2007-11-14, 00:07
Medlem
von Schmerzs avatar
Ibland är jag enkel av mig och låter en bit vällagrad gorgonzola smälta i matlagningsgrädde tillsammans med lite hastigt uppstekt vitlök. Serveras lämpligen med tagliatelle och körsbärstomater.
Citera
2007-11-14, 05:34
Medlem
groovyjaxxs avatar
Något jag åt när jag var på korfu var pastitsada. Kalvkött kokt i tomatsås. Kan ha vart bräserat med. Fruktansvärt gott

http://www.recipezaar.com/63258
Citera
2008-02-03, 21:07
Medlem
Lobengulas avatar
Två mycket enkla pastasåser:

1 creme fraiche (lätt eller vanlig)
1 Danablu ädelost

Värm i kastrull tills det är en sås, rikligt med nyriven svartpeppar.

Några färska broccolin, koka tills mjuk
1 creme fraiche (lätt eller vanlig)

Lägg i broccolin, mosa till en jämn sås. Salta och peppra.
Citera
2008-02-04, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
En väldigt simpel sås är att smälta Creme Bonjour, valfri smak förstås men jag brukar köra med vitlök. Sedan steka bacon och champinjoner och blanda. Sedan är det bara att hälla över pastan. Enkelt, billigt och gott. Som gjutet för en ungkarl.

Precis som förslaget från Skribenten ovan har jag en liknande pastarätt som är enkel, billig och snabb att göra. En variant på Ergos pastasås..

Skivar baconen (?) och steker dessa tills det fått lite färg, slänger i champinjoner (burk eller färska kvittar, jag tycker dock att burk är godare i denna rätt) och låter dessa steka tillsammans någon minut. Häll sedan i matlagningsgrädde i denna stekpanna, tillsätt svartpeppar och grillkrydda (el liknande krydda). Låt såsen koka samman någon minut och Voilá så har du en mycket bra pastasås..
Citera
2008-02-04, 09:28
Medlem
Sconemans avatar
Jag älskar pasta i alla dess former. Här är ett recept på en enkel, god och snabb pastasås. Receptet kommer ursprungligen från nån bok/tidning men jag har för länge sen glömt bort vilken. Brukar höfta rätt friskt när jag gör det så ta alla proportioner för vad de är.

Klipp två paket bacon i 2 cm bitar ungefär, fräs på dem i en traktörpanna tillsammans med 2 knippen grovhackad brockoli. När baconet har fått lite färg så släng i en 500g bytta med creme fraiche. Jag brukar späda med lite mjölk också för att få mer sås.
Krydda med salt och vitpeppar, låt puttra tills brockolin får lagom krispig konsistens.
Släng i ett par deciliter frysta ärtor och låt stå ett par minuter tills ärtorna hunnit bli varma. Servera med valfri pasta.

Det här blir en stor laddning. Jag gör alltid stora satser, ofta blir det godare och det är alltid bra med matlådor för mig och tjejen.

/ Sconeman.
Citera
2008-08-11, 17:37
Bannlyst
Passerade tomater, vitlök, oregano, basilika lök, tabasco, svartpeppar, cayenne mm..
Citera
2008-08-11, 18:42
Medlem
Bolages avatar
Fräs en hackad lök i en kastrull, lägg i en zucchini hackad i bitar efter en stund, låt det fräsa med några minuter. Häll i en burk hela tomater, salt, peppar, oregano och sambal oelek efter smak. Puttra i en 5-10 minuter, häll sedan i en burk creme fraiche och låt det koka upp. Rör om och smula i ~100 gram fetaost, klart!
Citera
2008-08-11, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SarakeChi
Har du något pastarecept du vill dela med dej av?

Gillar du pasta? Och vad har du till?

Jag kan varmt rekommendera receptet som står på baksidan av Kungsörnens snabbmakaron-paket. Sweet chili-korv-nånting. Falukorv, lök, creme fraise, sweet chili ooch tomatpuré.
Riktigt gott och enkelt!!
Citera
2008-08-12, 01:04
Medlem
Softis...s avatar
Båtpasta

En god sås som passar bra när man är på sjön eftersom den kräver så lite arbete. God att äta hemma också så klart.

Häll en burk krossade tomater i kastrull, tillsätt en burk tonfisk. Låt puttra ganska länge så att såsen är lite tjock till konsistensen när den är klar. Fem minuter innan servering tillsätt peppar, salt, en dutt socker och torkad basilika. Puttra klart, rör om, häll såsen över pastan och var glad över att du hunnit svabba däcket medans maten lagade sig själv. Lite nymalen svartpeppar och parmesan på toppen är gott.
Citera
2008-08-12, 02:15
Medlem
bridge_mans avatar
koka spenattagliatelle - glöm för fan inte o salta ordentligt

hårdstek bacon
i med creme fraiche - det ska koka
bryt ner blåmögelost
salt + peppar

släng ner spenattagliatelle i stekpannan och låt det dra ett tag..
rosta lite pinjenötter att toppa med om du skulle råka ha det hemma
Citera
2008-08-12, 10:13
Medlem
Kaustis avatar
Carbonara ala Kausti (1-2 pers):

Pasta
Ett paket bacon
2 dl grädde
Svartpeppar
Ett ägg

Koka upp pastan. Klipp samtidigt baconen i små bitar. När pastan kokar slänger du i baconet i stekpannan och steker det som du vill ha det. När pastan är klar häller du av vattnet. Sen knäcker du ett ägg och häller i. Snabbt som fan häller du i grädde (hur mycket du ska ha i beror på hur mycket pasta du gör. Dock hellre för mycket än för lite ). Sen pepprar du med svartpeppar. RÖR OM!

Sen lägger du upp pasta på en tallrik. Häll över baconet. Fram med ketchupen och ett glas mjölk. Sen njuuter du
Citera
2008-08-12, 17:24
Medlem
balzams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Carbonara ala Kausti (1-2 pers):

Pasta
Ett paket bacon
2 dl grädde
Svartpeppar
Ett ägg

Koka upp pastan. Klipp samtidigt baconen i små bitar. När pastan kokar slänger du i baconet i stekpannan och steker det som du vill ha det. När pastan är klar häller du av vattnet. Sen knäcker du ett ägg och häller i. Snabbt som fan häller du i grädde (hur mycket du ska ha i beror på hur mycket pasta du gör. Dock hellre för mycket än för lite ). Sen pepprar du med svartpeppar. RÖR OM!

Sen lägger du upp pasta på en tallrik. Häll över baconet. Fram med ketchupen och ett glas mjölk. Sen njuuter du

+ riven parmesan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in