2007-12-31, 21:50
Medlem
addaralls
Citera
2008-09-01, 23:43
Medlem
concerta i början av medicinering

hej allihopa har läst era trådar nu och jag kan hålla med nästan alla.. jag blev helskumm när jag började käka concerta (54mg), var bara i början de var hemskt, åt inget hade inte lust till något allt gick som i ide om man kan säga så. hörde inte av mig till nån polare alls, var dom nere som fan altså, men de gick över efter nån vecka och då blev jag super social och åt som en gris och var allmänt lycklig, men sen så blev det strul men min fd sambo och då slutade jag ta concerta i en vecka kanske för jag mådde bara så skit och låg bara i sängen och var deppig som fan men sen när jag började ta den igen så blev jag aggressiv som satan, minsta lilla skit kunde göra mig helt tokig så jag säger de concerta är ett underligt preparat
Citera
2008-09-07, 05:05
Medlem
episods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Hur upplever ni med ADHD/ADD Concerta/Ritalina? Funkar det bra för er?
Jag orkar umgås med andra människor och många intryck tillsammans blir inte lika outhärdliga.. min mentala energi tar inte slut lika fort. Blir mer motiverad.
Men samtidigt massa biverkningar - inre spänning och sorts stress, elektrolytisk störning, sömnanfall och illamående tex.
Funderar ofta på att sluta, det verkar inte finnas någon tillräckligt bra adhd-medicin för mig (hittils iallafall).

Bra liknelse du sa, med "skruva upp diskanten på verkligheten".
Så känner jag också när jag pausat medicineringen några dagar och påbörjar den igen.
Citera
2008-09-17, 00:51
Medlem
Lady Starlights avatar
När jag var mindre blev det konstaterat att jag hade ADHD.
Då fick jag amfetamin utskrivet.
Käkade ett par år och allt gick skit bra, sen slutade dem att skriva ut amfetamin och erbjöd mig Concerta, då testade jag det en snabb sväng (En sommar).
Utav Concertan svullnade jag upp i ansiktet, tappade matlust, svårt att sova även om jag gick upp 07:00 på morgonen och lade mig 03:00 natten därpå..
Därefter lade jag ner det lika snabbt.

Men sitter och funderar på om man kanske skulle besöka en psyk. mottagning och be om lite Ritalina?

Det går helt klart att punda på Ritalina? Punda kanske är fel ord.. Vi kan kalla det "Mysa" lite..

MVH
Citera
2009-08-27, 21:49
Medlem
Strattera

Tjena, en polare har fixat strattera, är det värt att testa? Vad innehåller den för skoj egentligen?
Citera
2009-08-27, 21:59
Medlem
purezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCat
Tjena, en polare har fixat strattera, är det värt att testa? Vad innehåller den för skoj egentligen?

går inte att knarka... Det är mer som ett "lyckopiller" än "knark"..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Strattera
Citera
2009-08-28, 07:51
Medlem
coo

Jag har enligt min läkare ADD, så går på concerta ofc. I början så var concertan hell asså, dock visste jag att dem gav bra effekter på mig så jag valde att fortsätta. Jag mådde illa, blev orolig, deppig super agressiv. Nära att smälla till mina bästa polares lilla syster på 4 år flera gånger(lixom hur fucked upp är det?)

Kunde bli lika agressiv mot mina bästa polare om dem gjorde nått som irriterade mig, tex åt chips, höll på med nått som lät osv. Kunde vara olika varje gång, men vart alltid lika agressiv så var tvungen att gå ut o lugna ner mig varje gång annars vet jag inte vad som skulle hända.

Men efter ett tag så hade man inte längre några biverkningar och concertan funkade perfa. Funkar väl idag exakt så som dem har tänkt, en underbar medicin som verkligen hjälper och gör livet lättare för mig. DOCK med en stor bieffekt, min konstnärliga och creativa sida försvinner på concerta. Samt att när man väl lägger ner concertan så får man grym depression och ångest osv, vilket inte är skojj.

Den speedade delen är exakt vad jag behöver, jag har ju som sagt ADD så jag är en passiv och apatisk jävel. Men inte på concertan, jag börjar helt enkelt "bry mig" av concertan, plus att man får en spark i arslet och gör nått.
Concentrationen är grymt mkt bättre, jag kan se folk i ögonen mycket bättre, mitt minne är bättre, mera självsäker för jag vet att jag är snabb som fan i munnen.

Hehe en "bieffekt" på concertan är ju torr mun, men detta är en fördel för mig då jag har överproduktion på saliv och får med concertan normal mycket saliv - Jäkligt bra bieffekt tycker jag.

En sak som är jävligt skum är att jag får "fjärliar i magen" av concerta, en utav dem bästa känslorna jag vet. Alltså att "nått" kommer hända, tex hur man är när man ska kolla på sitt favorit band live imorgon. Eller när man hör ett bekant ljud av ett brev dimpa ner i hallen när man väntar sig nått gott.
Den känslan på burk helt enkelt. Grymt nice.

[bold]Strattera - Skit på burk.[/bold]

Jag o min kusin(som har ADHD med autisitiska drag) testade varsin 40mg Strattera som vi fick av syrran. Vi hade dock tagit varsin 18mg concerta på morgonkvisten men ojj vilket skit. Jag har aldrig varit så "dampig" som jag var då, jag fick helt enkelt autism, aspergers för en dag.

Jag hade zoner i mitt synfält där saker inte fick irritera mig, min kusin fick inte sitta på vissa ställen, vissa saker fick inte sitta sitta på vissa ställen. Jag blev irriterad på saker som bara fanns till när jag såg dem i mitt perifiresende.
Jag började ticsa som en idiot, kunde inte koncentrera mig för 5 öre osv.

Aspergers på burk - Strattera.

Sen så vet jag ju inte om strattera bättrar sig med tiden lr nått men fy fan, var läskigt så in i helvette.
Citera
2009-08-28, 11:40
Medlem
ADD

Blir typ tom i skallen, mitt visualiserande tankesätt försvann. Men jag gjorde saker utan att det tog emot/tänkte efter hur jobbigt det skulle bli innan jag började med det. Det gjorde mig betydligt mer närvarande i nuet men lite avstängd från mig själv och mitt starka känsloliv. Jag väljer bort medicinen.
Citera
2009-08-28, 18:34
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
många männmiskor, de flesta, upplever ett sorts lugn och harmoni i tjackruset
denna harmoni, som också kan skapa en känsla av närvaro, av fokus, av lätthet och glädje.. det är en del av amfetaminets euforiserande verkan.

många har inte fattat det, de tror att man ska bli "typ massa energi och stirrig"

då de upplever att de blir llyckliga när de knarkar tjack så överraskas de
sedan skriver de inlägg på FB och tror att de har adhd

de tror att de funnit det sätt på vilket man "ska må"

Väldigt bra skrivet. Jag har märkt av exakt samma trams i min omgivning.

Gissa om jag blev förvånad och besviken första gången på tjack! Jag blev helt soft och att sitta ner var det absolut skönaste. Trodde jag var blåst först, sen märkte jag att jag bara inte kunde somna...på väldigt länge!

Jag förstår om du inte svarar.
Citera
2009-08-29, 01:05
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Väldigt bra skrivet. Jag har märkt av exakt samma trams i min omgivning.

Gissa om jag blev förvånad och besviken första gången på tjack! Jag blev helt soft och att sitta ner var det absolut skönaste. Trodde jag var blåst först, sen märkte jag att jag bara inte kunde somna...på väldigt länge!

Jag förstår om du inte svarar.
Det är ju det här som är så härligt! Kan på tjack, metylfenidat, mdpv eller liknande sitta timma efter timma och bara pyssla med musikproduktion eller fotografering/retuschering. Helt underbart!
Citera
2009-08-29, 22:06
Medlem
FakeIDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Finns också massor med folk utan ADHD som inte blir speedade oavsett hur mycket tjack eller metylfenidat de petar i sig... Och så finns såna med ADHD som blir tokspeedade redan på små doser...
Precis så. Inga stimulanter fungerar på mig. Någon som har en idé varför? Kan det vara så att jag naturligt har ovanligt lite/mycket signalsubstanser?
Citera
2009-08-30, 00:49
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbie
addaralls

Varför skriver du här? Tror du att du släppte "the bomb" genom att helt magnifikt "upplysa" oss med ditt fula "addaralls"?

Det du gjorde när du så storslaget delade med dig av ditt "addaralls", var ungefär lika givande som att gå in på ett av Pågens styrelsemöten och utbrista "GIFFLAR".
Senast redigerad av likeithard 2009-08-30 kl. 00:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in