2007-11-18, 20:38
Medlem
Vad heter det när man mår illa av spel? Detta är vad som händer mig:
Börjar sakta må illa, som att jag ätit något dåligt och ju mer jag spelar desto starkare blir denna känsla, tills dess att jag blir helt spyfärdig till slut. Blir även jävligt yr.

Dessa symptom har visat mig när jag spelat t.ex de gamla Doom spelen, Infernal och Crysis. Brukar vanligtvis inte spela så mycket spel, men just dessa får mig att bli illamående. Däremot har jag spelat spel som CS och Half-Life utan att må illa.

Väntat nu en evighet på Crysis spelet, och till min förvåning så fick den mig att bli helt jävla spyfärdig. Finns det inget man kan göra eller ta för att undgå detta?
Låter som en väldigt konstig "sjukdom" i mina öron :P
Citera
2007-11-18, 20:42
Medlem
mogs avatar
Har upplevt illamående också. Bara i FPS spel har det hänt, som tex. Golden Eye, Call of Duty 1 & 2, DOOM & Half Life 1 & 2.

Vet inte vad det beror på, kanske suttit för länge, kanske för att jag ätit dåligt eller inget...

Då det drabbat mig så har det känts som om jag blivit åksjuk. Och när det dyker upp så vet jag att enda lösningen är att ta en lång paus iaf.

Så du är iaf. inte ensam.

Citera
2007-11-18, 20:43
Medlem
wreplai06s avatar
Har en kusin som är precis likadan! Dock inte utan fps. spel utan att bilspel och flygspel.

Kommer ihåg när vi var små o spelade v-rally 2 på playstation 2 och efter några timmars nötande spydde han ner hela mitt rum!

vet dock inte vad det beror på..
Citera
2007-11-18, 20:48
Medlem
Neonights avatar
Vissa personer har en tendens att få yrsel när dem spelar datorspel. Det går fort och man blir snurrig...inte så svårt att räkna ut. Yrsel uppstår när tex synen och balansorganen ger olika information till hjärnan.

Denna tråd borde flyttas till medicin.
Citera
2007-11-18, 20:51
Medlem
Det är åksjuka. Eller "motion sickness" (rörelsesjuka) som det väl heter mera rättvisande på engelska. Det beror på lite olika saker, t.ex hur känslig man är i balansnerverna, inneröra och allt vad det nu är som påverkar det. Det går väl inte precis att bota men har läst tips om att man inte ska sitta för nära skärmen t.ex så man ser att allt runtomkring är stilla.
Citera
2007-11-18, 20:57
Medlem
Också jag brukar få huvudvärk och bli illamående efter att jag spelat vissa spel ett tag. Främst är det lågupplösta FPS-spel som Doom, Wolfenstein 3D etc som är orsaken.
Citera
2007-11-18, 21:01
Medlem
groils avatar
kan man inte få ont i huvudet osv om man har för låg uppdateringsfrekvens?
Citera
2007-11-18, 21:12
Medlem
zelamers avatar
Duke Nukem 3D fick(får?) mig att bli rejält illamående. Modar till detta spel hade samma effekt på mig också, så jag antar att det är något med grafiken som jag inte "tål".

Jag kunde spela i kanske nån halvtimma, och sen började jag känna ett visst "obehag". Inte illamående på en gång, utan bara nån skum känsla i halsen. Det smakade konstigt i munnen och halsen kändes "torr". Sen efter ytterligare någon halvtimma började illamåendet och den skumma känslan i halsen var ännu jävligare.

Duke Nuken 3D är det enda spelet som har haft denna effekt på mig som tur är.
Citera
Medlem
Blir ofta illamående av FPS. Kan ex inte spela CS av den anledningen. Half Life något bättre, men får ex spela Episod 2 i 20 minuters sittningar. Utomhusmiljöer går alltid bättre. Enda FPS jag kunnat spela obehindrat är OFP, mycket pga av utomhusmiljöerna men också att gången känns realistisk och att den där svävandegubbe känslan saknas.

Har flera gånger fått springa och hulka på toan. Dock aldrig spytt
Citera
Medlem
Fargoths avatar
Ja, det är väl i princip samma sak som åksjuka. Jag vet att jag mådde sjuk illa av Mario Kart 64 när det begav sig. Också buggy-delen i HL2 gjorde så jag nästan spydde.
Citera
2007-11-18, 21:59
Medlem
Saken är den att jag mår illa redan efter 5-10 minuter. På infernal däremot, var det så i början av spelet endast. Min kompis klarade den biten åt mig, så körde jag resten. Men efter ett tag började det igen och jag slutade spela direkt.

På crysis hände det direkt efter 10 av spelande. Det konstiga är att jag för ett par år sen spelade CS timmar i sträck utan att må illa alls. Även spelat Call of duty och en massa andra FPS spel utan att må illa.
En koppling jag kan hitta mellan Crysis och Infernal är just grafiken. Båda har utmärkt bra kvalite, grafikmässigt. Finns ingen koppling till de gamla doom spelen däremot, då grafiken på dem inte precis är det bästa.

Min kompis ville påstå att det kan bero på ljuset. För starkt, eller för svagt. Han syftade då på början av Infernal spelet, då det blinkar lampor som fan och är mörkt. Men jag har vart i sådana situationer i verkliga livet och då har jag inte haft nåra problem. Men men, får väl returnera crysis nu
Citera
2007-11-18, 22:08
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Ja, det är väl i princip samma sak som åksjuka. Jag vet att jag mådde sjuk illa av Mario Kart 64 när det begav sig. Också buggy-delen i HL2 gjorde så jag nästan spydde.
För min del var det när jag "körde" svävaren, fy för bövelen va det blev jobbigt. Tråkigt när ett roligt spel får den effekten, men, jag får göra som andra :
Sitta längre från skärmen samt pausa ofta, så skall det väl lösa sig när problemet uppstår nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in