• 1
  • 2
2007-11-11, 20:53
Medlem
Andreas Baaders avatar
Jag har ett bestämt minne av att jag har läst serier med Lucky Luke där han faktiskt skjuter ihjäl skurkarna han jagar. Jag diskuterade detta häromdagen med två bekanta som är övertygade om att jag måste ha misstagit mig och kanske blandat ihop det med någon annan serie. Jag är säker på att jag har rätt men kan inte komma i håg i vilka album det har skett. Så jag tänka höra mig för om det finns några experter här som vet vilka episoder jag syftar på?
Citera
2007-11-11, 21:09
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
I berättelsen "Dubbelgångaren" (Le sosie de Lucky Luke), ursprungligen publicerad i albumet La mine d'or de Dick Digger (men på svenska tydligen i samlingsboken Jag Lucky Luke), dödar Lucky Luke skurken; dessutom finns det en tydligen felaktig uppgift om att även Phil Defer - revolvermannen skulle ha strukit med i sitt album (se punkt 2 under Kuriosa).
Citera
2007-11-11, 21:59
Medlem
Irfas avatar
Coolt Känner igen det här med att Lucky Luke dödar skurken säkert läst det någon gång när man vart en knodd.

PS. Va fan Kuk Grävarn!
Citera
2007-11-11, 23:39
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Baader
Jag diskuterade detta häromdagen med två bekanta som är övertygade om att jag måste ha misstagit mig och kanske blandat ihop det med någon annan serie.
Brukar inte Judge Dredd skjuta ihjäl en och annan skurk? Kan det ha varit han du tänkte på?
Citera
2007-11-12, 00:19
Medlem
klyks avatar
Dessutom finns det i "Jag Lucky Luke" en ensidas-strip där L.L. skjuter ihjäl en sheriff!

Det är en strip som gjordes i samband med att L.L. bytte förläggare till en som tillät mer... vuxet material. Kommer inte ihåg från vilken förläggare till vilken, kan det ha varit Dupuis och Dargaud? I stripen så dricker L.L. sprit, på saloonväggen hänger tavlor med nakna damer och dessutom tar Luke med en... hmm... professionell dam upp på rummet.

Där har tecknaren dock censurerat bilden "men hänsyn till privatlivets helgd" eller nå't så'nt. I slutet rider han mot solnedgången och sjunger nå't om sprit och nakna kvinnor, istället för den vanliga "Poor lonesome cowboy".
Citera
2007-11-12, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyk
Dessutom finns det i "Jag Lucky Luke" en ensidas-strip där L.L. skjuter ihjäl en sheriff!

Det är en strip som gjordes i samband med att L.L. bytte förläggare till en som tillät mer... vuxet material. Kommer inte ihåg från vilken förläggare till vilken, kan det ha varit Dupuis och Dargaud? I stripen så dricker L.L. sprit, på saloonväggen hänger tavlor med nakna damer och dessutom tar Luke med en... hmm... professionell dam upp på rummet.

Där har tecknaren dock censurerat bilden "men hänsyn till privatlivets helgd" eller nå't så'nt. I slutet rider han mot solnedgången och sjunger nå't om sprit och nakna kvinnor, istället för den vanliga "Poor lonesome cowboy".

klyk, nu förstörde du min värdlsbild.
Citera
2007-11-12, 08:24
Moderator
Popesizes avatar
Vart går denna "Jag, Lucky Luke" att få tag på?
Citera
2007-11-12, 09:24
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
I berättelsen "Dubbelgångaren" (Le sosie de Lucky Luke), ursprungligen publicerad i albumet La mine d'or de Dick Digger (men på svenska tydligen i samlingsboken Jag Lucky Luke), dödar Lucky Luke skurken; dessutom finns det en tydligen felaktig uppgift om att även Phil Defer - revolvermannen skulle ha strukit med i sitt album (se punkt 2 under Kuriosa).
Hade jag inte en aning om. Trodde mig läst det mesta med kära luke men icke,otroligt intressant o kul kuriosa.
Citera
2007-11-12, 10:36
Medlem
klyks avatar
Rättning mittåt, jag kan ha varit ute och cyklat vad gäller namnet på albumet. När jag kollar på Tradera verkar det som att albumet heter "Allt om Lucky Luke", känner definitivt igen omslaget.

http://www.tradera.com/ALLT_OM_LUCKY...ktion-51538331

15 spänn kan det väl vara värt, även om nå'n verkar ha skrivit sin signatur på omslaget.

Det var nog en 15-20 år se'n jag läste det (vet inte var jag har det längre) så jag får skylla sammanblandningen av albumnamnen på det.

Lite kuriosa: I albumet finns även en sida ur "Ömfotingen" tecknad av Jean Giraud (Blueberry), och en Blueberry-sida tecknad av Goscinny. Lite kul och se hur de tolkar varandras material.
Citera
2007-11-12, 20:40
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Har haft det där Allt om Lucky Luke-albumet men kan inte hitta det nu; här är i alla fall sheriffdödarscenen återtryckt svartvitt efter Bild & Bubbla 3-4/04 (moiré i originalet). Det rör sig alltså som Klyk säger om en specialserie för tidningen Le Point 1968 i samband med att Lucky Luke bytte förlag från Dupuis till Dargaud. Och här Phil Defers "död", som tydligen alltså inte var permanent enligt uppgiften i Seriewikin. Men enligt B&B-artikeln (av Jimmy Wallin) torde det ha förekommit fler dödsfall i den tidiga serien, på den tid då Morris även stod för manus:

Citat:
Tonen i de tidiga serierna var bitvis ganska mörk, med blodtörstiga lynchmobbar och dödsskjutningar. Hjälten själv drog sig inte för att ta livet av skurkarna om så behövdes. Även tempot var högre: actionsekvenserna var täta och drogs ibland ut över flera sidor. Men med åren skulle serien bli allt mer dialogbaserad (framför allt genom Goscinnys försorg)

Och på tal om en blodtörstig Luke då - här även Alph Desneuves parodi ur albumet Rocky Luke - Storstadscowboy.
Citera
2007-11-12, 20:44
Medlem
Andreas Baaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Ja, nu minns jag. Det var nog den där serien om dubbelgångaren jag tänkte på. Tack så mycket för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
Brukar inte Judge Dredd skjuta ihjäl en och annan skurk? Kan det ha varit han du tänkte på?

Jag har inte läst så mycket Judge Dredd så jag skulle nog aldrig blanda i hop honom med Lucky Luke.

Citat:
Ursprungligen postat av klyk

Jag känner igen det här, men var inte säker på om det verkligen kunde ha varit en riktig Lucky Luke serie som Morris hade tecknat eller det var någon sorts parodi (ungefär som Tintin i Thailand)? Men jag tror det stämmer att den var med i albumet "Allt om Lucky Luke" när du säger det. Äger det dock inte själv så jag kan bekräfta. Minns även den där Bluberry-versionen av Ömfotingen.
Citera
2007-11-13, 18:17
Medlem
Hehe, Phil Defer ja, var det inte honom som L.L. skjöt efter att Defer räknat till sex skott av L.L.? Vad han inte visste var att Luke hade "den enda sju-skjutaren i Vilda Västern"...

Finns dock en liten risk att jag minns fel, måste kolla upp det där ikväll när jag kommer hem. Har för mig att jag har "Jag, Lucky Luke" liggande nånstans. Gul, hård pärm möjligtvis?

Edit: Det gulpärmade albumet ser ut att vara "Jag, Jolly Jumper", så det är den jag har. Plus ca 40-50 vanliga LL-album.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in