2010-03-09, 23:40
Medlem
Trop inte på vad läkarna säger, CS är inte annorlunda för add/adhd folk egentligen, vanliga kan också bli påt'ända, mer koncenterarade, få mer eller mindre ångest, få sömnproblem, lösa sömnproblem...
Prova att ta 18 concertan med en 10 mg rita på morgonen, sen kan du dubbla det och isf ta andra ritapillset mot aftonen.
Sömnpills. Inte för tunga.
Citera
2010-03-10, 18:01
Medlem
Jag har ADHD och jag känner stora skillnader med Concerta i kroppen, Jag är mindre orolig, jag är lugn och jag tar tag i saker...det jag är mest nöjd med är att jag kan sova utan problem nu..när jag lägger mig i sängen så känner jag mig faktiskt trött..och detta är även om Concertan fortfarande verkar i kroppen.

Min tillvaro har blivit mycket bättre, mitt förhållande fungerar asbra nu, jag får inte mina ryck o ska störa mig mot min flickvän ..jag lyssnar på henne och kan faktiskt hålla fokus tillräckligt länge för att lyssna på allt hon har att säga, det blir mindre missförstånd osså vilket är skitbra.

Det jag kanskei nte gillar är ju humörsvängningar och att jag inte kan dricka kaffe på Concerta..för då blire katastrof..

kan skriva värsta sammanfattningen men orka wall of text liksom :-)
Citera
2010-03-10, 22:20
Medlem
bugsies avatar
Det låter ju helt fantastiskt faktiskt Men hur var det när du precis började med Concertan? Var det några vidriga biverkningar? Tog det lång tid innan du kom in i det och hittade rätt medicin och dos?

Jag är fett nojig över att det ska vara förjävligt den första tiden. Aaaaaaaaahh, vill bara att det ska bli lugnt o skönt i skallen nuuu!
Citera
2010-03-11, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugsie
Det låter ju helt fantastiskt faktiskt Men hur var det när du precis började med Concertan? Var det några vidriga biverkningar? Tog det lång tid innan du kom in i det och hittade rätt medicin och dos?

Jag är fett nojig över att det ska vara förjävligt den första tiden. Aaaaaaaaahh, vill bara att det ska bli lugnt o skönt i skallen nuuu!

Jag började för ca 2 o halv månad sen, jag har fortfarande inte hittat rätt dos men det flyter på. jag lär få något direktverkande också, jag kan bli helt mongo ibland som sagt..kan vara något med utsöndringen på tabletten som inte stämmer..men det är fan inte förjävligt alls första tiden :P man blir lite mer vafan är det som händer? va va! inte tusen tankar ? OMG :O

Men det är ju olika från person till person..
Citera
2010-03-11, 12:21
Medlem
bugsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kookoosan
Jag började för ca 2 o halv månad sen, jag har fortfarande inte hittat rätt dos men det flyter på. jag lär få något direktverkande också, jag kan bli helt mongo ibland som sagt..kan vara något med utsöndringen på tabletten som inte stämmer..men det är fan inte förjävligt alls första tiden :P man blir lite mer vafan är det som händer? va va! inte tusen tankar ? OMG :O

Men det är ju olika från person till person..

Jaa, det är ju olika från person till person såklart, men de låter ju bra att du inte tyckte att de va förjävligt i början iallafall :P Jag är peppad som fan på att de kommer bli bra nu, orkar bara inte vänta

Men det är väl bara o vänta och härda ut, psykiatrin är ju inte släkt med blixten direkt..
Citera
2010-03-11, 12:47
Medlem
general1337s avatar
Fick alltid ont i magen som fan av concerta, så jag började röka brajj ist
Citera
2010-03-11, 12:50
Medlem
bugsies avatar
haha, ja tycker att röka hjälper mot den inre stressen o rastlösheten, men huvet blir helt fuckat. tänker ännu mer och ännu intensivare. but i still do it... cöz its nice.
Citera
2010-03-11, 15:00
Medlem
jag tål fan inte röka spyr bara jämt o ständigt o blir såå jävla paranoid för jag tänker alldeles för mkt på omgivningen haha...

f.ö klart det är annorlunda från person till person, men jag har märkt att blir man feldiagnoserad o concerta sätts in så kan det bli skit av allt, en tjejkompis som fick "adhd" diagnos , blev ju fetedeprimerad o mådde skit i flera veckor...kanske AT:n som spöka vem vet? *grin*

Bugsie, det lär nog bli bra ska du se, pm:a mig när du har fått d så jag får höra om det blev nån förändring till det bättre :-)...fast ha en kalender, mitt minne sviker mig fortf ibland xD
Citera
2010-03-11, 22:24
Medlem
bugsies avatar
Alltså det är ungefär samma här, jag har svimmat o spytt fett många gånger. Och jag blir också jävligt paraniod när jag röker, speciellt om det är folk jag inte känner speciellt bra. Då blir jag sjukt osäker och tyst och tror att alla hatar mig. Men jag sitter heeemskt gärna helt själv i min lägenhet och tar en spliff. Mer än gärna! Det är då lugnet infinner sig

O förresten, dom gånger jag har tagit tjack så har jag lagt mig ner o börjat panikböla i typ 3-4 timmar, sen däckat stenhårt. Vafan är det för knepig reaktion egentligen? Kan det bero på diagnosen eller är det något annat som lurar? Concerta, Ritalin o amfetamin, vad är det för skillnad/er? Är ju värsta rookien på dehär men vaffan.
Citera
2010-03-12, 11:53
Medlem
kivalovskis avatar
En fråga bara: Kan man dela på en 54mg tab ifall man tycker att det slår för hårt? Eller är det bättre och försöka få tag på 18 el 36mg?
Citera
2010-03-12, 12:32
Medlem
SuckMyNutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kivalovski
En fråga bara: Kan man dela på en 54mg tab ifall man tycker att det slår för hårt? Eller är det bättre och försöka få tag på 18 el 36mg?
Concerta i medicinskt syfte ska absolut inte delas. Concerta är en s.k. depå-tablett, den består av flera lager som löses upp väldigt långsamt och därmed levererar en stadig dos över ~12 timmar. Att dela den kommer ge motsatt resultat, allt kommer dumpas på en gång och är bara lämpligt om syftet är att bli hög.

Ritalina däremot är inte av depå-sort, så den går fint att dela.
Citera
2010-03-12, 12:48
Medlem
kivalovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuckMyNuts
Concerta i medicinskt syfte ska absolut inte delas. Concerta är en s.k. depå-tablett, den består av flera lager som löses upp väldigt långsamt och därmed levererar en stadig dos över ~12 timmar. Att dela den kommer ge motsatt resultat, allt kommer dumpas på en gång och är bara lämpligt om syftet är att bli hög.

Ritalina däremot är inte av depå-sort, så den går fint att dela.

Tack för svaret...

Har fått tag på concerta 54mg, tog en igår morse -- kände mig "påtänd" hela dagen och natten, missförstå mig inte, mådde SKIT BRA hela tiden, inte den minsta ångest. Men det är inte riktigt den effekten jag vill uppnå genom att ta concerta.
Kändes mer som en drog, jag ville prova på det för att se hur det påverkar koncentrationen vid studier. Tror jag blev för lite för hög dos...

Kanske ska tillägga att jag inte har ADD el ADHD, eller liknande problem, är inte heller en van droganvändare, kanske röka lite (sällan).
Fick röka som en jamican igår för att varva ner, hjälpte inte särskilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in