2007-11-13, 13:10
Medlem
Herr Lindholms avatar
Jag tar den passningen!

Attention-Deficit Disorder: Svårt att koncentrera sig.

Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: Svårt att koncentrera sig och sitta still.
Citera
2007-11-13, 14:00
Medlem
Fiskpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _spliffman
ritalina innehåller en liten mängd anfetamin eller efudrin så de är som att ta tjack fast mindra dos polarn käkade 45 mg de inehåller ingenting nestan kan gemföras med 5 koppar kaffe kanske
Peace
jag älskar sånna här inlägg
Citera
2007-11-13, 14:21
Medlem
Kick ass Ritalina om man käkar många blir det en härlig effekt
Citera
2007-11-13, 15:40
Bannlyst
_spliffman: Ska vi ta ditt nick som en indikator på något?

Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
VAA? Är det inte väldigt skumt att aktiva som du (?) (ADHD) får stimulanter? Och att underaktiva som jag (negativ schizo) får depressanter? (har visserligen slutat med dom nu, annars hade jag inte pallat skriva detta eller ens sitta vid datorn, hade legat och degat i soffan eller sängen, zombiefierad)

Tycker det är skitskumt, det du får förvärrar/förstärker ditt tillstånd (hyperaktivitet) och det jag fick gjorde mig ännu tröttare. Vad är meningen med detta? Kan du förklara?

KAN NÅGON FÖRKLARA? Är läkarna helt "bakom flötet" eller utför de expriment på oss?( konspirationsteoretikern/paranoida/öppensinnade jag tittar fram)
Tur att du inte är läkare då? Det kan antagligen finnas flera olika orsaker till att ADHD (alla formerna) uppstår, men orsaken till symptomen är brist på dopamin (och noradrenalin?). Amfetamin frisätter just dopamin och noradrenalin i synapserna på samma sätt som SSRI frisätter serotonin. Man kan inte sitta och utgå ifrån vad man förknippar med olika läkemedel och symptom, det är i princip homeopati.
Citera
2007-11-13, 19:17
Medlem
Ziltoids avatar
Jag förlorar all apetit och känner mig konstig och torr i munnen.

Hatar medicinen och har slutat tagit den för länge sen.

Ritalin i mitt fall. Men det fungerar otroligt bra för mina syskon.
Citera
2007-11-21, 04:12
Medlem
hehe

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Finns också massor med folk utan ADHD som inte blir speedade oavsett hur mycket tjack eller metylfenidat de petar i sig... Och så finns såna med ADHD som blir tokspeedade redan på små doser...
jag vet av egen erfarenhet.. japp ADHD här med jag fick ta det på morgon sen en gång på eftermiddan... sova på natten NO WAY jag satt å ritade kolla tv surfa internet städade mitt rum bakade etc.. sen gick te skolan kom hem från skolan sen sova tills man ska upp igen te skolan så där höll det på.. till slut så vart det annan medecin...
Citera
2007-11-21, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Germanjacker
jag vet av egen erfarenhet.. japp ADHD här med jag fick ta det på morgon sen en gång på eftermiddan... sova på natten NO WAY jag satt å ritade kolla tv surfa internet städade mitt rum bakade etc.. sen gick te skolan kom hem från skolan sen sova tills man ska upp igen te skolan så där höll det på.. till slut så vart det annan medecin...
Du bakade alltså på natten innan du gick till skolan? I och för sig så kan jag föreställa mig det, haha
Citera
2007-11-22, 10:13
Medlem
blondiies avatar
Jag har ADHD- diagnos.
Concerta funkar inte att berusa sig på, iaf it för mig, äter 72 mg concerta per dag i depåform, jag upplever mig själv som mindre impulsiv av dom så dom funkar bra på det området för mig.

Sen har jag Ritalin 10mg korttidsverkande som jag tar 3/dag, och på dom märker jag att jag blir väldigt fokuserad och kan koncentrera mig bra!
Dom går att berusa sig på enligt mig iaf, kan uppleva det bättre än tjack ibland (bor i norrland så vi har it så bra dos här).
Sen upplever jag att jag kan prata och föra en diskussion bättre med dom, blir helt enkelt mer social av ritalin och orkar umgås mer med mina vänner helt enkelt!

Sammanfattat = Super bra kombination för mig! Känner mig it alls lika splittrad i skallen som jag gjorde förut innan jag blev medicinerad, synd bara att dom kom fram till detta så sent, då kanske det hade gått bättre i skolan etc.

Sen kan jag tillägga om diskussionen om ADHDmänniskor som tar tjack, själv så upplever jag mig aldrig speedad dom gånger jag tagit, och folk har reagerat på mig för att jag kunnat ta mer än dom som tagit i flera år, men jag kan bli gode pratsam av mig när jag tar tjack, antar att det är det som är tjusniningen med de hela!
Citera
2007-11-22, 10:26
Medlem
storytellers avatar
Concerta fungerar fantastiskt för mig.
Blir inte härdsmälta i hjärnan när det händer 2 saker eller mer i hjärnan, kan t.e.x. lyssna hjälpligt på ett samtal/föreläsning trots att det är stimmigt i lokalen. Utan medicin kan jag sitta en hel föreläsning och verkligen försöka lyssna men jag minns inte ens rubriken efteråt.

Blir dessutom mindre slutkörd ihjärnan efter en arbetsdag (inte PIGG men har man denna diagnos vet man hur SLUT man blir annars). Hade jag växt upp för 20 år sedan hade jag knappast klarat av högstadiet, än mindre gymnasiet... istället gick jag ut med fina betyg, med en fullt fungerande vardag och goda ambitioner inför framtiden.
Tar en mycket liten dos...
Citera
2007-12-22, 15:32
Medlem
alltidvilligares avatar
Fick min concerta utskrivet i dag, så får väll se hur det funkar när dosen är ricktigt inställd. antar att det tar ett tag innan man har hittat rätt docering.
Citera
2007-12-22, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
många männmiskor, de flesta, upplever ett sorts lugn och harmoni i tjackruset
denna harmoni, som också kan skapa en känsla av närvaro, av fokus, av lätthet och glädje.. det är en del av amfetaminets euforiserande verkan.

många har inte fattat det, de tror att man ska bli "typ massa energi och stirrig"

då de upplever att de blir llyckliga när de knarkar tjack så överraskas de
sedan skriver de inlägg på FB och tror att de har adhd

de tror att de funnit det sätt på vilket man "ska må"

jag kan säga att jag saknar den effekten av amfetaminet. Nu tar jag concerta och ritalin mot adhd. jag blir påverkad...visst blir jag det om jag överdoserar men ungefär like stirrig och nervös som på överdrivna mängder koffeintabletter. Saknar tjackruset, lugnet, glädjen...
Citera
2007-12-31, 21:38
Medlem
alltidvilligares avatar
biverkningar

har ätit min concerta nu i x antal dagar nu.

jag blir nästan lite seg av medicinen o det är bara bra för mig så slipper man vara så rastlös o får inte hjärnsläpp för minsta lilla skitsak längre hela tiden.

men tycker att nackdelarna eller biverkningarna är för stora, o jag har fått en jäkla hosta ock att jag får tammefan inte upp pitten sen ja börgade käka concertan. det känns förjävligt!!!!

amfetamin i små docer har fungerat bra för mig i dom senaste 20-25 åren. så jag tänkte försöka få nån annan medicinering av nått slag.

så jag skulle vilja veta vad för sorts medicin som jag ska försöka få utskrivet av läkaren nästa gång vi ska träffas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in