2012-03-21, 05:05
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60cmSlak
Kan ju lägga till att detta är nyligen, hur det har varit tidigare kan jag inte svara på...

I år?

/#LOUDmouth#
2012-03-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
I år?

/#LOUDmouth#
Ja, för några veckor sen.
2012-03-21, 14:29
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60cmSlak
Ja, för några veckor sen.

Bra att veta! Då får jag be om ursäkt för min dryga post men när du skrev "Jag har bara beställt en gång, men då tog det ........." är det lätt att tro att det var ett par år sen.

/#LOUDmouth#
2012-03-22, 15:34
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Beställde tidig morgon 20/3 och fick i förmiddags mail med kollinummer så dom verkar onekligen ha skärpt upp leveranstiderna. Nu är det bara att hålla tummarna för att frakten inte tar så lång tid.

/#LOUDmouth#
2012-03-22, 21:19
Medlem
Stanowskis avatar
Gjort en beställning från dx och idag fick jag brev från posten att jag har fått ett paket från ett icke eu land
Och att jag ska skicka in kompletterande uppgifter!
Posten saknar
"Faktura/Orderberäftelse med varubeskrivning och varuvärde inkl frakt!!

Nu blir jag lite orolig, hur och vad ska jag göra för att inte åka på massa skatt och extra avgifter?

Tacksam för svar!
2012-03-22, 22:27
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanowski
Gjort en beställning från dx och idag fick jag brev från posten att jag har fått ett paket från ett icke eu land
Och att jag ska skicka in kompletterande uppgifter!
Posten saknar
"Faktura/Orderberäftelse med varubeskrivning och varuvärde inkl frakt!!

Nu blir jag lite orolig, hur och vad ska jag göra för att inte åka på massa skatt och extra avgifter?

Tacksam för svar!

Det beror på vilket totalvärde försändelsen har. Kommer inte ihåg om det är 200kr eller 300kr men under det beloppet så åker man inte på vare sig ev. tullavgigt, moms eller speditionsavgift. Jag brukar därför försöka hålla mig under 30$.

Tullen vill helt enkelt ha ett kvitto. Om inköpspriset är lite för högt så kan du gå in på aktuell invoice på ditt dx-konto. Sen sparar du ner den webbsidan och öppnar den senare i notepad. I notepad kommer du ganska lätt hitta i html-koden var beloppen är någonstans. Bara snygga till sifrorna så dom hamnar strax under 30$. Glöm för all del inte att "snygga till" totalsumman också! Sen gäller det bara att hitta inställningen i webbläsaren där man kan ta bort att adressen längst ner på dokumentet syns vid utskrift.

Eftersom jag inte vill uppmana till brott var tipset ovan enbart en funderan på hur man skulle kunna göra i ett hypotetiskt fall.

/#LOUDmouth#
2012-03-22, 22:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det beror på vilket totalvärde försändelsen har. Kommer inte ihåg om det är 200kr eller 300kr men under det beloppet så åker man inte på vare sig ev. tullavgigt, moms eller speditionsavgift. Jag brukar därför försöka hålla mig under 30$.
Moms räknas från första öret, tull kan du också åka på från första öret för vissa varor annars är det 1400kr om det inte ändrats.
2012-03-22, 23:00
Medlem
Stanowskis avatar
Citat:

Tullen vill helt enkelt ha ett kvitto. Om inköpspriset är lite för högt så kan du gå in på aktuell invoice på ditt dx-konto. Sen sparar du ner den webbsidan och öppnar den senare i notepad. I notepad kommer du ganska lätt hitta i html-koden var beloppen är någonstans. Bara snygga till sifrorna så dom hamnar strax under 30$. Glöm för all del inte att "snygga till" totalsumman också! Sen gäller det bara att hitta inställningen i webbläsaren där man kan ta bort att adressen längst ner på dokumentet syns vid utskrift.

Eftersom jag inte vill uppmana till brott var tipset ovan enbart en funderan på hur man skulle kunna göra i ett hypotetiskt fall.

/#LOUDmouth#

Förstår inte det där med ta bort adressen längst ner i dokumentet? Enligt brevet jag fick så kan man maila in detta! Då bordet la inte webbadress inte synas?

Sen är då frågan, det är en vara som jag inte fick då den var restad! Det framkommer då "No Received" Tar posten hänsyn till detta? Den totala summan vart 26.96 om man räknar bort den ena varan som inte levererades!
2012-03-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanowski
Sen är då frågan, det är en vara som jag inte fick då den var restad! Det framkommer då "No Received" Tar posten hänsyn till detta? Den totala summan vart 26.96 om man räknar bort den ena varan som inte levererades!
Jag antar att det hela är betalt på en och samma gång? De tittar gärna på totalsumman, och "glömmer bort" att det är någon vara i försändelsen som inte ska förtullas just nu. Men följer man regelverket ska den tullas och momsas när den kommer, för sig. Det spelar dock ingen roll exakt vilken summa det hamnar på, så länge det är under de 1400. Jag orkar inte leta reda på det just nu, men jag har citerat svaret från tullen "ett par sidor tidigare" där jag fått det tydliggjort från tullens sida. 0<1400= ingen tull förutom i undantagsfall (tobak och alkohol, i princip) dock moms, och avgift. 1400 och uppåt är det moms, avgift, och tull.

Precis som Arne Anka säger alltså...
B!
2012-03-23, 01:46
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Moms räknas från första öret, tull kan du också åka på från första öret för vissa varor annars är det 1400kr om det inte ändrats.

Förklara då gärna hur 2 av mina försändelser (värda ca. 200kr/st.) som fastnat hos tullen släpptes iväg till mig utan något påslag i form av tull/moms/whatever efter att jag skickat in kvitton till tullen?

/#LOUDmouth#
2012-03-23, 02:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Varför ska jag förklara varför tullen väljer att släppa igenom paket? är det nån som ska förklara det så är det tullen själva...
2012-03-23, 02:42
Medlem
Citat:
Förklara då gärna hur 2 av mina försändelser (värda ca. 200kr/st.) som fastnat hos tullen släpptes iväg till mig utan något påslag i form av tull/moms/whatever efter att jag skickat in kvitton till tullen?

/#LOUDmouth#
För att någon på Tullens avdelning som hanterade era grejer var lite bärmhärtig, och ansåg att lika mycket i avgift som du redan betalat på grejerna, för ett par tior i moms var löjligt? Du får faktiskt vända dig till Tullen om du vill ha ett bättre svar... Så här svarade de när jag pratade med dem:
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Då det verkar som om många har lite olika erfarenhet när det kommer till leveranstider, kan jag skjuta in att det verkar som om DX lutar sig mot tillverkarna, i stället för att lagerföra grejerna själva. Det gör att saker som tillverkas på fabriker som inte producerar den enheten hela tiden kan dröja innan den blir levererad. Jag har väntat 5 dagar till flera veckor på att grejerna ska skickas, och sen 3 till 14 dagar på att det ska fraktas.

Tull. Tullverket är klart jobbigt att fråga, så jag har gjort det åt er. Faktum är att jag ställde frågan i ett annat sammanhang, men svaret är detsamma, så här får ni det i sin helhet.

Citat:
Citat:
När du köper varor från ett land utanför EU måste du normalt betala tull och moms när varorna kommer hit. Detta gäller oavsett om du köper från ett företag, en privatperson, eller via till exempel eBay.

Tullsatsen varierar för olika varor. Tullen beräknas på tullvärdet som är din totala kostnad för varan inklusive frakt och försäkring.

Momsen är 25% på de flesta varor och beräknas på summan av tullvärdet och framräknat tullbelopp.

Om värdet i en försändelse inte överstiger 1400 kronor och inte innehåller alkoholhaltiga drycker, parfym eller tobaksvaror, behöver du inte betala någon tull.

Däremot måste du alltid betala moms när du handlar på postorder eftersom postorderförsäljning inte omfattas av skattefrihet. Som postorder räknas all försäljning utan besökskontakt mellan säljare och köpare. Att handla på Internet jämställs med postorder och därför måste du betala moms på det du köper där.

Du har också fått betala en avgift till det företag som gjorde din tulldeklaration t ex Posten.

************************************************** ************************************************

Omprövning;
Du kan begära att vi omprövar ditt ärende. Som privatperson räcker det att du skriver ett brev till oss och uppger det tull-id som din sändning fick vid importen. Förklara varför du anser att du betalt för mycket och skicka med handlingar som styrker dina uppgifter.

Skicka ditt brev till:

Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Uppge ditt kontonr. så vi vid eventuell återbetalning kan sätta in pengarna där.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Svaret är daterat den 10 januari, 2011, så sannolikheten för att det ska ha ändrat sig sedan dess är ganska liten. Det här betyder att Tullavgift utgår inte alls under 1400:- och moms utgår från första kronan... Många små paket kan vara lösningen, för att slippa momsen med. I det läget kan det vara bra att veta att om man beställer flera gånger innan den första skickats, så kombinerar de gärna dina varor, utan att fråga dig. Lösningen där borde vara (otestat) att välja gift, samt ändra mottagaradressen till "någon annan". Eventuellt räcker det med en Co adress.
Anledningen till att de automatiskt kombinerar frakt är ju så klart att de, och inte du, betalar frakten. De vill ju slippa så billigt undan som möjligt.
B!
Över ett år sedan vid det här laget, men sannolikheten för att det ska ha ändrat sig är inte stor...
B!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in