2012-03-23, 04:47
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanowski
Förstår inte det där med ta bort adressen längst ner i dokumentet? Enligt brevet jag fick så kan man maila in detta! Då bordet la inte webbadress inte synas?

Nja, alltså det beror ju på hur man går tillväga. Om man känner att man vågar redigera ett kvitto görs det lättast (eller rättare sagt snyggast) genom att spara ner invoice-sidan på sitt DX konto lokalt till sin dator för att sedan redigera html-koden och spara dem korrigerade html-filen och skriva ut till pdf.

Om du ska maila in resultatet till tullen så måste du antingen ta en skärmdump av invoice-sidan eller skriva ut till pdf, t.ex. med hjälp av Pdfcreator. Om du tar en skärmdump så syns det i adressfältet på webbläsaren att du har sparat sidan till din hårddisk. Istället för www.dealextreme...... så kommer det stå C:/..... vilket förståss kan se lite misstänkt ut. När du skriver ut en webbsida på papper syns ju normalt webbadressen i botten på pappret och eftersom man i mitt exempel på hur man lätt kan göra skriver ut fast till pdf så kommer adressen synas längst ner i pdf-filen också. Det är därför man bör välja att ställa in i webbläsaren att adressen inte ska synas vid utskrift.

Jag kommer som sagt inte ihåg var man hittar den inställningen men som du ser nedan lär det i ditt fall vara ointressant ändå.

Citat:
Sen är då frågan, det är en vara som jag inte fick då den var restad! Det framkommer då "No Received" Tar posten hänsyn till detta? Den totala summan vart 26.96 om man räknar bort den ena varan som inte levererades!

Eftersom summan inte är högre än den är så tror jag inte att du behöver vara orolig. Jag kan sätta en lusentapp på att du inte kommer bli krävd på någon betalning överhuvudtaget om du bara skickar in korrekt kvitto.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Varför ska jag förklara varför tullen väljer att släppa igenom paket? är det nån som ska förklara det så är det tullen själva...

Det är ganska enkelt egentligen. Eftersom det bl.a. är du som så säkert hävdar att man minsann ska betala moms från första krona.

Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
För att någon på Tullens avdelning som hanterade era grejer var lite bärmhärtig, och ansåg att lika mycket i avgift som du redan betalat på grejerna, för ett par tior i moms var löjligt? Du får faktiskt vända dig till Tullen om du vill ha ett bättre svar... Så här svarade de när jag pratade med dem:
Över ett år sedan vid det här laget, men sannolikheten för att det ska ha ändrat sig är inte stor...
B!

Och det är just det som är min poäng. Måhända är gränsen för när tullen inte anser det vara värt besväret att kräva in moms, avgifter etc. numera något mer informell än vad den var tidigare. Jag vet att det för några år sedan t.o.m. stod skrivet på tullverkets webbsida vilken gräns som gällde men jag har nyligen letat mig fördärvad efter den informationen utan resultat. Det var antingen 200 eller 300kr då i.a.f.

Att en statlig verksamhet och dess företrädare skulle vara barmhärtiga och göra bedömningar från fall till fall finner jag väldigt osannolikt. Dom brukar vara extremt anala med regler och formalia. Alldeles uppenbarligen finns det en gräns under vilken tullen inte anser det vara praktiskt eller kostnadseffektivt motiverat att hantera momsinbetalningar etc. Huruvida dom delger enskild vad den gränsen är ska jag låta vara osagt men jag misstänker att på en direkt och specifik fråga så måste dom nog delge den informationen. Det svaret du fått är i princip nästan exakt samma som går att läsa sig till på tullverkets webbsida och jag misstänker att din frågeställning till dom inte berörde denna praktiska gräns som jag hävdar finns.

Jag är långt ifrån ensam om att ha sluppit betala moms etc. på paket med lågt värde som fastnat och tullen begärt in kvittohandlingar för så ......... Jag tror t.o.m. att det diskuterats på FB tidigare.

Däremot kan jag och många andra intyga att "gift" eller ej absolut inte spelar någon roll. I princip varenda "mindre säljare" på ebay och alla webbshoppar i asien märker regelmässigt sina försändelser med "gift" och det vet förståss tullverket. Enbart gåvor från privatpersoner och till ett belopp av max 500kr är tull och momsbefriade. Kan man däremot få säljaren att skicka paketet som Gunhild Dittefternamnsson så kanske ......

/#LOUDmouth#
2012-03-23, 04:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Det är ganska enkelt egentligen. Eftersom det bl.a. är du som så säkert hävdar att man minsann ska betala moms från första krona.
varför ska jag bevisa att du snackar skit? är det nån som ska lägga fram bevis så är det du som började påstå att gränsen går vid 200-300kr...så upp till bevis nu och plocka fram en aktuell trovärdig källa på att du har rätt...
2012-03-23, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Och det är just det som är min poäng. Måhända är gränsen för när tullen inte anser det vara värt besväret att kräva in moms, avgifter etc. numera något mer informell än vad den var tidigare. Jag vet att det för några år sedan t.o.m. stod skrivet på tullverkets webbsida vilken gräns som gällde men jag har nyligen letat mig fördärvad efter den informationen utan resultat. Det var antingen 200 eller 300kr då i.a.f.

Att en statlig verksamhet och dess företrädare skulle vara barmhärtiga och göra bedömningar från fall till fall finner jag väldigt osannolikt. Dom brukar vara extremt anala med regler och formalia. Alldeles uppenbarligen finns det en gräns under vilken tullen inte anser det vara praktiskt eller kostnadseffektivt motiverat att hantera momsinbetalningar etc. Huruvida dom delger enskild vad den gränsen är ska jag låta vara osagt men jag misstänker att på en direkt och specifik fråga så måste dom nog delge den informationen. Det svaret du fått är i princip nästan exakt samma som går att läsa sig till på tullverkets webbsida och jag misstänker att din frågeställning till dom inte berörde denna praktiska gräns som jag hävdar finns.

Jag är långt ifrån ensam om att ha sluppit betala moms etc. på paket med lågt värde som fastnat och tullen begärt in kvittohandlingar för så ......... Jag tror t.o.m. att det diskuterats på FB tidigare.
Jag har åkt på postens avgift för hantering av en vara med 5kr i moms... Avgiften på en hundring var flera gånger mer än priset på varan. (p-ATA<->s-ATA brygga)
B!
2012-03-23, 09:37
Medlem
SlaktarKents avatar
Beställde lite datorprylar, tog 3-5 dagar innan spårnumret hade registrerats.
Nu får jag väl vänta ett par veckor innan det når Sverige.
2012-03-23, 09:52
Medlem
Aritocs avatar
Har både åkt på moms och tull när jag beställt därifrån men det har endast hänt en gång och det var en ganska stor och lite dyrare beställning, oftast skulle jag gissa på att det inte åker fast i tullen om det är ett lite mindre paket.
2012-03-23, 10:15
Medlem
Är det verkligen gratis frakt ifall man beställer ? Finns det någon gräns av hur mycket man måste beställa för att frakten ska vara gratis i så fall ?
2012-03-23, 11:24
Medlem
Silverridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Är det verkligen gratis frakt ifall man beställer ? Finns det någon gräns av hur mycket man måste beställa för att frakten ska vara gratis i så fall ?
Ja den är gratis oavsett belopp du beställer för
2012-03-23, 12:16
Medlem
SlaktarKents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2HeadsOnEagle
Det är alltid gratis oavsett mängd eller pris på det du beställer.
Men det kommer att ta lång tid att få hem det om du inte betalar.
2012-03-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritoc
Har både åkt på moms och tull när jag beställt därifrån men det har endast hänt en gång och det var en ganska stor och lite dyrare beställning, oftast skulle jag gissa på att det inte åker fast i tullen om det är ett lite mindre paket.
Har man express delivery så är sannolikheten stor att man åker fast med, gjort det flera gånger. :/
2012-03-23, 17:19
Medlem
För att bena ut diverse frågor gällande tullen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tullverket
Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

Sammanfattning:

Håll dig under 300kr.
2012-03-23, 17:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
Håll dig under 300kr.
Gäller inte för varor från dx och liknande ställen så återigen ett felaktigt påstående...periodiska publikationer avser bl.a tidningar och böcker.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-03-23 kl. 17:27.
2012-03-23, 17:30
Medlem
Måste lära mig titta efter nya inlägg...
B!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in