2010-09-12, 14:34
Medlem
Jaha... Om man då förutsätter att det finns en god sida också.. Har den också mobiliserats till vårt försvar lr kommer vi att mörda våra barn allihopa snart???

Enligt Bruce står ju Negs bakom många vansinnesdåd som utförs av tidigare fridfulla människor som helt plötsligt slaktar hela sin familj...

Det är ju attans taskigt av den goda sidan att vi inte kan få klara bevis för att den här världen existerar, för det verkar ju som att andevärlden inte samarbetar under tester för att få vetenskapliga bevis.
Och så länge vi inte har bevis för att den paranormala världen finns så står ju större delen av befolkningen helt skyddslösa då...
Citera
2010-09-12, 15:00
Medlem
echelonxs avatar
Enligt Robert Bruce så beror just många psykiska sjukdomar på just NEGS. Om vi på något sätt kunde få bort psykiatrin då de knappast kommer ändra sig angående negs (vanföreställningar enligt de) och få in lite mer alternativa läkemetoder och även sprida mer kunskap angående dessa NEGS tror jag att det kommer bli bättre.

Jag tror att mycket handlar om att vi ska uppleva både det dåliga och det bra i våra inkarnationer med så lite avbrott från änglar och liknande som möjligt och ta lärdom från detta.

Jo jag tänker lite som du att det är väldigt tråkigt att det kunskapen om negs och andevärlden är så dåligt spridd men jag tror definitivt att det kommer bli bättre inom snar framtid.

edit:

Hur ska vi kunna njuta av den positiva sidan om vi inte kan uppleva den mörka?
Senast redigerad av echelonx 2010-09-12 kl. 15:06.
Citera
2010-09-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echelonx
Enligt Robert Bruce så beror just många psykiska sjukdomar på just NEGS. Om vi på något sätt kunde få bort psykiatrin då de knappast kommer ändra sig angående negs (vanföreställningar enligt de) och få in lite mer alternativa metoder och även sprida mer kunskap angående dessa NEGS tror jag att det kommer bli bättre.

Jag tror att mycket handlar om att vi ska uppleva både det dåliga och det bra i våra inkarnationer med så lite avbrott från änglar och liknande som möjligt och ta lärdom från detta.

Jo jag tänker lite som du att det är väldigt tråkigt att det kunskapen om negs och andevärlden är så dåligt spridd men jag tror definitivt att det kommer bli bättre inom snar framtid.

Då kan jag tycka att änglarna kan se till att det inte kommer andra hit och härjar med oss ist..
Jag kan inte se någon lärdom i att bli attackerad av Negs...

Jag tycker att livet är svårt som det är med pengar, jobb, sjukdomar osv.. I det här landet har vi ju dessutom mörkt och kallt stor del av året som en extra prövning.. Ska vi dessutom överges av det goda och utan vår vetskap bli attackerade av elakingar så känns det extra taskigt..
Då måste det ju bli Nirvana nästa för oss allihopa..
Citera
2010-09-12, 16:21
Medlem
Jag tror att våra skyddandar skyddar oss rätt så bra.
Citera
2010-09-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Phu.. Nu har jag lyssnat igenom radioprogrammet med Bruce. Det fanns mer från Bruce på Youtube men nu får det räcka för idag.

Jag undrar över två saker. Det var en katolsk präst som påstod att under tiden han har undersökt det astrala livet så har negs ökat 800% på några få år och Bruce höll med om det.

Hela New Age världen, jag skulle även vilja kalla det Old Age när det gäller naturfolken och deras livssyn, pratar om att vi ska bli upplysta nu och att solen har ändrat sin energi till en högre frekvens.

Vad är det Bruce talar om då? Varför ökar antalet elakingar som försöker attackera oss och få oss att göra onda saker?
Var är änglarna som ska skydda oss då?

Är det meningen att det ska bli ett helvete på jorden lr vad???

Jag försöker att behålla en viss skeptism från dessa påståenden och att inte ta ställning överhuvudtaget, men jag diskuterar utifrån att deras påståenden stämmer.. Annars blir det lite omöjligt att diskutera.
Menar de att det bara är den negativa sidan som har ökat och vi står skyddslösa?

Hur kunde Bruce bli av med sin Negs enbart genom att stå över vatten när han säger åt damen att hon måste söka hjälp. Att Negsen har besatt hennes son och att det då är för sent att gå över en å... Hur kunde han bli av med sin egen då???

Svåra frågor att svara på men jag ska försöka.

Jag tror att det handlar om att vi är på väg in i en högre medvetadefrekvens, Vattumannens tidsålder eller Kali Yuag beroende på hur man vill benämna det.
Detta innebär samtidigt tror jag att människor måste ta mera ansvar på alla nivåer, och göra upp med det gamla karmiska skräpet som man släpar med sig. Samtidigt som skarvarna mellan olika medvetande-nivåer blir tunnare.

Det här är något som man diskuterat inom ceremoniell magi, ex Walter Ernest Butler, som arbetade med Dion Fortune, sa att ju mer andligt utvecklad man blir desto större moraliskt ansvar måste man ta.

Sedan kan vi inte utvecklas andligen om vi inte belyser även de mörka sidorna. Vi kan inte skygga från det otäcka/obehagliga och låtsas som "att solen skiner". I sådant fall kommer våran andliga utveckling vara/bli grund/ytlig.

Negativa/kliffotiska krafter/energier hör ihop med det Jung kallar "Skuggans arketyp" och det man inom ockultism kallar "Dväljaren vid Tröskeln" och "Själens Dunkla Natt".

Vi kan inte enbart demonisera andra, vi måste även göra upp med vårat eget själsliga och andliga mörker, annars spelar det ingen roll hur avancerade vi är inom det metafysiska, vi kommer ha länken kvar till dessa krafter. Jag tror det handlar om en slags själslig och psykisk avstötning av det vi inte vill kännas vid. Våra egna fula, tarvliga, elaka sidor.
Det är ju inget man fixar på en kafferast, utan en process som tar många år.

Robert Bruce skriver i sin bok att negs ofta är ett rött ljus för att vi måste ändra våra liv, och jag tror att det är så. "Dväljaren vid Tröskeln" är en skuggaspekt av det Högre Jaget som hindrar oss från att avancera förrän vi konfronterat dessa mörka sidor, rädslor, hat, aggression osv.

"Själens Dunkla Natt" är ett kristet-kabbalistiskt begrepp (från den spanska poeten/mystikern St Johannes av Korset) som är ett tillstånd där man känner att man inte längre kommer någonstans andligen, en slags djup inre kris, men där man ändå ska framhärda genom det mörka.

Sedan ska man inte i kristen anda börja tala om synd och straff, utan se det som ett sätt för oss människor att grundligen arbeta oss igenom vår egna andliga natur.
Ju mer balanserade och medvetna vi blir desto bättre kommer vi kunna hantera dessa negativa /obalanserade aspekter.
Citera
2010-09-12, 17:07
Medlem
Citat:
Jaha... Om man då förutsätter att det finns en god sida också.. Har den också mobiliserats till vårt försvar lr kommer vi att mörda våra barn allihopa snart???

Enligt Bruce står ju Negs bakom många vansinnesdåd som utförs av tidigare fridfulla människor som helt plötsligt slaktar hela sin familj...

Det är ju attans taskigt av den goda sidan att vi inte kan få klara bevis för att den här världen existerar, för det verkar ju som att andevärlden inte samarbetar under tester för att få vetenskapliga bevis.
Och så länge vi inte har bevis för att den paranormala världen finns så står ju större delen av befolkningen helt skyddslösa då...

Ärkeänglar och andra högre andemakter står på vår sida, men samtidigt måste vi göra egna, medvetna val. Vi måste agera själva och inte bara överlåta allt till dessa arketypiska krafter.
Sedan visst det finns oerhört mycket ondska i världen, och det är svårt att ur ett teologiskt perspektiv förklara detta. Det är ju känt genom "teodicé" problemet.

Och visst är det frustrerande att stånga sig nästintill blodig mot en vägg för att kunna påvisa att detta inte bara är något man hittar på.
Exorcister i Vatikanen talar om att antalet fall besatta ökat där. Visst man kan avfärda det som en slags religiös masspsykos, samtidigt bör man vara medveten om att för att få genomgå katolsk exorcism så krävs det ganska hållbara bevis ur ett psykiatriskt perspektiv.
De som har erfarenheter av detta vet vad de sysslar med.

Jag tror att det som vi gör här är väldigt viktigt. Att erbjuda ett utrymme för att diskutera dessa fenomen är viktigt, då personer som har problem med attacker (som även ger fysiska skador och kan ge cancer), inte bara får traska till psykiatrin och stämplas som psykotiska/schizofrena, för även om dessa i vissa fall kan riskera att hamna i den kategorin så småningom, så kommer inte neuroleptika ta bort problemen.

Dion Fortune som var utbildad psykolog/psykoanalytiker och ceremoniell magiker arbetade med att hjälpa denna kategori av människor, först med sin lärare Dr Theodore Moriarty, och sedan med sin man, Dr Evans, och hon var övertygad om att psykiatrin i sinom tid kommer acceptera det paranormala/ockulta.
Citera
2010-09-12, 17:13
Medlem
Citat:
Då kan jag tycka att änglarna kan se till att det inte kommer andra hit och härjar med oss ist..
Jag kan inte se någon lärdom i att bli attackerad av Negs...

Jag tycker att livet är svårt som det är med pengar, jobb, sjukdomar osv.. I det här landet har vi ju dessutom mörkt och kallt stor del av året som en extra prövning.. Ska vi dessutom överges av det goda och utan vår vetskap bli attackerade av elakingar så känns det extra taskigt..
Då måste det ju bli Nirvana nästa för oss allihopa..

Nej jag förstår det. Men lärdomen tror jag är att vi inte längre kan blunda för att vi är del av en större helhet där allt hänger ihop. Där det ljusa och mörka existerar jämte varandra.
Där vi måste göra upp med vilka vi är och ta ansvar för våra liv och vårat varande.
I vissa fall kanske vi pga sociala problem, sjukdom och annat inte förmår komma så långt, men jag tror att inget arbete är förgäves, och allt i förlängningen strävar efter balans.
Som Dalai Lama sa om de förtryckande kineserna: "De är våra bästa lärare".
Citera
2010-09-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jag tror att våra skyddandar skyddar oss rätt så bra.

Det tror jag med. Vi måste också lära oss att lita på dem och på oss själva, vår egen förmåga att finna styrkan i oss själva. Våra högre jag.
Citera
2010-09-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Nej jag förstår det. Men lärdomen tror jag är att vi inte längre kan blunda för att vi är del av en större helhet där allt hänger ihop. Där det ljusa och mörka existerar jämte varandra.
Där vi måste göra upp med vilka vi är och ta ansvar för våra liv och vårat varande.
I vissa fall kanske vi pga sociala problem, sjukdom och annat inte förmår komma så långt, men jag tror att inget arbete är förgäves, och allt i förlängningen strävar efter balans.
Som Dalai Lama sa om de förtryckande kineserna: "De är våra bästa lärare".

Men varför kan vi då inte bevisa dessa existenser?

Etablerade medium går med på att testa sin förmåga vetenskapligt och då misslyckas de kapitalt. Varför? Den enda förklaringen jag kan hitta är att andevärlden inte vill att vi ska få bevis och som sagt, då står vi försvarslösa.

Jag har lite svårt att tro att det är så viktigt att utforska sina mörka sidor, jag har en känsla av att de bara växer då.. Det är en helt annan sak om man ställer sig frågan varför man gör på ett visst sätt lr reagerar på ett visst sätt på något speciellt.

Det är lite som skillnaden på vanlig terapi och KBT.. Jag känner många människor som lovordar KBT och folk som har tillfrisknat från tvångstankar och tvångsbeteende. Där fokuseras terapin på hur man ska åstadkomma förändring och sitter inte och ältar det elände man har upplevt i all evighet..

Som du säger om kineserna. Vi har en massa lärdomar att få i verkliga livet och vi möter taskiga människor hela dagarna som påverkar oss både mentalt, materiellt och fysiskt negativt. Vi råkar ut för alla möjliga sorters påfrestningar..
Negs kunde ge sjutton i att blanda sig i, tycker jag.. Och de som blir angripna måste ha väldigt slappa skyddsänglar..
Citera
2010-09-12, 18:32
Medlem
Citat:
Men varför kan vi då inte bevisa dessa existenser?

Etablerade medium går med på att testa sin förmåga vetenskapligt och då misslyckas de kapitalt. Varför? Den enda förklaringen jag kan hitta är att andevärlden inte vill att vi ska få bevis och som sagt, då står vi försvarslösa.

Jag har lite svårt att tro att det är så viktigt att utforska sina mörka sidor, jag har en känsla av att de bara växer då.. Det är en helt annan sak om man ställer sig frågan varför man gör på ett visst sätt lr reagerar på ett visst sätt på något speciellt.

Det är lite som skillnaden på vanlig terapi och KBT.. Jag känner många människor som lovordar KBT och folk som har tillfrisknat från tvångstankar och tvångsbeteende. Där fokuseras terapin på hur man ska åstadkomma förändring och sitter inte och ältar det elände man har upplevt i all evighet..

Som du säger om kineserna. Vi har en massa lärdomar att få i verkliga livet och vi möter taskiga människor hela dagarna som påverkar oss både mentalt, materiellt och fysiskt negativt. Vi råkar ut för alla möjliga sorters påfrestningar..
Negs kunde ge sjutton i att blanda sig i, tycker jag.. Och de som blir angripna måste ha väldigt slappa skyddsänglar..

Man ska kanske ska kalla det "blinda sidor". Jag tror att det dels handlar om mörka sidor dels om energinivåer. Om vi blundar för att "städa garderoben" i vår själ så växer ju ohyran till sig.
Jag tror inte att det negativa växer till om man undersöker det, det är inte detsamma som att älta sina gamla problem. Samma sak med psykiska trauman, om man hela tiden lägger "locket på" så blir man ju antingen en person som tvångsmässigt låter andra traumatisera en igen och igen, eller också utvecklar man psykosomatiska problem. Som Woody Allen brukade skämtsamt säga: "I don't get angry, I grow a tumour".

KBT skulle motsvaras av Bruces olika pasiva och aktiva motmetoder, men hur bra dessa än är, måste vi vara beredda på att möta det som gjorde att det negativa fick fäste i oss.
Vare sig orsaken är karmisk och/eller några blinda, mörka fläckar i vårt psyke.

Psykoterapi och Psykoanalys är kanske de mest ideala metoderna och näst efter det är de rituella metoder som Ceremoniell Magi, Wicca och Shamanism erbjuder. Om man har psykisk sjukdom ska man ju dock inte ge sig in i någon rituell magisk metodik, då är olika kognitiva metoder, dvs KBT, DBT eller ACT med psykoterapi det optimala.

Vad det gäller energinivåer kan ju bara att regelbundet be, vistas i harmoniska miljöer, och ägna sig åt sådant som höjer ens vibration (energi-bad, healing, yoga, meditation, qi gong, chi kung) rekommenderas.
Att "städa ur garderoben" kanske man inte ska kasta sig över om är svårt drabbad, utan snarare något man tar tag i gradvis när man återhämtat sig och byggt upp en viss stabil balans igen.

Apropå skyddsandar, så sägs det ju att Anden väljer det liv med de erfarenheter som man behöver för att bearbeta den karma man har. Så om skyddsandarna är slappa kanske snarare handlar om att man själv har (eller) att man själv ska skaffa sig kunskapen/erfarenheten att hantera dessa energier.
Om man inte "bränner sig på plattan" så lär man ju inte heller hur man ska undvika faror?
Citera
2010-09-12, 18:36
Medlem
Citat:

slappa? själv så tycker jag mitt mentala möte med någon/något otroligt negativt var väldigt lärorikt... och är inte det allt går ut på? att lära sig saker?

du måste vara med om mörkrets tankebanor för att förstå dig på dem till fullo
Citera
2010-09-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liet
slappa? själv så tycker jag mitt mentala möte med någon/något otroligt negativt var väldigt lärorikt... och är inte det allt går ut på? att lära sig saker?

du måste vara med om mörkrets tankebanor för att förstå dig på dem till fullo

Hu... Jag hoppas att min skyddsängel är kraftfull/arbetsam och inte får för sig att jag behöver prova på Negs.. Jag har mött tillräckligt många livs levande neggsar, tycker jag...
Vad lärde du dig då?
Som du inte hade kunnat lära dig i livet?

Symbolisten: Hur kommer det sig att Bruce kunde bli av med sin Negs med hjälp av det rinnande källvattnet, fast den hade tagit honom i besittning?
Han säger ju i intervjun att det bara hjälper med rinnande vatten när Negs attackerar, inte när de har satt sig fast lr vad man ska kalla det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in