2011-12-13, 12:07
Medlem
25-To-Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tullen kan slå ned på paket märkta "gift" också så försök få ned värdet också.
Piratkopierade får inte importeras alls.

Det är det som jag inte minns om jag bad dem paketera den som "Gift" eller inte, jäklar asså! Hur skall jag försöka få ner värdet?
2011-12-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinka
Det är väll fejkade Dr Dre hörlurar från Dealextreme?

Citat:
Ursprungligen postat av Dinka
Så mao är det äkta, svårt att tro det med tanke på priset.

Jag fick ett par beställningar igår, som jag lade 20-23 november, vilket gör 2-3 veckors leveranstid.

Men nog är det fejk alltid..

Jag beställde bla ett par sådan här solglasögon på skoj och tror man inte att det står Ray-ban på dom när jag packade upp dom...

Jag har två par äkta Ray-ban och inget av dom kostade 4,70$..

http://www.dealextreme.com/p/polarized-glare-guard-alloy-frame-sunglasses-with-uv400-uv-protection-51214

.
Senast redigerad av Wheelgunner 2011-12-13 kl. 12:33.
2011-12-13, 13:28
Medlem
Grizzlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25-To-Life
Det är det som jag inte minns om jag bad dem paketera den som "Gift" eller inte, jäklar asså! Hur skall jag försöka få ner värdet?
Det spelar ingen som helst roll om ett paket från DX är märkt med gift heller inte.
Det spelar inte heller någon stor roll vilket värde dom skriver att paketet innehåller heller.
Detta för att DX har skött detta så frb dåligt och i ett bra tag så skrev dom samma värde på ALLA paket dom skickade (till hela världen så inte bara till swe).
Jag beställde en gång under den tiden kommer inte ihåg vad det var men det var nåt billigt typ 1.15$ när paketet kom hem stod det värdet dom alltid skrev (glömt hur mycket) som var typ 10-15$ så med andra ord skrev dom upp mitt värde med minst 1000%

Vad skulle du tro om du jobbat på tullen,etc och se tiotusentals paket i veckan,månaden med samma värde trots att storlek kan vara mellan ett kuvert till STORT och allt är skickat från just DX.
Vad jag hade kommit fram till efter ganska kort tid är att det är nått som inte stämmer.

Så vad du ska göra vid best är att ta 1-2 saker (kanske några till om det är småsaker) och sen slutföra.
Sen gör du en till best på 1-2 saker o slutför och så vidare tills allt är handlat.

Detta pga tullen borde ju vara mest intresserade av stora paket (ju större desto mer intresse) samt att det efter kontroll är ett paket med mycket saker som kostade en del så får du betala tull,moms,etc.
Vilket du kan ha sluppit vid separata paket moms blir ju det ju på det som kollas men tull är ju endast på paket med värde över 1400:-

Sen finns det ju alltid en risk att en,några personer tar på sig uppgiften att ta och kolla enbart dom små paketen då dom troligen mycket väl vet om detta men helt enkelt inte har tid att kolla allt.
Så med andra ord ju fler paket desto mindre promille av dom hinner tullen kolla alltså tar dom paketen dom tror är mest värdefulla för att på det sättet få in mest stålar.

Och NEJ du har inga äkta ray-bans (om du inte hade ett par andra tidigare).
Samma sak för 99,9999999999999% av allt annat som kina,hongkong butikerna säljer som tex handkontroller till xbox,fjärr,etc,etc.

Det är INTE äkta vara med andra ord.
Vad det däremot "kan" vara är att varan är tillverkad i samma fabrik av samma personer men det är fortfarande INTE en äkta vara.
Men till den stora delen så är det inte ens detta utan det är en halvdan kopia från nån helt annan fabrik,etc.
Visserligen så behöver det ju inte betyda sämre kvalite,etc men i dom flesta fallen så kan man nog räkna med att dom är sämre tyvärr.
Om inte sämre så är det troligen mycket ojämnare kvalitet på dessa varor.
Senast redigerad av Grizzly 2011-12-13 kl. 13:39.
2011-12-13, 14:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzly
men tull är ju endast på paket med värde över 1400:-
tullvärdet beror på innehållet i paketen.

Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.
2011-12-13, 18:28
Medlem
ShouldBeFines avatar
Någon annan som har problem att beställa från Dealextreme just nu? Kommer till sidan där man ska fylla i kortuppgifter, men när jag sedan trycker på continue så händer ingenting, provat med både IE och FF.
2011-12-14, 00:07
Medlem
..FAN..s avatar
Tycker DX måste fixa sin sida, delar av sidan verkar ha blivit uppdaterad men finns vissa buggar kvar.

Någon som vet hur tullen gör, plockar de bara något paket på måfå?

3st skickade med airmail har inte fastnat, medans 1 skickat med Hongkongpost har blivit plockat. Tillfällighet eller?

Hur mycket vågar man ljuga? Vågar man tex ändra priset på kvittot från 2000kr till 1300kr utan att de märker något?
2011-12-14, 00:30
Medlem
Jag hade ju inte vågat ändra speciellt mycket (läs, inte alls) Det faller under bedrägeri om man skulle åka fast. Misstänker att de böterna kan svida mer än tullens avgifter...
B!
2011-12-14, 01:13
Medlem
Väntar på ett paket som skickades med China Post (airmail). Den 1dec ska paketet ha lämnat Kina, men det finns fortfarande ingen info på posten.se när jag kollar upp trackingnummret.
Det brukar vanligtvis synas där efter 2-5 dagar. Börjar undra om mitt paket har försvunnit eller om sorteringen går sakta nu i juletider... Hur funkar airmail med china post, vilket land hamnar paketet i först t.ex, nån som vet?

Och om sorteringen går sakta, vart gör den det? För jag beställde 2 separata saker från Tyskland efter ovan nämnda beställning, dom skickades som vanliga air mail paket (vadderade kuvert utan tracking no.), och dom kom fram inom en vecka, så det verkar iaf inte vara svenska posten som segar...

Är det alltid flyg hela vägen med air mail eller kan paketen flygas till t.ex Holland och sen hamna på en lastbil eller något sånt?
2011-12-14, 01:18
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Jag hade ju inte vågat ändra speciellt mycket (läs, inte alls) Det faller under bedrägeri om man skulle åka fast. Misstänker att de böterna kan svida mer än tullens avgifter...
Precis, man ska inte hålla på med att mixtra med handlingarna, även om tullen faktiskt kanske skulle godta en pdf där man har modifierat uppgifterna i beställningskvittensen samt motsvarande debiteringskvittens från PayPal eller hur man nu har betalat.

Det är bara att redan från början vara medveten om vad varan egentligen ska kosta inklusive svensk moms (och i förekommande fall tull) när man jämför priser på nätet. Alla paket som inte plockas in för klarering är bonuspeng i fickan, men ingen självklarhet.
2011-12-14, 01:25
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
Är det alltid flyg hela vägen med air mail eller kan paketen flygas till t.ex Holland och sen hamna på en lastbil eller något sånt?
Det är flyg hela vägen, men ibland kan försändelsen vara ute och snurra några varv i andra länder om det t ex är en container med i huvudsak paket till Irland, varuti det ligger ett litet pluttepaket med destination Sverige.

Vad står det egentligen på kinesiska trackingsidan? Att paketet har ankommit exportterminalen för leverans, eller att det de facto har avsänts med destination Sverige?
2011-12-14, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Det är flyg hela vägen, men ibland kan försändelsen vara ute och snurra några varv i andra länder om det t ex är en container med i huvudsak paket till Irland, varuti det ligger ett litet pluttepaket med destination Sverige.

Vad står det egentligen på kinesiska trackingsidan? Att paketet har ankommit exportterminalen för leverans, eller att det de facto har avsänts med destination Sverige?
Tack för förklaringen, det låter ganska trovärdigt.

På sidan står det "status: departure from outward office of exchange" samt "Destination: Sweden".

Enligt det jag har hittat på google så ska statusen betyda att paketet har lämnat Kina.
2011-12-14, 02:23
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarhead
På sidan står det "status: departure from outward office of exchange" samt "Destination: Sweden".
Då dyker försändelsen upp närsomhelst.

Det längsta jag har varit med om efter "departure from outward office of exchange" är två veckor, men oftast går det på runt 4 dagar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in