Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-01-16, 22:54
Medlem
Jag hade också extremt ont i ena käkleden. Kunde inte gapa helt och med svårighet kunde jag föra underkäken i sidled. Vaknade med huvudvärk varje morgon.
Fick en bettskena utprovad. I stället för att vakna med huvudvärk 95 av 100 dagar är det numera ca 5 av hundra. Mer rörlig i käken också.
Jag har alltså blivit hjälpt en hel massa av min bettskena. Värd varenda krona även om det var surt när den skulle betalas.
Citera
2015-01-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heissehexe
Jaha, ok, tråden var "kapad". Ja men då så! Varit hos tdl som inte hittat ngt och som nämnt tandpress och stress som förklaring och det är väl den mest rimliga anledningen också. Åtta dagar är inte någon lång tid (när der gäller sånt här) så det som gäller är att ha lite is i magen och avvakta, avstå ev tuggummituggande om det är ngt som förekommer, avslappningsrörelser kan man prova (kan man googla på). Kvarstår problemen går du tillbaka till din tdl och ser hur och om man ska gå vidare. Så mitt svar blir (trots slarvig läsning) i slutändan detsamma - att vända sig till bettfysiolog nu har man inte mkt o vinna på annat än att patienten möjligtvis hinner bli symptomfri under kötiden .

Jag förstår hur du tänker och det är väl ingen som säger att man ska springa direkt till bettfysiolog utan jag gav honom/henne tipset som ett alternativ om tandläkarna inte löser hans/hennes problem. Problemet med sånt här är att allting beror på vad patienten nämner i historik och för mig skulle jag fråga om intensitet och egenskaper av smärtan innan jag bestämmer om vad som ska hända nästa (Om 1) Smärtan är kontinuerlig/spontant och ökar, om 2) Den är stabil och stannar vid samma nivå eller om 3) Den är kontinuerlig/spontant och minskar dvs. blir bättre). Om patienten har haft ont i 8 dagar då borde hen veta intensitet och om den går upp eller ner och med detta kan man säga vad som ska hända. Om den går ner/blir bättre då hade jag rekommenderat att avvakta, om den är stabil och är på samma nivå då hade jag rekommenderat vanliga NSAIDS (Om det stör hans vardagliga aktiviteter) och avvakta i några dagar/vecka till och om den bara ökar då är det remiss som gäller (Iaf för min del).

Men det är ingen nytt att tandläkare brukar diagnosera olika och beroende på vad man själv uppfattar som bästa lösning utöver det vi lärde oss i skolan....då kan behandlingar se olika ut.
Citera
2015-01-16, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkelhake
Jag hade också extremt ont i ena käkleden. Kunde inte gapa helt och med svårighet kunde jag föra underkäken i sidled. Vaknade med huvudvärk varje morgon.
Fick en bettskena utprovad. I stället för att vakna med huvudvärk 95 av 100 dagar är det numera ca 5 av hundra. Mer rörlig i käken också.
Jag har alltså blivit hjälpt en hel massa av min bettskena. Värd varenda krona även om det var surt när den skulle betalas.

Bettskena brukar vara en bra lösning i många fall. Det är värt pengarna ja!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in