2011-08-22, 21:49
Medlem
Billigt skit från Kina....är samma dyra skit ni köper i vilken butik som helst i Sverige.
Hittade tex. denna lilla tv.
Sharp LC-70LE734U
I USA heter den Sharp LC-70LE734U
70-inch 240Hz 1080p LED LCD HDTV
Och den kostar där just nu $3499.99 dagspris 22.750 sek.
Frakten tillkommer naturligtvis och huruvida man skall tulla på saker från USA har jag dålig koll på.
Men det landar nog på runtomkring 30 lök i Svala svedala för denna fullblods tv from over there.
-
Hittade de som faktiskt tillverkar tv:n i fråga i Kina.
Där heter den bara LC-70LE734U 70-inch 240Hz 1080p LED LCD HDTV.
Sharp loggan är inte inristad i plasten ännu och priset är mer humant.
Det är exakt samma tv men den kostar bara 543,16 USD som i dag är ca 3.476 SEK..... hemkört till dörren med DHL!!!
Tulltaxan på LCD tv från kina är enligt tullens importsystem TARIC 14 % (3.476+14%=3962,64).
Och sen den lilla momsen 25% (3962,64+25%=4953,3).
Läste även en artikel om att tullen på bildskärmar och tv monitorer skulle slopas i EU, men vet ej om Kina innefattas av detta.
-
Iallafall.....
Samma mönster hittar jag överallt inom vilken varukategori jag än letar i.
Samma billiga skit som du själv kan beställa från Kina, kan du även köpa 7,5 gånger dyrare i Sverige.
Detta vill naturligtvis alla handlare inte att folk skall begripa.
Med argument som "Dålig och Ojämn kvalitet" "Obefintlig kundservice" osv. ser de till att du föredrar att köpa i Sverige.
Jag menar, en full hd 70 tummare som ingen skrivit SHARP på hemkört och klart 5000 pix.
Det har jag råd med en gång om året.
Det bästa är när man vill ha en ny och slänger ut den gamla på blocket för 15.000 och får den såld till dagen efter.
Och då hade man ju råd med 3 nya 70 tummare helt plötsligt.
2011-08-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solorider
Hittade de som faktiskt tillverkar tv:n i fråga i Kina.

Har du lust att länka hemsidan så fler (och även jag) kan handla lite?
2011-08-23, 21:50
Medlem
Stormfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niwuan
Har du lust att länka hemsidan så fler (och även jag) kan handla lite?

Bumbin it up. Fler som har länkar?
2011-08-27, 22:03
Moderator
impieteers avatar
Jag gjorde en beställning från DX på $42 som kom efter ett par veckor utan problem. Hur menar ni att tullen skulle veta vilka paket som är under eller över en viss summa? Det hänger ju inte med någon följesedel utan alla prylar man beställt finns ju bara i ett vadderat paket. Tullen kan ju knappast öppna alla paket och gissa sig till vad totalkostnaden är.

Hursomhelst tycker jag att det är alldeles för lite tips och alldeles för mycket frakttjafs i den här tråden.
2011-08-27, 23:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Hur menar ni att tullen skulle veta vilka paket som är under eller över en viss summa?
Bl.a innehållets värde ska stå på paketet.
http://klim.in.ua/wp/wp-content/uploads/2010/09/dealextreme-package.jpg
2011-08-27, 23:22
Medlem
lorebfs avatar
Jag har beställt en hel del från dealextreme, och de skriver sällan det riktiga värdet..
Ofta står det nå't i stil med "tv reciever: 20$"

Är summan av tullavgiften (100kr +momsen) under 200kr så behöver man inte betala ett smack.
Misstänker tullen att det står fel på paketet så får man hem ett brev där man ska maila eller faxa in rätta värdet på innehållet.

De har ingen rätt att öppna paketet för att kolla. (om inte knarkhundarna ger utslag då )
2011-08-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bl.a innehållets värde ska stå på paketet.
http://klim.in.ua/wp/wp-content/uploads/2010/09/dealextreme-package.jpg

Det är därför man köper gåva-tjänsten för 0.01 dollar, d.v.s. så dom tejpar över dx loggan och skriver dit gift istället där det står att gåvan inte kostade mer än 50 dollar.
2011-08-27, 23:30
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Det är därför man köper gåva-tjänsten för 0.01 dollar, d.v.s. så dom tejpar över dx loggan och skriver dit gift istället där det står att gåvan inte kostade mer än 50 dollar.

Precis, jag har alltid köpt den, det trodde jag alla gjorde.
2011-08-27, 23:37
Medlem
kalles-kaviars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Jag har beställt en hel del från dealextreme, och de skriver sällan det riktiga värdet..
Ofta står det nå't i stil med "tv reciever: 20$"

Är summan av tullavgiften (100kr +momsen) under 200kr så behöver man inte betala ett smack.
Misstänker tullen att det står fel på paketet så får man hem ett brev där man ska maila eller faxa in rätta värdet på innehållet.

De har ingen rätt att öppna paketet för att kolla. (om inte knarkhundarna ger utslag då )

Så vad ska man svara i mailet/faxet då? Ska man skriva vad den kostar eller ska man bluffa?
2011-08-28, 00:14
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Jag gjorde en beställning från DX på $42 som kom efter ett par veckor utan problem. Hur menar ni att tullen skulle veta vilka paket som är under eller över en viss summa? Det hänger ju inte med någon följesedel utan alla prylar man beställt finns ju bara i ett vadderat paket. Tullen kan ju knappast öppna alla paket och gissa sig till vad totalkostnaden är.

Hursomhelst tycker jag att det är alldeles för lite tips och alldeles för mycket frakttjafs i den här tråden.

Senast jag beställde fick jag en lapp där dom vill ha kvitto på det jag beställde (25$] ger du inte det så kommer du inte få paketet och det går i retur fast har man tur så slipper man igenom.
2011-08-28, 00:15
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen

Loggan har dom ju slutat med på alla paket sen länge, och dom skriver alltid gift däruppe fast tullen är ju inte dumma dom heller, alla miljoner paket från kina och asien är ju fan markerade gift, allt beror på vad du beställer, om det är saker som laserpekare osv kan tullen bli griniga osv..
2011-08-28, 00:23
Bannlyst
Citat:

Dom öppnar röntgar rätt många,,,,,,,,,,,,,,,,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in