Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Skojar bara. Jag håller faktiskt med, även om jag tycker att filmen i helhet var ungefär lika upphetsande som Jackie Brown. Jag har faktiskt gett upp hoppet om Tarantino. Efter Pulp Fiction, som om jag förstått det rätt dessutom innehöll en hel del stulet i manusväg, så tycker jag faktiskt att det mesta han gjort varit blaha blaha. Inklusive Kill Bill.
Tycker det är fel att jämnföra Pulp Fiction som verk med Death Proof då det handlar om två helt sonika filmer, även om nu vissa delar av båda dyker upp i varandra så känns dom så olika dom kan bli. Däremot märker man redan av i Jackie Brown hur Tarantino ihärdigt börjar att skapa egna konturer utifrån att stå på exploitationfilmbasen. Där var det blacksplotation, i Kill Bill-delarna som jag förövrigt fullkomligt älskade då jag även där uppskattade referenserna till samuraj-filmer av den gamla skolan och att Sonny Chiba dök upp så känns ändå det som en frisk fläkt av Tarantino att gå sin egen väg och försöka skapa något mer än bara en ny Pulp... Man märker mycket väl hur han återskapat 70-talskänslan mer än bara i mode, dialog etc... från den tidens filmer utan att han återigen väljer att gå en separat väg som kan få honom att tappa fans, något som de flesta tycker han gjorde med Jackie Brown redan.
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Då har jag större förväntningar på Planet Terror. Kombinationen Robert Rodriguez och zombies kan bara inte misslyckas. Rodriguez är en sann tusenkonstnär, och allt han gjort hittills har jag uppskattat väldigt mycket.
Planet Terror är bättre än Death Proof, där sa jag det. Men här handlar det åter igen om att inte blanda eller jämnföra då det är separata verk som känns mer som en självklarhet. Jag dyrkar zombiefilmer mer än biljaktsfilmer även om båda går under exploitationgengren som jag dyrkar, men Planet Terror på sätt och vis känns ändå mer genomarbetad i sitt utformande, mycket beroende på att Rodriguez inte går sin egen väg utan gör i stället en kombination av Attack mot polisstation 13, Dawn of the dead etc... allt handlar ju egentligen i detta projektet om att återskapa och knyta ihop folk till old-school-filmerna och där må Rodriguez lyckats men han är ingen Tarantino i den bemärkelsen att han kan göra flera filmer på raken som är riktigt bra, något Tarantino gjort ända sen debuten 1992 (räknar inte med My best friends birthday från 1987). Rodriguez är förhållandevis ojämn, mycket beroende på att han hoppar mellan gengrerna från film-till-film men tycker att han hittade rätt med Planet Terror, något han nu till synes inte gjorde med From dusk till dawn, Desperado, Sin City, Spy Kids-filmerna och Sin City.