2009-01-05, 16:04
Medlem
tripleas avatar
DX brukar märka försändelsen med ett värde av mellan 35 och 45 HKD, oavsett vad det egentliga värdet är. En Hongkongdollar är värd ungefär lika mycket som en svensk krona.

Tulltips: Dela upp era ordrar i delar om max 300kr. Det är nämligen tullpostens gräns för vad de orkar bry sig med. Egentligen ska allt som inte är en gåva (och vissa gåvor också) förtullas, men det blir för jobbigt för dem.

Om grejerna fastnar (vilket de kan göra oavsett värde men större paket fastnar mycket lättare än små brev) så är det bara att maila PayPal-kvittot till utrikesbrev.arlanda@posten.se (eller vad det nu står för e-postadress på brevet man får hem, bor man i södra Sverige kanske det är någon annan flygplats).

Är värdet på kvittot under 300kr och det inte uppenbart är något lurt så skickar de grejerna vidare utan avgift. Är värdet över 300kr blir det tull (några procent), moms (25%) samt avgift och moms på avgiften (62kr, om jag minns rätt), betalas via postförskott när du hämtar ut grejerna.

Varunummer 1888 gör varken till eller från för tullens skull.
2009-01-06, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
DX brukar märka försändelsen med ett värde av mellan 35 och 45 HKD, oavsett vad det egentliga värdet är. En Hongkongdollar är värd ungefär lika mycket som en svensk krona.

Tulltips: Dela upp era ordrar i delar om max 300kr. Det är nämligen tullpostens gräns för vad de orkar bry sig med. Egentligen ska allt som inte är en gåva (och vissa gåvor också) förtullas, men det blir för jobbigt för dem.

Om grejerna fastnar (vilket de kan göra oavsett värde men större paket fastnar mycket lättare än små brev) så är det bara att maila PayPal-kvittot till utrikesbrev.arlanda@posten.se (eller vad det nu står för e-postadress på brevet man får hem, bor man i södra Sverige kanske det är någon annan flygplats).

Är värdet på kvittot under 300kr och det inte uppenbart är något lurt så skickar de grejerna vidare utan avgift. Är värdet över 300kr blir det tull (några procent), moms (25%) samt avgift och moms på avgiften (62kr, om jag minns rätt), betalas via postförskott när du hämtar ut grejerna.

Varunummer 1888 gör varken till eller från för tullens skull.

Som tidigare sagts kan tilläggas att man kan "copy/paste"-ändra beloppet i vidarebefodran av det elektroniska kvittot av betalningen så att den understiger 300kr eller o man "fegar" mildra avgifter/moms lite.
Postens äckliga "hanteringsavgift" och extra "transportavgift" kommer man dock aldrig undan.
2009-01-06, 18:13
Medlem
mega_techs avatar
Måste bara fråga vad som är så speciellt med den sidan eftersom dom stoppar vanliga saker i tullen
2009-01-06, 18:16
Medlem
Most Wanteds avatar
Av totalt åtta ordrar från Dealextreme till mig så har en halv fastnat i tullen.

Till motsats vad någon skriver tidigare i tråden så verkar dom vara väldigt glada i att dela upp ordrar när inte alla artiklar finns inne.
2009-01-07, 00:00
Medlem
GuitarPROs avatar
Då jag beställde var det gratis frakt och enligt min uppfattning så kör dom alltid med det.
Eller?

Om det är så kan det ju vara smart att lägga flera orders istället för en enda stor!
2009-01-27, 18:07
Medlem
DsoKss avatar
Dealextreme

Hej, jag beställde ett batteri till mitt PSP från DealExtreme för 4 veckor sedan. Efter en vecka hade dom fått in det till sig och "skickade" det.
Men det har stått "Processing - Contact us for details" vid order status. Vad betyder detta?
Jag har försökt kontakta dem men utan svar, dessutom har dom ledigt nu p.ga kinesika nyåret.

Första gången jag beställer ifrån DX så jag har ingen erfarenhet.
Därför undrar jag, är det vanligt att det tar 3 veckor att få sitt paket? Ligger det på posten kanske bara att dom har glömt att skicka ut den där lappen de skickar när man har paket att hämta?

Tack
2009-01-27, 20:17
Medlem
Har beställt därifrån nån gång, utan problem. Dock har leveranstiden inte alltid varit den bästa, så ha tålamod så kommer säkerligen batteriet så småningom. Har du dessutom försökt kontakta dom men inte lyckats på grund av helg hos dom, så är det bara att försöka igen om någon dag..
2009-01-27, 21:15
Medlem
DsoKss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardonumspa
Har beställt därifrån nån gång, utan problem. Dock har leveranstiden inte alltid varit den bästa, så ha tålamod så kommer säkerligen batteriet så småningom. Har du dessutom försökt kontakta dom men inte lyckats på grund av helg hos dom, så är det bara att försöka igen om någon dag..

Okej, får väl helt enkelt vänta mer.
2009-01-27, 22:23
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ja, det kan ta tid. Extra lång tid tar det runt det kinesiska nyåret. Som av en händelse infaller nu.
2009-01-27, 23:59
Medlem
Blue52s avatar
Jag har för mig att det tog tio dagar för mig att få en klocka.
2009-01-28, 16:35
Medlem
DsoKss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue52
Jag har för mig att det tog tio dagar för mig att få en klocka.

hade dom den i lager då eller? För mitt batteri var de tvungna att beställa från sin leverantör.
2009-01-28, 16:42
Medlem
ICanHass avatar
Du tror inte att "Contact us for details" kan betyda att du ska kontakta de för detaljer om din order?

EDIT:
Så går det när man inte läser hela inlägget, sorry!
Skyller på feber.
Senast redigerad av ICanHas 2009-01-28 kl. 16:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in