2007-11-30, 03:02
Medlem
Pallas i Saluhallen i Vällingby har gott bröd...

...bland annat ett fantastiskt frukt/nötbröd, njuts förslags med någon ost från den eminenta västorts ost i disken brevid¨, hela saluhallen är värd nämna, fin om än lite begränsad fisk plus strålande lamm...
Citera
2007-11-30, 03:04
Medlem
Labans kvarn på gotland är bra...

...precis som saltå helt ekologiskt, stenmalet och stenugnsbakat både bröd och mjöl, den andra kvarnen i järna, wangrå eller något liknande är också bra...
Citera
2007-12-08, 00:52
Medlem
Insignificunts avatar
Matnyttiga tips. Ska besöka saluhallarna i helgen. Åt i övrigt viltkött (hjort) med hemmaodlad potatis och hemmagjord gele förra helgen. Smakskillnaden är så stor mot industriellt processad mat (kött i synnerhet) att det nästan framkallar ångest över vad man stoppar i sig i normala fall.

Fazers helkornsbröd innehåller enligt innehållsförteckningen inga skumma tillsatser eller aromatiska förstärkare. Dock så är det ett lite för stort företag för att jag riktigt ska tro på det. Någon som vet något?

Skinka till macka verkar väldigt svårt att hitta utan några antioxidationsmedel eller smakförstärkare.

Apelsinjuice eller juicer generellt. Brukar köpa brännhults, vilket är den enda apelsinjuice jag känner till som faktiskt är nypressad, till skillnad från tropicanas "färsk"pressad, som i verkligheten innebär att den smakar färskt men för det mesta är upp till 9 månader gammal.
Citera
2007-12-08, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Matnyttiga tips. Ska besöka saluhallarna i helgen. Åt i övrigt viltkött (hjort) med hemmaodlad potatis och hemmagjord gele förra helgen. Smakskillnaden är så stor mot industriellt processad mat (kött i synnerhet) att det nästan framkallar ångest över vad man stoppar i sig i normala fall.

Fazers helkornsbröd innehåller enligt innehållsförteckningen inga skumma tillsatser eller aromatiska förstärkare. Dock så är det ett lite för stort företag för att jag riktigt ska tro på det. Någon som vet något?

Skinka till macka verkar väldigt svårt att hitta utan några antioxidationsmedel eller smakförstärkare.

Amen! Tog upp detta i en tråd;
http://www.flashback.org/showthread.php?t=490541

Vad gäller Fazers fullkornsbröd så är det väldigt sällan något annat än mjöl, vatten, salt och jäst eller surdeg i finskt matbröd, det som säljs i Finland i alla fall. Fattar inte varför det skall tillsättas massor av tillsatser i bröd i Sverige, ja visst ja, det ska ju hålla typ 2 veckor.
Citera
2007-12-08, 14:45
Medlem
Shantas avatar
Enda skinkan jag sett utan tillsatser var prosciutto di parma, från delize, eller nåt sånt. Enligt förpackningen är just "Prosciutto di Parma" namnskyddat, så för att heta det så för det inte innehålla några tillsatser, måste vara från djur runt Parma, osv. Så kanske vore något?
Citera
2007-12-08, 20:00
Medlem
Ang. Brämhults "nypressade" - inte så nypressad.... tyvärr. Jag drack den en hel del innan, men inte nu längre - läs mer http://www.aftonbladet.se/matvin/article1245570.ab
Citera
2007-12-10, 22:00
Medlem
Insignificunts avatar
Det var tråkigt att höra.

Men! På prisxtra vid mariatorget i sthlm så hittar jag gästabudsskinka med följande innehållsförteckning: SKINKA, DRUVSOCKER, NITRIT, SOCKER.

För endast 159 sek/kilot. Nitrit är förvisso ett gift. Öh... Men bättre med lite gift än aromtiska smakförstärkare! Hehe.

Sån där parmaskinka verkar man inte få tag på under 500kronor kilot. Lite väl saftigt.

Hittade bröd på prisxtra som verkade vara fria från tillsatser likaså.
Citera
2007-12-10, 22:14
Medlem
Citat:
Det var tråkigt att höra.

Men! På prisxtra vid mariatorget i sthlm så hittar jag gästabudsskinka med följande innehållsförteckning: SKINKA, DRUVSOCKER, NITRIT, SOCKER.

För endast 159 sek/kilot. Nitrit är förvisso ett gift. Öh... Men bättre med lite gift än aromtiska smakförstärkare! Hehe.

Sån där parmaskinka verkar man inte få tag på under 500kronor kilot. Lite väl saftigt.

Hittade bröd på prisxtra som verkade vara fria från tillsatser likaså.

Nitrit är väl salt?
Citera
2008-11-26, 15:06
Medlem
Roherians avatar
Citat:
Det är absolut en anställds skyldighet att känna till sådana saker. Om det innebär extra jobb så får ni be om extra pengar.

Men! Kan någon på rak arm helt enkelt säga några bröd som är tillagade på traditionellt sätt utan perversa tillsatser som finns i en vanlig matbutik?

Jag tittade omkring idag, och nästan varenda bröd var pågens, och när jag tänker efter så är det precis som han skriver i boken, varje jävla bröd smakar likadant.

Hej
Tänkte tipsa om en sak...hembakat bröd. *ler lite*..inte för att vara elak, men mindre tillsatser får du nog leta dig fördärvad efter.

http://paindemartin.blogspot.com/200...-att-baka.html

Ovan har du en bra start, tips på några grundbröd som är enkla, goda och så fria från industrialisering att de ju faktiskt smakar bröd.

Om jag läst boken ? Ja, 2 ggr.
Efter att ha läst den utvecklades lite av en grej att studera innehållet i det vi normalt köper och leta alternativ. Det tar lite tid, men många alternativ går att finna på Coop t ex där jag handlar mkt.
Bröd dock bakar vi själva..
Citera
2008-11-26, 17:32
Medlem
Klngs avatar
Netto säljer stenungsbakat bröd från Östras Bageri som är riktigt gott och tillsatsfritt. Prova lingongoding!
Citera
2008-11-26, 18:31
Bannlyst
Det här är väl lite fel svar, men varför gör du inte eget bröd? Egentligen är jag värdelös att baka, men har med stor framgång producerat både te-kakor, kakor, baguetter, chiabatta och till och med tårtor.

Vänner har sagt att göra pitabröd är en ypperlig sysselsättning att ha med sina barn.

Jag vet inte om det är så värst ekonomiskt att baka själv. Tycker väl att den svenska brödkulturen är lite sunkig. Jag minns när jag bodde i en stad för några år sedan när jag gick i skolan. Då var det två systrar som hade ett bageri i garaget. Man fick en stor vetelängd och dricka för 15 kronor. Det kallar jag för både bra pris och väldigt nylagat, typ 4-5 timmar från ugnen till min mage.
Senast redigerad av Paraflex 2008-11-26 kl. 18:39.
Citera
2008-11-26, 23:16
Medlem
obsolass avatar
Enda brödet jag köper som ligger i plastpåse är http://www.maalahdenlimppu.fi
Finns att köpa eller beställa hos Hugo Ericson Ostbutik i Saluhallen (Götet), i Stockholm lär det inte vara svårt att hitta.
Detta bröd är snuskigt gott!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in