Citat:
Ursprungligen postat av Mindfullnes
Ok, om jag förstår det rätt så går det att inom vissa väsen klättra hierakiskt? men inte då klättra så högt att man glider över i ljusare stadie?
Visst inser jag skadorna som kan uppstå och de otäcka ingrepp som kan ske i individen och jag tror inte heller att Gud i planerad menning skapat denna utvecklingsstege jag funderar kring utan mer så att saker och ting blev så här och det går att utnyttja. Inget ont utan gott så att säga..
Försöker kanske för hårt att finna förklaring och menning kring detta med negs, man blir ju inte klok på vad de sysslar med

, deras ordning och tillvaro är kaos?
Enligt Robert Bruce så finns det negs som försöker reinkarnera med människor, det kan man ju kalla en slags liftning uppåt i hierarkin.
Om man diskuterar negs brett - så kan ju även s.k. utomjordingar inkluderas, eller negs med utomjordiska kopplingar, såsom "De Grå" eller "reptilians", men där är jag ganska osäker vad som gäller i en hierarkisk bemärkelse.
Isaac Luria är den kabbalist som lanserat teorin kring att Kelipot, de trasiga skalen kan lagas, och återbördas till gudomen.
Men detta borde ju då också¨innebära att den negativa/demoniska mörka ytan måste renas och omvandlas, och att den inre gudomliga kärnan måste separeras, en slags alkemistisk separationsprocess m.a.o. och det kräver ju sin man/kvinna som verkligen kan hantera dessa krafter.
En person som är överskuggad/besatt av en negativ andemakt har ju inte den kraften att göra detta, utan då har ju andemakten överbemannat denne för att skapa kaos och splittring i dess omgivning, alternativt bara äta på dess energi.
Jag tror att mycket handlar dels om gruppkarma, dels om andlig evolution, skikten mellan medvetandeplanen tunnas ut, jag vet ex att ockultisten Kenneth Grant behandlat detta i en av sina böcker och han menade ex att oljud skapade en slags metafysisk dålig miljö.
De yttre miljöproblemen kanske också avspeglar sig på de inre planen att människor nu måste ta ansvar på ett nytt sätt?
Vi är ju alla energi och vi lever alla på alla fyra medvetandeplan och vi måste väl börja bli mer medvetna om hur vårat tänkande våra känslor mm påverkar våra medmänniskor/vår omgivning.