Tjenis !

Ostsås :
200 gram riven ost, gärna lite vällagrad som lätt smälter, gärna getost och en del mögel ost. ca 60-70% stark ost och 30-40% mögelost
knappt 2 matskedar vetemjöl eller majsmjöl.
50 gram smör
4-5 dl. grädde
4-5 dl. mjölk standard eller getmjölk om ni har det.
Lite salt om det behövs när inte osten är tillräckligt salt.
Paprika pulver efter smak, går utmärkt med finhackad paprika vilket ger mer smak.
Chili pulver efter smak, går också mer än väl att använda färsk chili som finhackas vilket ger en bättre styrka
6-8 vitlöks klyfter
400-500 gram bacon stekta i småbitar
eller 300-400 kött färs från nöt eller get bladat med mindre del grisfärs som stekes i olivolja till en gyllenbrun färg och blandas i när själva ostsåren är klar.
Smält smöret och sedan i och mjölk tillsammans med en redning av mjölet. Till sätt chili, paprika, vitlök och eventuellt salt.
Koka grädden på svag värme med all ost som är riven i små bitar.
Slå samman dessa saker när allt är varmt och löst sig. Och låt stå på svag värme. Det är viktigt att hela tiden röra i grytorna så det inte bränns vid.
Och inte storm koka.
Sedan steker man baconet eller köttfärsen så den är färdig.
Tillslut blandar man i köttet i ostsåsen.
Och det är färdigt att äta.
Gärna makaroner som är gjord på färsk pasta eller vanliga typ skruvar.
Om ni undrar var för jag föredrar getost och get mjölk är för det har mer fyllig smak och högre fetthalt, samma är det med mjölet majsmjöl ( gofio ) är för det ger en speciell smak.
Malet get kött ger en suverän smak och överträffar bacon.
Jag bor inte i Sverige och detta är ett recept från Chile som min fru brukar göra.