Citat:
Ursprungligen postat av
Mrpeasly
Nej, det tycker inte jag. Bettfysiologi är enligt min uppfattning en specialitet med mkt tveksam vetenskaplig grund. De senaste 20-30 åren har man slagits med näbbar och klor för att nå någon slags vetenskapligt finrum, men man har liksom aldrig nått längre än bettskena och rörelseträning. En oproportioneligt stor del av tandläkarutbildningen ägnas åt denna pseudovetenskap som jag ser det.
Det finns i princip två vetenskapligt belagda tillstånd i en käkled; artros och artrit. Artros är förslitning och en artrit är ett akut inflammatoriskt tillstånd. Diagnos: käkledsartrit. Behandling: vila, avvakta. >90% av patienterna blir symptomfria utan behandling inom 4 veckor. Slut.
Det beror på hur man ser på det hela. Jag rekommenderade hen till en tandläkare inom bettfysiologi för att jag vet att de kan undersöka hen vidare och om nu det är inflammerad käkled som hen har då får hen reda på det där. Jag ville inte bara hoppa på slutsats och ge hen en diagnos och vad som skall göras när jag varken har hans/hennes historik, gjort en klinisk undersökning eller sett på hur käklederna ser ut på röntgen. Det är mycket som kan gå fel i det området t.ex musklerna som krånglar till följd av stress, problem från örat, disken flyttat, inflammerad käkleden, disken som är resorberad, trauma, dålig bett och kanske något som kanske kräver mer än att vila eller ha bettskena. Eftersom patienten har haft det i 8 dagar då tror jag att hen vill gärna undersöka det där vidare om hen nu redan besökt tandläkare och inte fått hjälp......och sen får dom väl avgöra om det är vila, bettskena, korrigering av bettet eller kirurgi som gäller.

Hade jag varit i samma sits som hen hade jag velat veta vart jag ska gå nästa.