2010-01-23, 15:23
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den kan stå i rumstemperatur. I övrigt kan man ha bea i kylskåpet, det gäller dock att ta fram den i tid så att den blir rumstempererad. Sedan kan man försiktigt värma på den i bain-Marie på spisplattan. Den skall dock serveras ljummen så överdriv inte tiden! Vispa hela tiden dessutom.

~Paul~
Hur länge håller den i kyl då? Är man för optimistisk om man tror den ska hålla 2-3 dagar? Jag tänkte ifall det blir en skvätt över...
Citera
2010-01-23, 15:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Hur länge håller den i kyl då? Är man för optimistisk om man tror den ska hålla 2-3 dagar? Jag tänkte ifall det blir en skvätt över...
Beror på temperaturen i din kyl. Tre dagar borde den klara.

~Paul~
Citera
2010-01-23, 16:32
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Beror på temperaturen i din kyl. Tre dagar borde den klara.

~Paul~
Jag gjorde visst en väldigt liten sats - 1 ägg och 100 g smör. Det lär gå åt på pizzan direkt . Blev faktiskt riktigt lyckat enligt mig själv - perfekt konsistens och underbar smak:
http://img209.imageshack.us/img209/7194/p1000104f.jpg

Jag använde mig av receptet från följande inlägg:
https://www.flashback.org/sp21041133

Minskade ner det till ca en tredjedel, använde persilja istället för körvel, samt kryddade med en nypa cayenne också.
Citera
2010-01-23, 16:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag gjorde visst en väldigt liten sats - 1 ägg och 100 g smör. Det lär gå åt på pizzan direkt . Blev faktiskt riktigt lyckat enligt mig själv - perfekt konsistens och underbar smak:
http://img209.imageshack.us/img209/7194/p1000104f.jpg

Jag använde mig av receptet från följande inlägg:
https://www.flashback.org/sp21041133

Minskade ner det till ca en tredjedel, använde persilja istället för körvel, samt kryddade med en nypa cayenne också.
Låter bra, grattis! Det är ju egentligen inte så svårt eller hur? .

~Paul~
Citera
2010-01-24, 19:36
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Den kan stå i rumstemperatur. I övrigt kan man ha bea i kylskåpet, det gäller dock att ta fram den i tid så att den blir rumstempererad. Sedan kan man försiktigt värma på den i bain-Marie på spisplattan. Den skall dock serveras ljummen så överdriv inte tiden! Vispa hela tiden dessutom.

~Paul~

Jag slängde in såsen i kylen en gång för att se vad som hände och när jag nästa dag tog ut den hade den antagit en pannacottaliknande konsistens fast ännu tjockare. Jag lät den står i rumstemperatur och det dröjde inte länge förrän den kollapsade.

Vad hände?
Citera
2010-01-24, 20:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Jag slängde in såsen i kylen en gång för att se vad som hände och när jag nästa dag tog ut den hade den antagit en pannacottaliknande konsistens fast ännu tjockare. Jag lät den står i rumstemperatur och det dröjde inte länge förrän den kollapsade.

Vad hände?
Den måste vispas! Det glömde jag säga. Så fort man tar ut den så placerar man den i en rumstempererad skål och vispar tills den är krämig igen. Sedan är det bara att värma igenom i BM.

~Paul~
Citera
2010-01-25, 09:36
Medlem
glen-tourrays avatar
Nu har jag också gjort två lyckade batchar med bearnaise, mycket nöjd. Trodde att det var mycket svårare än vad det var, men de samlade tipsen i denna tråden var jävligt bra och gjorde att man lätt kunde vispa ihop en finfin bea! Tack fb!
Citera
2010-05-15, 22:21
Medlem
Jaha, efter 3 misslyckade försök kommer jag på att hemligheten ligger i att använda en elvisp. Blev hur bra som helst på det sättet ju
Citera
2010-12-29, 18:34
Medlem
athlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jaha, efter 3 misslyckade försök kommer jag på att hemligheten ligger i att använda en elvisp. Blev hur bra som helst på det sättet ju

Tackar för tipset räddade min misslyckade sörja!
Blev mycket uppskattad till slut och vilken skillnad mot påssåserna.

Tack än en gång flashback för alla bra tips.
Citera
2010-12-30, 00:02
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Ur Kokbok av Mathias Dahlgren:

* 2 äggulor
* 1 msk dragonvinäger
* 3dl skirat smör
* 1 msk finskuren dragon
* tabasco
* salt och peppar från kvarn

Vispa äggulor och vinäger luftigt i vattenbad. Tillsätt det skirade smöret i en tunn stråle. Smaka av såsen med dragon, några droppar tabasco, salt och peppar.
Jag vill citera detta inlägg inför den närmande nyårshelgen, då må många kommer att försöka sig på den här såsen. Det här är det enklaste sättet att få en bra hemmavispad bea. Gott nytt!
Citera
2011-01-12, 23:48
Medlem
Min bror började bubbla om ghee som går att köpa på burk istället för smör. När jag kikade närmare på detta verkar det vara ett indiskt klarat smör som fått koka lite längre så allt vatten försvinner och smöret fått en varierande nötsmak.

Har ngn testat att använda detta till en bearnaise? Eller kommer nötsmaken fram då det har varit upphättat till 120 grader?

Nu är det inte direkt ngt problem att skira smör inför en middag, mest nyfiken. Tanken slog mig att värma upp ghee till runt 60 grader. Men jag har aldrig sett ghee i verkliga livet, heller ej smakat på det.

Ngn erfarenhet? eller teori...
Citera
2011-01-13, 09:43
Medlem
dePauls avatar
Ghee har helt annan smak. Jag har testat tillammans med bea och tyckte inte att det var lika gott som vanligt skirat smör. Det var dessutom avsevärt svårare att få till emulsionen.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in