Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-09-05, 20:53
Medlem
Death proof sög hästballe!
Fan otroligt, bara för att det ör QT så tycker nördarna att den är bra, sånt jävla piss!
Citera
2007-09-05, 20:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Death proof sög hästballe!
Fan otroligt, bara för att det ör QT så tycker nördarna att den är bra, sånt jävla piss!

Du har inte tänkt på att folk har olika uppfattningar om film såväl som allt annat?
Citera
2007-09-05, 22:25
Bannlyst
Kan nån lite kort förklara detta dubbelprojekt? Är filmerna kopplade till varandra? Måste man ha sett Death Proof för att se Planet Terror, eller tvärtom? Grindhouse är ju namnet när man smäller ihop filmerna...? Hänger inte med riktigt.

Samma sak gäller Letters from Iwo Jima och Flags of Our Fathers. Båda regisserade av Clint Eastwood. Är de också dubbelprojekt eller kopplade på nåt sätt?
Citera
2007-09-05, 22:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Kan nån lite kort förklara detta dubbelprojekt?

Hela grejjen är ett kompisprojekt ifrån regissörernas sida som skall hylla nästintill numera bortglömda filmpärlor och döda regissörers glansdagar med att göra en klassisk dubbel-visning med klassiska matiné och B-filmsreferenser till 70-talets exploitationfilmer. Filmerna är olika som jag redan nämnt mer än bara i jämnförelse och dom har inget med varandra att göra.

Citat:
Samma sak gäller Letters from Iwo Jima och Flags of Our Fathers. Båda regisserade av Clint Eastwood. Är de också dubbelprojekt eller kopplade på nåt sätt?

Eastwoods "vision" var i detta fallet att visa upp kriget ur båda parternas synvinkel.
Citera
2007-09-05, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hela grejjen är ett kompisprojekt ifrån regissörernas sida som skall hylla nästintill numera bortglömda filmpärlor och döda regissörers glansdagar med att göra en klassisk dubbel-visning med klassiska matiné och B-filmsreferenser till 70-talets exploitationfilmer. Filmerna är olika som jag redan nämnt mer än bara i jämnförelse och dom har inget med varandra att göra.

All right, tack! Så själva namnet Grindhouse innehåller båda filmerna och spelar upp dem efter varandra? Jag blev bara lite förvirrad när en heter Grindhouse och har bra betyg på IMDb, och sen ytterligare två separata filmer.

Citat:
Eastwoods "vision" var i detta fallet att visa upp kriget ur båda parternas synvinkel.

OK. Då antar jag att det inte spelar nån roll vilken man ser först?
Citera
2007-09-05, 22:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
All right, tack! Så själva namnet Grindhouse innehåller båda filmerna och spelar upp dem efter varandra? Jag blev bara lite förvirrad när en heter Grindhouse och har bra betyg på IMDb, och sen ytterligare två separata filmer.

Grindhouse är som sagt filmen i sin fullängdshelhet som den skall ses som involverar även fejkade trailers av b.la Eli Roth (Cabin Fever, Hostel) och Rob Zombie (House of 1000 Corpses) samt att Grindhouse syftar på den typen av filmer som visades upp på biograferna i USA i samma veva utan att "klippas" i sär på det sättet. Jag vet inte hur det ligger till med resten av världen eller Europa men i Sverige klipptes ju som sagt filmerna ifrån varandra i brist på intresse från publiken att nöta två filmer på raken, men dom rekommenderas att ses i sin helhet som sagt.

Citat:

Inte sett dom själv men att döma efter att Flags... släpptes före är det väl den man bör börja med, men i själva verket spelar det nog ingen roll.
Citera
2007-09-05, 23:14
Bannlyst
Citat:
Grindhouse är som sagt filmen i sin fullängdshelhet som den skall ses som involverar även fejkade trailers av b.la Eli Roth (Cabin Fever, Hostel) och Rob Zombie (House of 1000 Corpses) samt att Grindhouse syftar på den typen av filmer som visades upp på biograferna i USA i samma veva utan att "klippas" i sär på det sättet. Jag vet inte hur det ligger till med resten av världen eller Europa men i Sverige klipptes ju som sagt filmerna ifrån varandra i brist på intresse från publiken att nöta två filmer på raken, men dom rekommenderas att ses i sin helhet som sagt.

Okej. Läste nu en kommentar på IMDb att Grindhouse börjar med Planet Terror och fortsätter med Death Proof, men om det är som du säger att filmerna inte har med varandra att göra så spelar det väl mindre roll.

Tack för infon.
Citera
2007-09-07, 16:38
Medlem
The_arnes avatar
Death proof var en väldigt konstig bio-upplevelse med tanke på att hela salongen skrattade oavbrutet igenom hela filmen. Trodde jag hade hamnat på en komedi eller någonting. När filmen var slut hörde man bion igenom "Fyfan vilken värdelös film" "Den var så dålig att den var bra" osv.

Kändes faktiskt rätt ovärt att betala biobiljetten för den filmen även fast den var rätt kul att kolla på.
Citera
2007-09-07, 19:38
Medlem
Citat:

Har sett båda och jag tror knappast att det spelar någon roll, dock kan jag säga att letters from iwo jima var bra mycket bättre.

OT: Precis som nån annan skrev så känns det som att Death Proof hypas för att den är gjord av Tarantino, tyckte inte dialogen kändes äkta någonstans och det kändes inte direkt som att man sett en film när den var slut, oavsett hur mycket glimten ögat den gjordes med och hur annorlunda den var.
Citera
2007-09-07, 20:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack n' coke
OT: Precis som nån annan skrev så känns det som att Death Proof hypas för att den är gjord av Tarantino

Hyllats måhända av en specifik publik, som cineasterna som med vad dom gillar etc... men att säga att den är bra för en viss regissör i detta fallet Tarantino gjort känns väldigt fel. Tarantino är bra men så bra är han inte att de flesta som unnar sig film då och då känner till namnet, kanske bara hört det i svängen med varje film som kommer men inte att dom lägger det på minnet. Såväl tror jag att majoriteten av dom på FB inte har en gnutta förståelse alls på film och hur olika sätten är att se dom på, utifrån min gissning.
Citera
2007-09-07, 20:50
Medlem
Continental Ops avatar
såg DP igår och tyckte den var lite seg, visst hyfsat cool dialog men bara ibland, den var nog bäst när Stuntman Bob var med på fiket, huvudintrycket av brudarna var väl, jobbiga brudar typ

Tycker det blir allt mer tydligt att QT inte har så mkt att berätta utan han gör samma film om och om igen, nästan iaf, gudskelov är han inte lika begränsad som Guy Ritchie
Citera
2007-09-07, 21:03
Medlem
CaptainBloods avatar
Filmen har en del bra action scener, exempelvis biljakten i slutet. Men i det stora hela så var den relativ dålig. De långa dialogerna mellan tjejerna kunde varit hämtade från vilken high school film som helst och drog verkligen ner helheten och fick mig mest att önska att de snart dog.

Är man ett regissörgeni så har man dock gjort sig förtjänt att skita ur sig åtminstone två medelmåttliga filmer (läs denna + jackie brown) under karriären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in