2008-08-12, 18:38
Medlem
rullkragens avatar
Ost och bacon sås !

Tjenis !

Ostsås :

200 gram riven ost, gärna lite vällagrad som lätt smälter, gärna getost och en del mögel ost. ca 60-70% stark ost och 30-40% mögelost
knappt 2 matskedar vetemjöl eller majsmjöl.
50 gram smör
4-5 dl. grädde
4-5 dl. mjölk standard eller getmjölk om ni har det.
Lite salt om det behövs när inte osten är tillräckligt salt.
Paprika pulver efter smak, går utmärkt med finhackad paprika vilket ger mer smak.
Chili pulver efter smak, går också mer än väl att använda färsk chili som finhackas vilket ger en bättre styrka
6-8 vitlöks klyfter
400-500 gram bacon stekta i småbitar
eller 300-400 kött färs från nöt eller get bladat med mindre del grisfärs som stekes i olivolja till en gyllenbrun färg och blandas i när själva ostsåren är klar.

Smält smöret och sedan i och mjölk tillsammans med en redning av mjölet. Till sätt chili, paprika, vitlök och eventuellt salt.
Koka grädden på svag värme med all ost som är riven i små bitar.
Slå samman dessa saker när allt är varmt och löst sig. Och låt stå på svag värme. Det är viktigt att hela tiden röra i grytorna så det inte bränns vid.
Och inte storm koka.
Sedan steker man baconet eller köttfärsen så den är färdig.
Tillslut blandar man i köttet i ostsåsen.
Och det är färdigt att äta.

Gärna makaroner som är gjord på färsk pasta eller vanliga typ skruvar.

Om ni undrar var för jag föredrar getost och get mjölk är för det har mer fyllig smak och högre fetthalt, samma är det med mjölet majsmjöl ( gofio ) är för det ger en speciell smak.
Malet get kött ger en suverän smak och överträffar bacon.

Jag bor inte i Sverige och detta är ett recept från Chile som min fru brukar göra.

Senast redigerad av rullkragen 2008-08-12 kl. 18:40.
Citera
2008-08-13, 04:32
Medlem
ellroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Två mycket enkla pastasåser:

1 creme fraiche (lätt eller vanlig)
1 Danablu ädelost

Värm i kastrull tills det är en sås, rikligt med nyriven svartpeppar.
+ tortellini så blir det perfekt!
Citera
2008-08-13, 04:53
Medlem
Snurrens avatar
Det här var en riktigt inspirerande tråd.

Min familjs favoritpastasås är busenkel och ingredienserna finns i minsta näröppet. Till 2 personer tar man en burk tonfisk och en stor gul lök. Hacka löken och fräs den glansig. Blanda i tonfisken och häll på en burk creme fraiche (helst den fetaste) och salta lite. Låt koka några minuter. Klart.

Rätten blir lite färglös, men man kan ju välja grön spenatpasta i stället för vanlig. Det är mycket godare än det låter och man kan välja en ganska billig tonfisksort, den ska ju ändå smulas i små bitar.
Citera
2008-08-13, 07:13
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det här var en riktigt inspirerande tråd.

Min familjs favoritpastasås är busenkel och ingredienserna finns i minsta näröppet. Till 2 personer tar man en burk tonfisk och en stor gul lök. Hacka löken och fräs den glansig. Blanda i tonfisken och häll på en burk creme fraiche (helst den fetaste) och salta lite. Låt koka några minuter. Klart.

Rätten blir lite färglös, men man kan ju välja grön spenatpasta i stället för vanlig. Det är mycket godare än det låter och man kan välja en ganska billig tonfisksort, den ska ju ändå smulas i små bitar.

Köttfärssås:

Koktid, ca 10 timmar. Koktiden gör den riktigt god.

Köttfärs
Gula lökar
Vitlök
Rött vin
Oxfond eller annan
Ett par deciliter olivolja
Salt
Svartpeppar
Tomatpuré
Oregano och Basilika
Eventuellt någon annan krydda jag inte kommer på i fyllan och villan

Recept 2:

Koka spaghetti.
När du häller av spaghettin, ta kastrullen och häll i:
Olivolja
Vitlök
Torkade chilifrukter
En skvätt vitt vin
Bacon
Avsluta med en näve riven parmesan, blanda sedan skiten med spaghettin.

Recept 3: (arrabiata utan sardeller i princip)

Hela krossade körsbärstomater
Smör
Olivolja
Vitlök
Chili
Oliver
Hackad basilika eller persilja

Recept 4:

Bacon
Parmesan
Gorgonzola
Lite smör
Ett ägg
En gnutta grädde
Salt
Svartpeppar

Recepten är på ett ungefär, har säkert glömt hälften vid det här laget.
Senast redigerad av MadamMim 2008-08-13 kl. 07:17.
Citera
2008-10-17, 00:35
Bannlyst
Enkel och god pastasås

En av mina favoriträtter när jag vill ha mat snabbt är att koka pasta och hälla på någon sorts pastasås, alternativt ketchup om jag inte har pastasås hemma. Brukar mest köpa färdig pastasås men har funderat på att börja tillaga egen i ett försök att bli lite mer seriös på matfronten.

Några tips på god pastasås som är enkel att göra?
Citera
2008-10-17, 00:42
Medlem
Ösps avatar
Stek kycklingbitar i en halv tsk sambal oelek och olja, lägg på lite lökklyftor när kycklingen nästan är klar, häll över en burk creme fraiche när löken stekts, krydda med lite salt och peppar och dragon. Snabbt och enkelt och gott som fan
Citera
2008-10-17, 10:41
Medlem
Bengrots avatar
Häll grädde i en kastrull, lägg i en bit valfri gorgonzola, hackad purjolök, kokt skinka (som de brukar vara på pizza) soja och svartpeppar. Låt det puttra tills såsen har tjocknat lite. Sitter fint på spagettin!
Citera
2008-10-17, 10:44
Medlem
Hacka gul paprika, töm i en burk med creme fraiche vitlök, krydda med curry och lite salt. (Detta görs såklart i en egen panna och inte i kastrullen med pastan)
Voila ! Asgott
Citera
2008-10-17, 11:14
Medlem
insideouts avatar
en enkel som satan:

skiva eller dela färska champinjoner, fräs i smör i stekpannan, häll på grädde vilken sort spelar ingen roll, sedan har du i en halv svamp-buljong-tärning, salt och peppar sedan är det bara att köra...otroligt enkel, sedan kan du ju bygga vidare hur du vill, men tänk så här om du vill göra enkelt och gott:

huvudingrediens: kyckling/kött/svamp/räkor
grädde
buljong
ev. tillbehör: chili/lök (hackad/vit/schalotten)/kryddor
salt/peppar

lycka till!
Citera
2008-10-17, 11:35
Medlem
Fräs skivad bacon, champinjoner och hackad lök. Tillsätt creme fraice och låt koka upp. Salta och peppra. Klart.
Citera
2008-10-17, 17:53
Medlem
cobrs avatar
Brukar göra en Penne all'arrabbiata på följande vis

Fräs finhackad vitlök i olivolja
Tillsätt 1 finhackad chilli
1-2 KG hackade tomater
1 grönsaksbuljongtärning

Låt puttra i 30-60 min
Citera
2008-11-20, 16:49
Medlem
Non plus ultras avatar
tomatsås

låt strimlad lök och pressad vitlök fräsa i lite olivolja i botten på en kastrull, kanske en burk svamp o bacon beroende på tillgång(men behövs inte). släng i en burk krossade tomater och låta koka. blir bättre desto längre den kokar. snåla inte med salt&peppar och dina favorit örter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in