2011-07-08, 18:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså när temperaturen börjar närma sig 100 g så tar själva tillagningen så pass lång tid att det finns risk för uttorkning. Av denna anledning bör man därför antingen köra i en Römertopf eller inslaget i aluminiumfolie alt. stekpåse. En annan variant är förstås Sous Vide-metoden.

~Paul~
Den är ju superbra en lergryta och blir sjukt saftigt och god sås/sky.
Men en gryta med lock funkar bra det också vill jag tillägga, för de som INTE har en lergryta.
Stekpåse och alufolie så tycker jag man får inte mycket "stekyta", som man får i en lergryta eller vanlig gryta med lock.
Citera
2011-07-08, 20:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Stekpåse och alufolie så tycker jag man får inte mycket "stekyta", som man får i en lergryta eller vanlig gryta med lock.
Alltså det var underförstått att köttet skall ges en fin yta i panna först (eller sist) .

~Paul~
Citera
2011-07-08, 20:37
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Alltså det var underförstått att köttet skall ges en fin yta i panna först (eller sist) .

~Paul~
Rätta mig om jag har fel, men är det inte ur hälsomässig synvinkel dåligt att bryna det efter i stället för före långtidsstekning?
Citera
2011-07-08, 21:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Rätta mig om jag har fel, men är det inte ur hälsomässig synvinkel dåligt att bryna det efter i stället för före långtidsstekning?
Du tänker på cancerogena ämnen? Tja, skall man tänka i de banorna så skulle man inte kunna unna sig speciellt mycket .

~Paul~
Citera
2011-07-08, 21:57
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Du tänker på cancerogena ämnen? Tja, skall man tänka i de banorna så skulle man inte kunna unna sig speciellt mycket .

~Paul~
Näh, bakterier och skit håller sig gärna vid ytan av en köttbit, men om man värmer upp den så flyr de och tränger in mot mitten, som jag har förstått det. Om man bryner först, dör de innan de hinner tränga in.
Citera
2011-07-08, 22:17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Näh, bakterier och skit håller sig gärna vid ytan av en köttbit, men om man värmer upp den så flyr de och tränger in mot mitten, som jag har förstått det. Om man bryner först, dör de innan de hinner tränga in.
Fast en karré ska ju upp mot 78-80° i innertemp. så "bakterier och skit" lär dö ändå.
Citera
2011-07-08, 23:01
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:

Det där låter som dumheter. Har du redan värmt upp köttets mitt till en temperatur som ligger över temperaturen då bakterierna dör har ju utsidan nått den temperaturen för länge sedan och alltså utsats för en högre temperatur under längre tid. Är det någonstans det inte finns bakterier så är det på ytan på köttet
Citera
2011-07-08, 23:05
Medlem
dePauls avatar
Alltså, som de två förgående inläggare redan har nämnt så dör de flesta bakterier långt innan man har uppnått den för karrén optimala temperaturen. De kan heller inte "rymma" som en flock skrämda gnuer mot mitten av köttbiten, riktigt så funkar det inte .

~Paul~
Citera
2011-07-08, 23:23
Medlem
Haak0ns avatar
Bakterier med medvetande nog att fly från faror, det hade varit något
Citera
2011-07-08, 23:35
Medlem
dePauls avatar
Precis . Jäkla vilka problem mänskligheten hade fått då .

~Paul~
Citera
2011-07-09, 01:44
Medlem
klybans avatar
Citat:

~Paul~
Ohh, trodde vi prata om större kött stycken typ 1-1½kg bitar.
Missade nog vad som sagts innan i tråden :$
Citera
2011-07-09, 03:02
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Alltså, som de två förgående inläggare redan har nämnt så dör de flesta bakterier långt innan man har uppnått den för karrén optimala temperaturen. De kan heller inte "rymma" som en flock skrämda gnuer mot mitten av köttbiten, riktigt så funkar det inte .

~Paul~
Njo, det var karré vi pratade om, ja... Gäller väl för stycken med lägre temperaturer, om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in