog ganska rent.
Citera
2007-11-26, 12:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Wurre kommer från (brat)wurst, inte korv. Centan är ett ord för centrum, inte centralen, och används alltså inte bara om stockholms centrum.

Men att hålla på att joddla med att Sergels Torg kallas plattan och Centralstationen för centralen känns bara patetiskt, det är folkets namn på platser - inte slang.

För övrigt kan jag inte göra annat än att tragiskt konstatera att fler och fler använder sig av att förkorta ord till fruktansvärt konstiga varianter. Läsk - lärre, chips - chirre, balkgon - balle, betala - pecka (från pay antagligen då jag tidigare hörde pejja hela tiden), fest - ferre och så vidare.

Men sen beror det ju på vad man umgås med för slags folk också. Bland mina nära vänner talar vi nog ganska rent.

Haha...pejja, skönt ord. Det var länge sen jag hörde det. Vill minnas att jag använde det rätt frekvent i mellanstadiet.

Men är alla dessa uttryck verkligen unika för Stockholm.
En kusin från Norrköping använde ofta ord som just "pejja" och "dega".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in