• 1
  • 2
2007-11-21, 22:47
Medlem
bjornebarns avatar
Jag har ont på vänstra sidan av käken väldigt långt bak, känns som att det är typ leden eller muskeln eller någonting. Det gör mer ont när jag öppnat munnen, men främst när jag försöker stänga den, och jag måste anstränga mig för att bettet inte skall bli snett och då gör det bara ännu mer ont

Vad kan vara fel? Skall jag bara vänta och se om det går över (har varit så i två dygn nu), eller skall jag prata med läkare? Kan det ha någonting med att göra att jag fick skitont i tinningen, när jag använde käkmusklerna för ett tag sedan?
Citera
2007-11-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag har ont på vänstra sidan av käken väldigt långt bak, känns som att det är typ leden eller muskeln eller någonting. Det gör mer ont när jag öppnat munnen, men främst när jag försöker stänga den, och jag måste anstränga mig för att bettet inte skall bli snett och då gör det bara ännu mer ont

Vad kan vara fel? Skall jag bara vänta och se om det går över (har varit så i två dygn nu), eller skall jag prata med läkare? Kan det ha någonting med att göra att jag fick skitont i tinningen, när jag använde käkmusklerna för ett tag sedan?

Känner igen mig lite. Brukar det "knäpp" till i käken?
Citera
2007-11-22, 00:26
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xidius
Känner igen mig lite. Brukar det "knäpp" till i käken?

Nej, inga knäpp alls.
Citera
2007-11-22, 00:49
Medlem
Tjohildas avatar
Jag tycker det låter som en visdomstand på g. Ät Ipren eller nåt annat anti-inflammatoriskt och se om det blir bättre. Annars får du gå till vårdcentralen eller tandis.
Citera
2007-11-22, 11:43
Medlem
Kan också vara så att du sträckt en käkmuskel, dom är rätt ömtåliga.
Citera
2015-01-16, 09:22
Medlem
Bump.

Låter som exakt samma problem som jag har.

Var dock hos tandläkaren utan några som helst resultat, hon sa att de inte var en visdomstand och att de kan vara p.g.a stress och att man bitar på nätterna när man sover... Men vet inte hur jag ska bota detta. Haft det i 8 dagar nu.
Citera
2015-01-16, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooid
Bump.

Låter som exakt samma problem som jag har.

Var dock hos tandläkaren utan några som helst resultat, hon sa att de inte var en visdomstand och att de kan vara p.g.a stress och att man bitar på nätterna när man sover... Men vet inte hur jag ska bota detta. Haft det i 8 dagar nu.

Du ska till en tandläkare med nisch inom bettfysiologi.
Citera
2015-01-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneer

Nej, det tycker inte jag. Bettfysiologi är enligt min uppfattning en specialitet med mkt tveksam vetenskaplig grund. De senaste 20-30 åren har man slagits med näbbar och klor för att nå någon slags vetenskapligt finrum, men man har liksom aldrig nått längre än bettskena och rörelseträning. En oproportioneligt stor del av tandläkarutbildningen ägnas åt denna pseudovetenskap som jag ser det.
Det finns i princip två vetenskapligt belagda tillstånd i en käkled; artros och artrit. Artros är förslitning och en artrit är ett akut inflammatoriskt tillstånd. Diagnos: käkledsartrit. Behandling: vila, avvakta. >90% av patienterna blir symptomfria utan behandling inom 4 veckor. Slut.
Senast redigerad av Mrpeasly 2015-01-16 kl. 20:03.
Citera
2015-01-16, 21:06
Medlem
Citat:

Du ska besöka din egen tandläkare som får göra en undersökning vad besvären kan bero på. Det kan ju till exempel vara en infektion eller problem med en visdomstand och det ska i alla fall uteslutas först och främst och det är allmäntandläkarens jobb. Det kan mycket väl vara så att besvären är av bettfysiologiskt ursprung (käkled, muskulatur) men det kan även en vanlig tandläkare bedöma och behandla i de flesta fall. Att hasta iväg till en bettfysiolog direkt verkar drastiskt. Personligen har jag samma åsikt om bettfysiologi som MrPeasly här ovan.
Citera
2015-01-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Nej, det tycker inte jag. Bettfysiologi är enligt min uppfattning en specialitet med mkt tveksam vetenskaplig grund. De senaste 20-30 åren har man slagits med näbbar och klor för att nå någon slags vetenskapligt finrum, men man har liksom aldrig nått längre än bettskena och rörelseträning. En oproportioneligt stor del av tandläkarutbildningen ägnas åt denna pseudovetenskap som jag ser det.
Det finns i princip två vetenskapligt belagda tillstånd i en käkled; artros och artrit. Artros är förslitning och en artrit är ett akut inflammatoriskt tillstånd. Diagnos: käkledsartrit. Behandling: vila, avvakta. >90% av patienterna blir symptomfria utan behandling inom 4 veckor. Slut.

Det beror på hur man ser på det hela. Jag rekommenderade hen till en tandläkare inom bettfysiologi för att jag vet att de kan undersöka hen vidare och om nu det är inflammerad käkled som hen har då får hen reda på det där. Jag ville inte bara hoppa på slutsats och ge hen en diagnos och vad som skall göras när jag varken har hans/hennes historik, gjort en klinisk undersökning eller sett på hur käklederna ser ut på röntgen. Det är mycket som kan gå fel i det området t.ex musklerna som krånglar till följd av stress, problem från örat, disken flyttat, inflammerad käkleden, disken som är resorberad, trauma, dålig bett och kanske något som kanske kräver mer än att vila eller ha bettskena. Eftersom patienten har haft det i 8 dagar då tror jag att hen vill gärna undersöka det där vidare om hen nu redan besökt tandläkare och inte fått hjälp......och sen får dom väl avgöra om det är vila, bettskena, korrigering av bettet eller kirurgi som gäller. Hade jag varit i samma sits som hen hade jag velat veta vart jag ska gå nästa.
Citera
2015-01-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heissehexe
Du ska besöka din egen tandläkare som får göra en undersökning vad besvären kan bero på. Det kan ju till exempel vara en infektion eller problem med en visdomstand och det ska i alla fall uteslutas först och främst och det är allmäntandläkarens jobb. Det kan mycket väl vara så att besvären är av bettfysiologiskt ursprung (käkled, muskulatur) men det kan även en vanlig tandläkare bedöma och behandla i de flesta fall. Att hasta iväg till en bettfysiolog direkt verkar drastiskt. Personligen har jag samma åsikt om bettfysiologi som MrPeasly här ovan.

Hen skrev ju att han har varit hos tandläkaren, som kollat och sen bedömd att det inte var visdomstanden det handlade om....

Läs inlägget igen:

(FB) Ont i käken
Citera
2015-01-16, 22:02
Medlem
Citat:
Hen skrev ju att han har varit hos tandläkaren, som kollat och sen bedömd att det inte var visdomstanden det handlade om....

Läs inlägget igen:

(FB) Ont i käken

Jaha, ok, tråden var "kapad". Ja men då så! Varit hos tdl som inte hittat ngt och som nämnt tandpress och stress som förklaring och det är väl den mest rimliga anledningen också. Åtta dagar är inte någon lång tid (när der gäller sånt här) så det som gäller är att ha lite is i magen och avvakta, avstå ev tuggummituggande om det är ngt som förekommer, avslappningsrörelser kan man prova (kan man googla på). Kvarstår problemen går du tillbaka till din tdl och ser hur och om man ska gå vidare. Så mitt svar blir (trots slarvig läsning) i slutändan detsamma - att vända sig till bettfysiolog nu har man inte mkt o vinna på annat än att patienten möjligtvis hinner bli symptomfri under kötiden .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in