2009-09-02, 13:57
Medlem
Jag tycker att concerta funkar bra på mig, dock bara testat i två dagar men känner mig mer koncentrerad och mer i "nuet". Dock så saknar jag min visuella förmåga och att se saker ur andra perspektiv. Man blir väldigt enformig utav det har jag märkt. Man snöar in sig på olika saker och kan hålla på med dem i timmar för att man känner verkligen att det ÄR viktigare att fortsätta på det man har påbörjat.
Citera
2009-09-05, 09:32
Medlem
jag har adhd och knaprar 2x36 mg varje morgon och jag vet inte hur länge och jag tycker att concerta hjälper inte längre för att fast jag har tagit medecinen så kan jag i allafall gå upp i varv och om jag missar att ta medecinen på morgonen så ser man ut som värsta pundarn framåt kvällen
Citera
2009-09-05, 12:51
Medlem
ChromeStars avatar
Jag har ätit Ritalin 30mg i 3 dagar och har inte fått önskad effekt ännu, utan känner mig mer salongsberusad i cirka 2 timmar efter att ha ätit en tablett. Sen går det över till att jag får skyhög puls och darrar hela dagen och till sist en "avtändning" bestående av nervryckningar och jag blir jättetrött. Får hoppas att det bättrar sig med tiden...

(Diagnostiserad ADD med svag autism och spår av aspergers.)
Citera
2009-09-11, 15:20
Medlem
Viking4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Jag har efter en lång tids uppehåll testat att äta concerta igen och det var en väldigt underlig upplevelse. Jag har ADHD, så någon "bänghet" kanske vi inte ska tala om men jag upplevde att hela världen blev skarpare på något sätt, som om verklighetens diskantkontroll helt plötslig hade vridits upp litegrand.

Dessutom vart det enormt jobbigt att möta folk i korridoren på skolan, jag vart otroligt osäker och visste inte hur jag skulle titta/hålla ögonkontakt osv, något som jag normalt kan ha problem med. Svårt att förklara kanske, men någon bör väl känna igen sig i situationen.

Alla sinnesintryck ökade rätt rejält och jag fick givetvis märkbart högre puls.

Det här var alltså 36 mg, jag har tagit concerta i typ ett år i sträck tidigare men aldrig upplevt det såhär intensivt. Anledningen till att jag inte har tagit det på ett bra tag är att jag fick väldigt ont i magen av det och att jag hade problem att hålla vikten (efter att ha slutat gick jag upp 5-6 kilo)

Jag kända mig väldigt stressad framåt eftermiddagen, helt utan anledning.

Så, det här vart väl nån sorts tripprapport men det var inte syftet med tråden. Hur upplever ni med ADHD/ADD Concerta/Ritalina? Funkar det bra för er?

Och till er andra, som tar amfetamin i rekreationellt syfte, funakr concerta bra att droga sig med?

En bekant till mig tog en tablett av mig en gång, delade den (det är en depottablett) och åt den. Hon vart inte alls hög eller så, utan vart bara lite småpigg, orkade vara uppe sent och fick mer ork helt enkelt.

Ett kopierat inlägg av mig från en annan tråd ang ADHD

.
Exakt så funkar det:Man bör ha en släng av ADHD eller "Damp".Annars funkar det knappt inte,på dom som redan är från födseln/början LUGNA(ibland tvärtom)

Jag har själv tagit Amfetamin sedan mitten på 70-talet Men på mig,och "nästan" alla andra som har tagit mkt tjack,så funkar ADHD-medicinen perfekt.Jag har inte tagit något sedan jag fick min diagnos,för c.a 2 år sedan.Jag räknar inte Concerta eller Ritalina som speed alls.Men 160-200 mg Ritalina/dag är perfekt,iaf för mig och många flera Concerta gillar jag inte ALLS Den påminner för mkt om gammalt dåligt fultjack,som man bara vill slå i sig mer av,ticksen kommer tillbaka mm.Annars en revolterade medicin för dom som behöver den och andvändes på rätt sätt...helst
Citera
2009-09-15, 16:28
Medlem
hög på concerta?

Hej alla! Fan e det fel på mig eller vad?: alla verkar "få ett rus" när dom tar sin concerta. även om de har ADHD....o pulsen stiger. Jag fick nyligen diagnosen ADHD men fick börja me concertan redan innan utredningen. blev lugn direkt o "va me". pulsen gick ner. Tar jag den inte däremot känner jag mig hög o pulsen är hög.(även innan jag började me concertan...)
Andra blir speedade men jag lugn...
O nu pratar jag alltså ba om ordinerade mängder (36mg+36mg+18mg)

min fråga är la egentligen:har jag för låg dos eller för hög? jag vill oxå bli lite speedad!!!!
Citera
2009-09-15, 16:41
Medlem
Shamwaris avatar
Jag själv är då diagnoserad ADD, med substansbehandling i form utav då concerta. Tycker det är lite väl många biverkningar. Dock mycket tacksam över att fått diagnosen.Vilken substans det sen stannar på för att få mig att fungera helt känns rätt ointressant.
Citera
2009-09-19, 03:05
Medlem
Viking4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhaizah
Hej alla! Fan e det fel på mig eller vad?: alla verkar "få ett rus" när dom tar sin concerta. även om de har ADHD....o pulsen stiger. Jag fick nyligen diagnosen ADHD men fick börja me concertan redan innan utredningen. blev lugn direkt o "va me". pulsen gick ner. Tar jag den inte däremot känner jag mig hög o pulsen är hög.(även innan jag började me concertan...)
Andra blir speedade men jag lugn...
O nu pratar jag alltså ba om ordinerade mängder (36mg+36mg+18mg)

min fråga är la egentligen:har jag för låg dos eller för hög? jag vill oxå bli lite speedad!!!!

Men det är ju det jag menar,att bli lung av medicinen,inte behöva ta tråkigt jävla tjack,mindre benzo också.Det är för mig att må BRA.

Om du vill bli påtänd? Sluta med ADHD-medicinen...Och köp bra Amfetamin istället.
Citera
2009-09-25, 09:24
Medlem
Viking4s avatar
Adhd/damp

Citat:
Ursprungligen postat av sl4k
Jag har enligt min läkare ADD, så går på concerta ofc. I början så var concertan hell asså, dock visste jag att dem gav bra effekter på mig så jag valde att fortsätta. Jag mådde illa, blev orolig, deppig super agressiv. Nära att smälla till mina bästa polares lilla syster på 4 år flera gånger(lixom hur fucked upp är det?)

Kunde bli lika agressiv mot mina bästa polare om dem gjorde nått som irriterade mig, tex åt chips, höll på med nått som lät osv. Kunde vara olika varje gång, men vart alltid lika agressiv så var tvungen att gå ut o lugna ner mig varje gång annars vet jag inte vad som skulle hända.

Men efter ett tag så hade man inte längre några biverkningar och concertan funkade perfa. Funkar väl idag exakt så som dem har tänkt, en underbar medicin som verkligen hjälper och gör livet lättare för mig. DOCK med en stor bieffekt, min konstnärliga och creativa sida försvinner på concerta. Samt att när man väl lägger ner concertan så får man grym depression och ångest osv, vilket inte är skojj.

Den speedade delen är exakt vad jag behöver, jag har ju som sagt ADD så jag är en passiv och apatisk jävel. Men inte på concertan, jag börjar helt enkelt "bry mig" av concertan, plus att man får en spark i arslet och gör nått.
Concentrationen är grymt mkt bättre, jag kan se folk i ögonen mycket bättre, mitt minne är bättre, mera självsäker för jag vet att jag är snabb som fan i munnen.

Hehe en "bieffekt" på concertan är ju torr mun, men detta är en fördel för mig då jag har överproduktion på saliv och får med concertan normal mycket saliv - Jäkligt bra bieffekt tycker jag.

En sak som är jävligt skum är att jag får "fjärliar i magen" av concerta, en utav dem bästa känslorna jag vet. Alltså att "nått" kommer hända, tex hur man är när man ska kolla på sitt favorit band live imorgon. Eller när man hör ett bekant ljud av ett brev dimpa ner i hallen när man väntar sig nått gott.
Den känslan på burk helt enkelt. Grymt nice.

[bold]Strattera - Skit på burk.[/bold]

Jag o min kusin(som har ADHD med autisitiska drag) testade varsin 40mg Strattera som vi fick av syrran. Vi hade dock tagit varsin 18mg concerta på morgonkvisten men ojj vilket skit. Jag har aldrig varit så "dampig" som jag var då, jag fick helt enkelt autism, aspergers för en dag.

Jag hade zoner i mitt synfält där saker inte fick irritera mig, min kusin fick inte sitta på vissa ställen, vissa saker fick inte sitta sitta på vissa ställen. Jag blev irriterad på saker som bara fanns till när jag såg dem i mitt perifiresende.
Jag började ticsa som en idiot, kunde inte koncentrera mig för 5 öre osv.

Aspergers på burk - Strattera.

Sen så vet jag ju inte om strattera bättrar sig med tiden lr nått men fy fan, var läskigt så in i helvette.

Jajamen.Detta stämmer in på mig oxo,EXAKT.(utom på en punkt,jag mår mkt bättre av Ritalina,concertan får jag tics och för mkt liknande Amfetamin-symtomer)

Blev oxo irriterad som satan ibörjan(typ 4-5 månader).Gillade heller inte den biverkning heller och ifrågasatte dom...Men precis som du säger gav det sig,så nu mår jag som en prince,för första gången i hela mitt liv,med riktig medicinering,på 60-70-talet så fanns det ju inte ens den FINA diagnosen,så mig proppa dom i Benzo redan när jag var 16 år(blev ju fast på den skiten,den behövs inte längre,knappt i.a.f)Och Amfetaminet(som jag mest tagit för att bli lung,men som alla vet som har tagit mkt tjack så vet ni ju att det alltid går överstyr,för mkt,för många dygn/veckor/år
Citera
2009-09-25, 09:46
Medlem
Tjaa

fick min medicinering när jag var runt 13 år.
Tog den tills jag blev 16 sen sluta jag med den,
upplevde att jag inte var mig själv med concerta
i mig prövat nu igen i skolan är nu 19år och jävlar vilken skillnad 36mg concerta gör för mig. Skit bra i skolan direkt! men som sagt är inte mig själv med det i mig som bestämt mig för aldrig mera ta den skiten...
Citera
2010-01-06, 04:28
Medlem
Sjukt bra om man som jag jobbar natt och måste hålla sig vaken.

Har varit vaken sedan kl i morse (tisdag) och sitter just nu på nattjobb och slutar om 3.5 timme. Kände mig skittrött vid kl 20 tisdag kväll, sen tog jag 36mg runt kl 21 och började jobba kl 22. Är klarvaken nu och kommer vara det ett par timmar till
Jag jobbar natt tisdag, onsdag och torsdag varannan vecka mellan kl 22-08, och jag brukar alltid vara vaken över 24 timmar mellan tisdag och onsdag pga omställningen av dygnsrytmen, och det funkar kanon!

Dock brukar jag oftast vara så pass pigg när jag kommer hem på morgonen att jag måste knocka mig med en Zopiklon (insomningstablett) för att kunna sova bra under dagen.
Citera
2010-03-04, 23:50
Medlem
SoZRandoms avatar
Concerta FUNKADE/Funkar jätte bra för mig, har några brukar kvar men får inte utskrivet längre.

jag använde 54 mg och 18 mg per dag under min skolgång 8an och 9an.

men jag har aldrig känt någon vidare effekt mer än att jag blir osocial och väldigt koncentrerad och fokuserad på det jag ska göra..
jag använde det också i 1an i gymnasiet när det gick dåligt i skolan och jag behövde komma ikapp. och det gör jag nu också i 3an eftersom jag hamnat efter, men hittade lite concerta hemma o nu kommer jag fixa studenten förhoppnignsvis

tack o hej
Senast redigerad av SoZRandom 2010-03-04 kl. 23:53.
Citera
2010-03-09, 23:34
Medlem
bugsies avatar
Jag är tjej o har precis fått en adhd-diagnos, och jag känner mig sjukt förvirrad at the moment. Jag är extremt hypoaktiv och orkar aldrig göra något, jag tänker/ältar/analyserar/ och vrider o vänder på varenda tanke i mitt huvud. Jag blir lätt osäker bland folk fast jag försöker ha en stabil fasad utåt, men blir då knäpptyst och mår riktigt jävla pissdåligt istället.

Jag undrar lite om de mediciner som finns, typ Ritalin och Concerta och detdär andra på M som jag inte kommer ihåg vad det heter. Ni som har adhd och har fått medicin, är risken stor att det blir pannkaka av allting och jag bara mår ännu sämre och blir ännu osäkrare och har svårt med sociala sammanhang? Och hur är det med medicinen och hypoaktiviteten, kommer jag bli pigg som satan? För folk med hyperaktivitet blir ju lugnare av medicinen..

Jag vill ju inte ta något som fuckar upp min personlighet totalt (har läst att endel säger att dom inte känner sig som sig själva). Vill ju bara förbättra mig själv, inte tvärtom.. Vill verkligen inte bli ännu mer osocial och svår. Många tankar som snurrar nu, och ja vet att allt detta förmodligen redan står i tråden men jag pallar fan inte läsa mer.
Thanks alot on forhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in