Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-14, 13:17
  #1
Medlem
ExxonEs avatar
Hittar ingen samlad tråd om denna helt underbara mobiltillverkare, har själv en BB 7230 som jag är skäligen nöjd med, MEN jag har också problem med den:

1. får inte "internet" att fungera på den vilket förstör en hel del av telefonens användningsområde.
2. ikonen för browser syns inte på displayen
3. det finns ingen support på denna telefonen i sverige om man inte är kund hos telenor, och den supporten är väldigt bristfällig.

Någon annan som har en blackberry som kan hjälpa mig lite?

och för ni som bara har roliga applikationer/program eller vill lovprisa/risa telefonen går det jättebra att posta här med!

Shoot helt enkelt, allt är välkommet så länge det handlar om Blackberry!
Citera
2007-11-14, 13:20
  #2
Medlem
Mx2000s avatar
Jag fick en Blackberry när jag började pa detta jobbet för tva ar sen. Var riktigt nöjd, en härlig pryl, framförallt gillade jag direktuppkopplingen till Exchangeservern sa man fick alla mail och kalenderinvites direkt.

Jag lämnade dock tillbaka den för en tid sen, da jag insag att det blev svart att koppla bort jobbet. Man hade den alltid med sig och satt och skrev arbetsrelaterade mail i tid och otid. Jag saknar den inte alls faktiskt, även om jag gillade den när jag hade den!
Citera
2007-11-14, 13:24
  #3
Medlem
ExxonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx2000
Jag fick en Blackberry när jag började pa detta jobbet för tva ar sen. Var riktigt nöjd, en härlig pryl, framförallt gillade jag direktuppkopplingen till Exchangeservern sa man fick alla mail och kalenderinvites direkt.

Jag lämnade dock tillbaka den för en tid sen, da jag insag att det blev svart att koppla bort jobbet. Man hade den alltid med sig och satt och skrev arbetsrelaterade mail i tid och otid. Jag saknar den inte alls faktiskt, även om jag gillade den när jag hade den!

Vad var det för modell du hade?
Citera
2007-11-14, 13:36
  #4
Medlem
Kuggarns avatar
Jag har en 8100 Pearl som jag är helnöjd med. För att du skall kunna surfa så måste du ha service books som är knutna till ditt nät och eftersom det bara är Telenor som stöder Blackberry fullt ut i Sverige så måste du ha ett sånt abonnemang för att kunna surfa och MMSa och maila. Eftersom jag betalar luren privat så är det rätt dyrt. Förutom det vanliga abonnemanget så är jag tvungen att ha tjänsten Blackberry Internet Edition för 186:- /månaden. Rätt dyrt får jag säga...

Utan denna tilläggstjänst så kan du bara använda telefonen för röstsamtal och SMS och då är den ju i princip värdelös, åtminstone riktigt tråkig... Browsern dyker upp när du har installerat service books och köpt din tjänst.

Som mailmaskin är den toppen. Har i dagsläget tre mailkonton kopplade till den och det funkar hur bra som helst. Det sämsta är väl kameran som bara ligger på 1,3 megapixels och det är ju lite lågt idag.
Citera
2007-11-14, 13:50
  #5
Medlem
Mx2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExxonE
Vad var det för modell du hade?

Det var en 7290, men det var ocksa tva ar sedan. Den var inte häftig alls, ganska dalig skärm och knappt nagra roliga funktioner. Ganska stor, men passade bra i kavajens innerficka. En businesspryl, helt enkelt. Har dock kollat lite pa Pearl, och den verkar vara trevlig, och framförallt inte sa förbaskat stor. Far försöka ta ett snack med chefen och höra om man inte kan fa en san
Citera
2007-11-14, 14:10
  #6
Medlem
ExxonEs avatar
förbannat att man ska behöva ha ett pissdyrt abbonemang! Det måste ju gå att lösa på annat sätt med enterpriseprogrammet eller liknande?

Inga bra tips?
Citera
2007-11-14, 21:25
  #7
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExxonE
förbannat att man ska behöva ha ett pissdyrt abbonemang! Det måste ju gå att lösa på annat sätt med enterpriseprogrammet eller liknande?

Inga bra tips?

Enterprise är dyrare än Internet Service, och även om du skulle komma över servermjukvaran och installera den så får du ingen kontakt med terminalen utan att tjänst och APN läggs upp hos operatören.
Citera
2007-11-14, 21:41
  #8
Medlem
ExxonEs avatar
ah, de e surt, jag har ju mjukvaran eftersom telefonen kommer från ett företag i spanien som farsan är delägare i, har inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar och det kommer alltså ändå inte att fungera om jag får koll på hur programmet hjälper mig?
Citera
2007-11-15, 10:16
  #9
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExxonE
ah, de e surt, jag har ju mjukvaran eftersom telefonen kommer från ett företag i spanien som farsan är delägare i, har inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar och det kommer alltså ändå inte att fungera om jag får koll på hur programmet hjälper mig?

Nej, jag tror inte det. Du får nog beställa Internet Edition om du skall ha full användning av telefonen. Personligen tycker jag att det är värt det men det hela beror ju på hur mycket man är beredd och kapabel att betala.
Citera
2007-11-15, 19:52
  #10
Medlem
ExxonEs avatar
well then.... Någon som vill köpa min lur då? =)
Citera
2007-11-19, 10:49
  #11
Moderator
Oddballs avatar
Någon som vet om det går att koppla till en extern antenn till den som man kan göra med vanliga mobiltelefoner? Blev påprackad en Blackberry 8820 men har problem med att den övergår till GSM-läge istället för GPRS hemma men tänkte att en antenn skulle kanske lösa "problemet"?
Citera
2007-11-20, 08:41
  #12
Medlem
ExxonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Någon som vet om det går att koppla till en extern antenn till den som man kan göra med vanliga mobiltelefoner? Blev påprackad en Blackberry 8820 men har problem med att den övergår till GSM-läge istället för GPRS hemma men tänkte att en antenn skulle kanske lösa "problemet"?

Har du ett uttag på telefonen som ser ut som en coax fast mindre? I så fall kan du koppla till antenn, gå till någon teknikbutik och fråga, BB är ju inte så stora i sverige så jag har en känsla av att det är svårt att hitta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback