2018-09-01, 23:07
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Tack för du tog dig tid att svara, det uppskattas så mycket!
Med all respekt jäntemot dig, är jag så trött på att höra att jag ska träna och äta bra. Jag känner på mig efter 5 års tid att det är något fysiskt fel i min kropp. Har testat alla naturläkemedel för 1000-tals kronor. Äter en sund och varierad kost. Har ingen ork till träning, blir svimfärdig. Endast promenader fungerar. All energi just nu går till att klara arbeta så jag kan betala mina räkningar. Sen sover jag/ är hemma hela tiden då jag inte orkar annat.
Du har helt rätt i det, oftast kommer psykiska problem in i bilden när det blir såhär. Men grunden är inte psykiska problem, utan tröttheten. Den i sin tur leder till ångest och nedstämdhet. Åter igen tack för ditt meddelande!

Jag tror tyvärr inte du är kapabel till att själv bedöma om dina problem är psykosomatiska eller medicinska. Jag tycker det låter som du är deprimerad. Det är mycket vanligt med extrem trötthet vid depression.

Gällande träning och matvanor så är det ingen klyscha. Att inte röra på sig genererar ytterligare trötthet. Du blir även vek fysiskt. Promenader är helt ok motion om de är regelbundna och ordentliga.
Citera
2018-09-02, 09:09
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag tror tyvärr inte du är kapabel till att själv bedöma om dina problem är psykosomatiska eller medicinska. Jag tycker det låter som du är deprimerad. Det är mycket vanligt med extrem trötthet vid depression.

Gällande träning och matvanor så är det ingen klyscha. Att inte röra på sig genererar ytterligare trötthet. Du blir även vek fysiskt. Promenader är helt ok motion om de är regelbundna och ordentliga.

Och du tror läkare i Sverige som är tränade till att bedöma det mesta som endast depression och skriva ut antidepp, och ofta knappt hört talas om ME/CFS, är bättre på att bedöma vad som är depression eller inte?

Men det finns nog ingen som har ME som inte är deprimerad. Men precis som den du svarade säger så gör många misstaget att tro att tröttheten beror på depression, när det i själva verkat är tröttheten/smärtan/bristen på livskvalitet som sedan skapat en depression.
Citera
2018-09-02, 19:57
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Och du tror läkare i Sverige som är tränade till att bedöma det mesta som endast depression och skriva ut antidepp, och ofta knappt hört talas om ME/CFS, är bättre på att bedöma vad som är depression eller inte?

Men det finns nog ingen som har ME som inte är deprimerad. Men precis som den du svarade säger så gör många misstaget att tro att tröttheten beror på depression, när det i själva verkat är tröttheten/smärtan/bristen på livskvalitet som sedan skapat en depression.

Men dom är mer tränade än du och jag
Citera
2018-09-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Knappt ens kommit in i arbetsför ålder så ett väldigt dråpslag för mig, jag gillar att arbeta med händerna.
Inga vaccinationer utom det man fick i grundskolan, svinvaccinet valde jag bort men hade redan varit sjuk i flera år.
Laktos beror på, när jag har en underbehandlad hypotyreos är jag känslig men behandlad så fritt t3 är högt i referens så är laktos inga problem.

Jag vet inte Ankans ålder men
om du är relativt ung kan du ha tagit mpr vaccin (mäslling mm) detta kan enligt många ge många mystiska sjukdomar, autism depression kroniskt trötthetssyndrom mm. Detta tror dock inte läkarna på.

Men skriver man sådant här är man mer inne på alternativ medicin
Citera
2018-09-03, 23:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Jag vet inte Ankans ålder men
om du är relativt ung kan du ha tagit mpr vaccin (mäslling mm) detta kan enligt många ge många mystiska sjukdomar, autism depression kroniskt trötthetssyndrom mm. Detta tror dock inte läkarna på.

Men skriver man sådant här är man mer inne på alternativ medicin
Kan ha varit mpr jag tog i grundskolan runt 12års ålder, ME fick jag långt senare.

Citat:
Ursprungligen postat av udon
Men dom är mer tränade än du och jag
bortförklaringar och undanflykter ger jag inte mycket för...
Citera
2018-09-03, 23:13
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Kan ha varit mpr jag tog i grundskolan runt 12års ålder, ME fick jag långt senare.

bortförklaringar och undanflykter ger jag inte mycket för...
Jag gillar dig. Testa detta : https://www.ebay.de/itm/Vitamin-B12-...oAAOSwvs9anD~A
Citera
2018-09-03, 23:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Jag gillar dig. Testa detta : https://www.ebay.de/itm/Vitamin-B12-...oAAOSwvs9anD~A
Tror jag håller mig till injektionsflaskorna som ligger i kylskåpet har mekobalamin på recept, tyvärr hjälper det inte mot me däremot mot vissa andra problem som högt homocystein och neuropati, methylcobalamin är enda varianten av b12 jag kan ta utan biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Ingen av er med ME/CFS som blivit hjälpta av centralstimulerande mediciner (metylfenidat, dexamfetamin eller liknande)?

Jag väntar själv på utredning för ME/CFS. Har en drös med diagnoser och sjukdomar, bl.a. följande från psykiatrin: asperger, ADD, depression och utmattningssyndrom. Medicinerar just nu med bl.a. Attentin mot ADD-symtom och tycker även det har hjälpt mycket mot min extrema trötthet. På många sätt har medicinen förändrat mitt liv. Utan den skulle jag nog inte klara av att arbeta ens deltid som jag gör nu.
Det är falsk energi så man ska vara försiktig men visst det kan hjälpa, har du tittat nåt på voxra?
Citera
2018-09-03, 23:31
Medlem
Citat:

..

Kom denna me pang på eller kände du att det tog flera år och det kom sakta efterhand ?

Tog du någon annan vaccination eller hände något annat konstigt i livet innan du kände av de första symptomen?

Var du i en stress situation, bytte diet eller bodde utomlands etc.?
Citera
2018-09-03, 23:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Kom denna me pang på eller kände du att det tog flera år och det kom sakta efterhand ?

Tog du någon annan vaccination eller hände något annat konstigt i livet innan du kände av de första symptomen?

Var du i en stress situation, bytte diet eller bodde utomlands etc.?
Allt började i samband med magsjuka/lunginflammation och har sen successivt blivit sämre under många år.
Citera
2018-09-05, 11:16
Medlem
Ni med ME-diagnos!!!

Vad har ni fått för medicinsk hjälp? Har ni fått prova tex amfetamin eller Modafanil eller dylikt?
Hur fungerar er vardag idag med privatliv och jobb (antal procent?) ?

Fråga nummer två:

Vad har ni för erfarenheter av Gottfrids i Mölndal som är en klinik för bla ME ?

Vore väldigt tacksam för svar, må bäst!
Citera
2018-09-05, 19:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Ni med ME-diagnos!!!

Vad har ni fått för medicinsk hjälp?
I dagsläget inget av värde, det mesta nekas.

Citat:
Har ni fått prova tex amfetamin eller Modafanil eller dylikt?
Amfetamin hjälper inte mig med me'n.

Citat:
Hur fungerar er vardag idag med privatliv och jobb (antal procent?) ?
För tillfället sjukskriven för att sjukvården vägrar medicinera hormonbrister

Citat:
Vad har ni för erfarenheter av Gottfrids i Mölndal som är en klinik för bla ME ?
Råder delade meningar om gottfries är bra eller skräp, i vart fall snordyrt att gå dit för dom har inte avtal med staten så hela kostnaden står man för själv.
Citera
2018-09-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyckelord

Boomen för något år sedan med laktos och gluten gjorde (en nära släkting jobbar på ett av Sveriegs större sjukhus) att patienter (speciellt högutbildade) som fått svart på vitt att du ÄR INTE laktosintolerant eller glutenintolerant vägrade gå från läkarens rum förrän de fått ett intyg på att de visst hade det ena eller det andra eller båda. Trots att computern said NO.

Är benägen att tro på mycket, men inte på självdiagnostik. Det finns skäl till varför läkarutbildningar är långa. För de ska kunna mycket och även var man hittar info så att patienten slipper.

Jag vet att man kan vara gluten allergisk/intollerant utan att läkarna kan se det med sina prover, den som har sådana här sjukdomar är dum i huvudet om de inte försöker självdiagnosticera, en grupp som inte kan hjälpa till, det är läkarna.

Om du exempelvis har varit sjuk i tio år utan att läkarna har gjort någon förbättring för dig så är du ju dum om du inte försöker dig på någonting annat även om läkarna inte tror på det.

Läkarutbildningarna är långa men i dessa sammanhang är det bättre att gå till befolkningen runt gula väggen för analys.

Det är inte roligt att gå till skolan och veta att du kommer att få en depression om du äter 5 gram gluten, och du omöjligtvis kan få ett intyg om detta, och detta är sanning så fungerar det.

Gluten kan få förödande konsekvenser på fel person och läkarna fattar ingenting och ofta har det med den här typen av sjukdomar att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in