Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Phu.. Nu har jag lyssnat igenom radioprogrammet med Bruce. Det fanns mer från Bruce på Youtube men nu får det räcka för idag.
Jag undrar över två saker. Det var en katolsk präst som påstod att under tiden han har undersökt det astrala livet så har negs ökat 800% på några få år och Bruce höll med om det.
Hela New Age världen, jag skulle även vilja kalla det Old Age när det gäller naturfolken och deras livssyn, pratar om att vi ska bli upplysta nu och att solen har ändrat sin energi till en högre frekvens.
Vad är det Bruce talar om då? Varför ökar antalet elakingar som försöker attackera oss och få oss att göra onda saker?
Var är änglarna som ska skydda oss då?
Är det meningen att det ska bli ett helvete på jorden lr vad???
Jag försöker att behålla en viss skeptism från dessa påståenden och att inte ta ställning överhuvudtaget, men jag diskuterar utifrån att deras påståenden stämmer.. Annars blir det lite omöjligt att diskutera.
Menar de att det bara är den negativa sidan som har ökat och vi står skyddslösa?
Hur kunde Bruce bli av med sin Negs enbart genom att stå över vatten när han säger åt damen att hon måste söka hjälp. Att Negsen har besatt hennes son och att det då är för sent att gå över en å... Hur kunde han bli av med sin egen då???
Svåra frågor att svara på men jag ska försöka.
Jag tror att det handlar om att vi är på väg in i en högre medvetadefrekvens, Vattumannens tidsålder eller Kali Yuag beroende på hur man vill benämna det.
Detta innebär samtidigt tror jag att människor måste ta mera ansvar på alla nivåer, och göra upp med det gamla karmiska skräpet som man släpar med sig. Samtidigt som skarvarna mellan olika medvetande-nivåer blir tunnare.
Det här är något som man diskuterat inom ceremoniell magi, ex Walter Ernest Butler, som arbetade med Dion Fortune, sa att ju mer andligt utvecklad man blir desto större moraliskt ansvar måste man ta.
Sedan kan vi inte utvecklas andligen om vi inte belyser även de mörka sidorna. Vi kan inte skygga från det otäcka/obehagliga och låtsas som "att solen skiner". I sådant fall kommer våran andliga utveckling vara/bli grund/ytlig.
Negativa/kliffotiska krafter/energier hör ihop med det Jung kallar "Skuggans arketyp" och det man inom ockultism kallar "Dväljaren vid Tröskeln" och "Själens Dunkla Natt".
Vi kan inte enbart demonisera andra, vi måste även göra upp med vårat eget själsliga och andliga mörker, annars spelar det ingen roll hur avancerade vi är inom det metafysiska, vi kommer ha länken kvar till dessa krafter. Jag tror det handlar om en slags själslig och psykisk avstötning av det vi inte vill kännas vid. Våra egna fula, tarvliga, elaka sidor.
Det är ju inget man fixar på en kafferast, utan en process som tar många år.
Robert Bruce skriver i sin bok att negs ofta är ett rött ljus för att vi måste ändra våra liv, och jag tror att det är så. "Dväljaren vid Tröskeln" är en skuggaspekt av det Högre Jaget som hindrar oss från att avancera förrän vi konfronterat dessa mörka sidor, rädslor, hat, aggression osv.
"Själens Dunkla Natt" är ett kristet-kabbalistiskt begrepp (från den spanska poeten/mystikern St Johannes av Korset) som är ett tillstånd där man känner att man inte längre kommer någonstans andligen, en slags djup inre kris, men där man ändå ska framhärda genom det mörka.
Sedan ska man inte i kristen anda börja tala om synd och straff, utan se det som ett sätt för oss människor att grundligen arbeta oss igenom vår egna andliga natur.
Ju mer balanserade och medvetna vi blir desto bättre kommer vi kunna hantera dessa negativa /obalanserade aspekter.