• 1
  • 2
2007-11-22, 19:52
Medlem
Insignificunts avatar
Läser för närvarande den hemliga kocken, om ni inte känner till det så listar han fifflet i livsmedelsindustrin (sällan har ett ord varit mer on spot än just livsmedelsindustri). Vi känner alla till det och har mer eller mindre accepterat att den mesta mat som vi idag äter skulle vara oätlig om det inte var för att den pumpats full med aromer, men när man tänker på det en sekund så är det helt sanslöst att vi accepterar att det här fortgår. Det hela är ett eskalerande problem iochmed att livsmedelsindustrin blir allt mer globaliserad och likriktad. Även om jag inte är emot globalisering som sådan så är det av yttersta vikt att livsmedelsproduktionen är lokal.

Hursomhelst, det är skrämmande och deprimerande läsning, om ni har något intresse i vad ni stoppar i er så läs boken och bli desillusionerad du också.

Men! Jag tänkte att tråden skulle handla om tips på bra affärer med riktig mat, d.v.s mat som inte har gjorts i en industri fulla av tusen olika kemiska ämnen för att dölja den ruttna smaken eller äpplen som är 4 år gamla men ändå smakar som att de vore färska, från bröd till köttbullar. Vi kanske inte kan leva naturligt, men vi kan fan äta naturligt iaf.

Lista bagerier som faktiskt bakar bröd på riktigt, som låter det jäsa o.s.v och inte köper färdig jäst deg från Pågens och bara kör in skiten i ugnen en kvart. Jag är trött på att ha munnen full av råvaror som våra förfädrer inte hade matat grisarna med. Kosta vad det kosta vill.

Alla tips på affärer eller olika produkter som säljer riktig mat emottages varmt, och en dag kanske vi kan skapa en stor tråd, en lathund att gå in i och kontrollera en varas s.k äkthet.
Citera
2007-11-22, 20:36
Medlem
Bar57s avatar
Vet inte vart du bor men i Sthlm, finns ju Cajsa Warg på Rensteirnas gatan där finns "riktigt mat" annars har du ju saluhallarna, hötorget - östermalmstorg och söderhallarna på medborgarplatsen!

Lycka till att hitta maten!
Citera
2007-11-22, 21:35
Medlem
Boobie Gibsons avatar
Jag är av exakt samma åsikt som TS. Inte minst efter den något horrifika läsningen i nämnd bok.

Det går att hitta en hel del bra i din lokala ICA/Coop/CityGross/Lidl. Men man får leta, och sällan hittar man "allt" på ett och samma ställe. En annan sak är att det tar ett tag innan man lär sig att hitta på nytt. Det är lite av en omställning, men en värd sådan. Oavsett hur många idioter till butiksarbetande som tror att en ursprungsdefinition för frukt är "Uh... tror typ Spanien eller Argentina".
Citera
2007-11-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobie Gibson
Oavsett hur många idioter till butiksarbetande som tror att en ursprungsdefinition för frukt är "Uh... tror typ Spanien eller Argentina".
I större affärer är det kanske en avdelningsansvarig som har hyfsad koll. Tänk på att de säkert har flera leverantörer, oehörda mängder olika frukter som samtidigt byter ursprung var och varannan dag. Jag är själv en av "idioterna" när jag hoppar in och hjälper till i fruktavdelningen i en större ICA-affär vid sidan om studier och det är faktiskt inte så himla lätt att veta allt, alltid. Ska man genomgå en årslång utbildning innan man får ens det minsta ansvar? Det är en snabb rotation på personal, det är en oattraktiv arbetsplats helt enkelt. Hur föreslår du att saker ska ske för att du inte ska kalla oss idioter?
Citera
2007-11-22, 22:03
Medlem
Boobie Gibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illdåd
I större affärer är det kanske en avdelningsansvarig som har hyfsad koll. Tänk på att de säkert har flera leverantörer, oehörda mängder olika frukter som samtidigt byter ursprung var och varannan dag. Jag är själv en av "idioterna" när jag hoppar in och hjälper till i fruktavdelningen i en större ICA-affär vid sidan om studier och det är faktiskt inte så himla lätt att veta allt, alltid. Ska man genomgå en årslång utbildning innan man får ens det minsta ansvar? Det är en snabb rotation på personal, det är en oattraktiv arbetsplats helt enkelt. Hur föreslår du att saker ska ske för att du inte ska kalla oss idioter?

Jag anser det min fulla rätt att ifrågasätta och fördumma de som har till jobb att sortera in frukt om de inte ens kan svara på den enklaste fråga. Eller, såhär. Om de inte kan svara på det så ska de pronto gå och kolla med den ansvariga. Det är totalt oacceptabelt enligt mig när servicepersonal inte klarar av att ge service. Deras(ditt) jobb är att plocka frukt och vara kunden behjälplig.

Jag är också student och extrajobbar inom serviceyrket och skulle aldrig under några omständigheter ge ett så blasé eller icke påläst svar. Det ingår i mitt jobb att antingen veta det som är värt att veta om produkterna eller snabbast möjligt få fram den informationen.

E: Dessutom så får man lov att vara extraordinärt trög om man inte klarar av att läsa in sig på ursprungsland när det gäller ett så pass begränsat antal varor som frukt&gröntdisken innehåller.
Citera
2007-11-23, 12:16
Medlem
Insignificunts avatar
Det är absolut en anställds skyldighet att känna till sådana saker. Om det innebär extra jobb så får ni be om extra pengar.

Men! Kan någon på rak arm helt enkelt säga några bröd som är tillagade på traditionellt sätt utan perversa tillsatser som finns i en vanlig matbutik?

Jag tittade omkring idag, och nästan varenda bröd var pågens, och när jag tänker efter så är det precis som han skriver i boken, varje jävla bröd smakar likadant.
Citera
2007-11-23, 16:31
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Men! Kan någon på rak arm helt enkelt säga några bröd som är tillagade på traditionellt sätt utan perversa tillsatser som finns i en vanlig matbutik?
Nä, det går nog inte att finna i en stor butik. Det är möjligen Fazer Bageri som inte har så mycket tillsatser, men inte bakas det traditionellt inte.

Bröd kan du lika väl baka själv. Det är billigt, går snabbt och är lätt att slå ihop på en kväll.
Citera
2007-11-23, 19:18
Medlem
Utanför stockholm en kort bit från brommaplan finns en trevlig liten ekologisk butik som heter källan , dom har ett nästan fullt livsmedelssortiment om man bortser från kött. Ekologisk mjölk och smör direkt från bondgård och iallafall på sommaren väldigt fina lokala ekologiska grönsaker en hel del kommer från Ekerö som ligger endast några kilometer bort.

Inte långt ifrån finner man slakteriet Bromma chark. Med butik som säljer nöt,fläsk,lamm samt korv och andra varor. Deras prisbelönta korvar är underbara. relativt billigt är det också.

Källan Tunnlandsvägen 58 Bromma 08-254360

Bromma Chark AB
Kontaktnummer
Tel: 08 - 25 53 04

Adress
Drottningholmsv. 266
167 32 BROMMA
Citera
2007-11-23, 22:36
Medlem
Boobie Gibsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Utanför stockholm en kort bit från brommaplan finns en trevlig liten ekologisk butik som heter källan , dom har ett nästan fullt livsmedelssortiment om man bortser från kött. Ekologisk mjölk och smör direkt från bondgård och iallafall på sommaren väldigt fina lokala ekologiska grönsaker en hel del kommer från Ekerö som ligger endast några kilometer bort.

Inte långt ifrån finner man slakteriet Bromma chark. Med butik som säljer nöt,fläsk,lamm samt korv och andra varor. Deras prisbelönta korvar är underbara. relativt billigt är det också.

Källan Tunnlandsvägen 58 Bromma 08-254360

Bromma Chark AB
Kontaktnummer
Tel: 08 - 25 53 04

Adress
Drottningholmsv. 266
167 32 BROMMA

Fan vad bra! Bor inte alls långt ifrån Brommaplan och har helt missat detta.
Citera
2007-11-24, 10:00
Medlem
apanola IIs avatar
Riktigt bröd i stockholm, dvs sånt som inte är bakat av brödmixer eller innehåller en massa E-tillsatser, ett par av dom är Vetekatten, Gateu, valhalla bageriet, NK-bageriet, samt ett par till som jag i skrivande stund inte kommer ihåg. ta tex Gateu's bröd Le grand blanc, stenmalt bröd, surdeg, jäst lite havsalt inget mer. ett perfekt bröd med knaprig skorpa och lite segt inkrom. det fantastiska med riktigt bröd är att det funkar lika bra som frukostmacka som en tunn skiva till ostbrickan, eller så kan man gnida den med vitlök, skiva tunnt och rosta i ugnen och äta.
Citera
2007-11-26, 17:26
Medlem
Insignificunts avatar
Bra bra! Fortsätt med mer tips!
Citera
2007-11-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt

Saltå Kvarns bröd är helt ekologiska och biodynamiskt odlade med svenskt spannmål och innehåller så vitt jag vet inga skumma tillsatser. Dem har ett ganska stort brödsortiment med bl a ett väldigt gott fruktbröd. Ingen större (och isf klart motiverad) priskillnad och finns i alla större Coop-butiker

Saltå Kvarn har överhuvudtaget väldigt goda och prisvärda produkter. Alla är KRAV-märkta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in