2011-04-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Intressant recept. Är det svårt att misslyckas med det?

Av alla recept jag testat tycker jag det är det enklaste.

Det går att misslyckas med om man hettar upp såsen för mycket. När smöret precis smält är såsen ganska tunn och tjocknar först när man hettat upp den så pass att ägggulorna börjar stelna. Är man lite för girig och fortsätter värma för att man tror att såsen ska bli ännu tjockare finns risk att man överhettar den så att den skär sig. (Har hänt mig en gång)
Citera
2011-06-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Observera att det inte är några problem att tillföra syra på slutet, när bean är färdig. Det är därför bättre att ta för lite än för mycket från början.

~Paul~
När jag gjorde detta upplevde jag att såsen blev väldigt rinnig. Lite mer hade jag räknat med, men den gick från att vara rätt tjock till ganska rinnig på mindre än en matsked vinäger (på 200g smör). Vad gjorde jag för fel månntro?
Citera
2011-06-17, 08:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
När jag gjorde detta upplevde jag att såsen blev väldigt rinnig. Lite mer hade jag räknat med, men den gick från att vara rätt tjock till ganska rinnig på mindre än en matsked vinäger (på 200g smör). Vad gjorde jag för fel månntro?
Du gjorde egentligen inget fel mer än att mängden blev lite för mycket. Enklast är att fortsätta vispa igen för att såsen skall tjockna. Den måste förstås vara rumstempererad. Går det inte så måste du slänga i en äggula till och köra på vattenbad igen.

~Paul~
Citera
2011-06-18, 16:54
Medlem
Pussmunnens avatar
Har testat att göra bea några gånger hemma utan att lyckas. Tyvärr så har jag inte varit så noga med temperaturen på varorna, då jag inte trodde det spelade så stor roll. Jag vispar upp äggen o reduceringen till ett fluffigt skum, o sen vispar jag sakta i smöret. Men när jag haft i smöret så är såsen fortfarande väldigt "lätt" o extremt skummig. Det blir aldrig nån fast sås utan massa skum bara. Nån som har nån aning om vad jag gör för fel ? tar gärna emot tips då jag verkligen vill kunna göra en god bea hemma.
Citera
2011-06-18, 17:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pussmunnen
Jag vispar upp äggen o reduceringen till ett fluffigt skum, o sen vispar jag sakta i smöret.
Detta är inte korrekt. Om du gör rätt så skall bean i det här läget inte vara skummig, utan en tjockflytande smet, likt pannkakssmet. Du har helt enkelt misslyckats med själva emulsionen.

~Paul~
Citera
2011-06-18, 17:06
Medlem
Pussmunnens avatar
Ok, reduceringen o äggen ska alltså bli en tjock smet då ? då vispar jag antagligen för lite alltså ?
Citera
2011-06-18, 17:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok, reduceringen o äggen ska alltså bli en tjock smet då ? då vispar jag antagligen för lite alltså ?
Ja, det skall vara en tämligen tjock smet. Det faktum att du inte lyckas beror förmodligen inte endast på att du inte vispar tillräckligt länge. Det kan finnas många orsaker till ditt misslyckande.

~Paul~
Citera
2011-06-18, 17:47
Medlem
Citat:
För kort visp, för lite värme skulle jag gissa på. Jag vispar tills att man kan dra strängar av smeten ovanför ytan utan att dom försvinner direkt.
Citera
2011-06-18, 18:01
Medlem
Pussmunnens avatar
Jag tror du har rätt där, för lite värme o för lite visp. ska testa snart igen.
Citera
2011-12-13, 21:56
Medlem
svampdamps avatar
Tycker alla resturanger har en ganska så standardiserad smak på beasåsen.
Någon som vet om de använder något färdigt pulver eller om de gör allt från botten?
Citera
2011-12-13, 22:07
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Tycker alla resturanger har en ganska så standardiserad smak på beasåsen.
Någon som vet om de använder något färdigt pulver eller om de gör allt från botten?

Nu svarar jag utan att eg. veta men har fått för mig att många restauranger kör på en såsbas som de kryddar upp, eftersom av vad jag förstått kan vara svårt att hålla bea.
Citera
2011-12-14, 00:00
Medlem
humpcuts avatar
Citat:

Man behöver faktiskt inte vispa alls, om man med vispa menar att man försöker få in luft i såsen. Det viktiga när du värmer äggulorna och reduceringen är att röra (exempelvis med en visp) i botten på skålen för att få en jämn värmespridning. När äggulorna sedan har tjocknat till våffelsmetskonstistens så tillsätter du smöret. Inte heller här behöver man "vispa" såsen utan det räcker att röra ner smöret, dock så underlättar det att ha en ballongvisp eftersom att den blandar såsen effektivare. I de flesta recept står det att man inte ska hälla i det vita som blir kvar i det smälta smöret, jag brukar dock ha i ca 1/3 av det vita för att uppnå rätt salthalt i såsen, någon mer som brukar göra på detta sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in