2007-11-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Jag känner inte igen mig i dagens våld bortsett från ett fall som just rörde sig om en invandrare.

Sedan kan man ju begrunda dessa uppgifter som går stick i stäv med dagens vinklade statistik.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...=rubrik_954226

Invandrare är överrepresenterade oavsett socioekonomisk bakgrund och om du jämnför svensk underklass med invandrad dito så är den invandrade dito överrepresenterad, detta är alltså ingen klassfråga det är en invandrarfråga

Din länk behandlar väl åldersgruppen 15-25, där är jag just nu. Jag menade under 15, och vad gäller invandrarperspektivet så ja.. det bodde inte många invandrare i mitt område, jag talar om våld mellan svenska ungdomar. Det kommer ju artiklar med jämna mellanrum där någon svensk unge blivit bunden/slagen/knivskuren/nästan strypt/mobbad etc av en annan svensk unge. Detta våld tror jag har minskat en hel del, men ändå får det mycket mer uppmärksamhet idag än då, och visar sig i statistiken.
Citera
2007-11-22, 13:52
Medlem
kafkanens avatar
Citat:
Jag känner inte igen mig i dagens våld bortsett från ett fall som just rörde sig om en invandrare.

Sedan kan man ju begrunda dessa uppgifter som går stick i stäv med dagens vinklade statistik.

Invandrare är överrepresenterade oavsett socioekonomisk bakgrund och om du jämnför svensk underklass med invandrad dito så är den invandrade dito överrepresenterad, detta är alltså ingen klassfråga det är en invandrarfråga

Läser du vad BRÅ forskaren ger för förklaring? Statistik och de faktiska brotten går inte hand i hand med varandra. Då bör det rimligtvis finnas förklaringar till varför personer med invandrar bakgrund oftare anmäls?
http://www.bra.se/extra/pod/?action=...le_instance=15
Citera
2007-11-22, 15:08
Bannlyst
Citat:

Belägg för det? (dvs att i jämförelsen mellan underklass, sk white trash, med invandrarunderklass, så är invandrare överrepresenterade?)

Verkar faktiskt så illa så att blöjnazzarna inte förstått skillnaden på "överrepresenterade" och "de flesta brott begås av..". Hur många procent av invandrarna har gjort sig skyldiga till gruppvåldtäkt? hur många procent av sveriges befolkning är pedofiler? Antag att den procentuella siffran är lika stor. Hur kan man då döma invandrare som grupp efter det?

95% av invandrare födda utomlands begår inte våldsbrott eller sexbrott, 5%. Samtidigt är 5% av sveriges befolkning homosexuella. 1% är schizofrena. Hur stor andelen pedofiler är vet jag inte, men vi säger 1%.

Är då sveriges stolta befolkning att betrakta som ett homosexuellt pedofilfolk med schizofreni, med tanke på att 7% är på det viset?
Citera
2007-11-22, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Glas
Din länk behandlar väl åldersgruppen 15-25, där är jag just nu. Jag menade under 15, och vad gäller invandrarperspektivet så ja.. det bodde inte många invandrare i mitt område, jag talar om våld mellan svenska ungdomar. Det kommer ju artiklar med jämna mellanrum där någon svensk unge blivit bunden/slagen/knivskuren/nästan strypt/mobbad etc av en annan svensk unge. Detta våld tror jag har minskat en hel del, men ändå får det mycket mer uppmärksamhet idag än då, och visar sig i statistiken.

Det du inte förstått är att det du läser om i sensationslystna kvällstidningar, inte är representativt för verkligheten i stort, utan bara för de aktuella fallen. Du måste tänka på att det finns en verklighet för hundratusentals människor med invandrarbakgrund, och att de fall du läser om är enstaka fall, inte något som beskriver hundratusentals människor.
Citera
2007-11-22, 15:38
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
Belägg för det? (dvs att i jämförelsen mellan underklass, sk white trash, med invandrarunderklass, så är invandrare överrepresenterade?)

Verkar faktiskt så illa så att blöjnazzarna inte förstått skillnaden på "överrepresenterade" och "de flesta brott begås av..". Hur många procent av invandrarna har gjort sig skyldiga till gruppvåldtäkt? hur många procent av sveriges befolkning är pedofiler? Antag att den procentuella siffran är lika stor. Hur kan man då döma invandrare som grupp efter det?

95% av invandrare födda utomlands begår inte våldsbrott eller sexbrott, 5%. Samtidigt är 5% av sveriges befolkning homosexuella. 1% är schizofrena. Hur stor andelen pedofiler är vet jag inte, men vi säger 1%.

Är då sveriges stolta befolkning att betrakta som ett homosexuellt pedofilfolk med schizofreni, med tanke på att 7% är på det viset?

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Denna allmänna överrepresentation gäller oavsett socioekonomisk status, det vill säga att överrepresentationen består praktiskt taget oförändrad när man jämför exempelvis förvärvsarbete och yrkesgruppstillhörighet i Sverige, samma sak gäller efter kontroll av kön, ålder och bostadsort.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2

Vad svenskar föds som är irrelavant vi kan inte be svenska kvinnor sluta föda barn för en en liten andel kan bli pedofiler, men vi kan däremot stoppa invandringen för att inte skapa fler våldtäkter och knivrån m.m.

Edit, vill bara påpeka att svenskar inte är pedofiler i större utsträckning än invandrare det är nog snarare tvärt om.

Citat:
Ursprungligen postat av kafkanen
Läser du vad BRÅ forskaren ger för förklaring? Statistik och de faktiska brotten går inte hand i hand med varandra. Då bör det rimligtvis finnas förklaringar till varför personer med invandrar bakgrund oftare anmäls?
http://www.bra.se/extra/pod/?action=...le_instance=15

Citat:
Ursprungligen postat av BRÅ
Det går inte att svara på hur många brott som begås av invandrare. Det finns flera förklaringar till det, till exempel anmäls inte alla brott och det är inte alltid det går att binda en gärningsman till brottet. Det kan också vara så att personer med utländsk bakgrund oftare polisanmäls, än personer med svensk bakgrund.

Att det kan vara så betyder inte att så är fallet, jag har en känsla av att om det var så så skulle BRÅ känna till det och varför skulle invandrare anmälas oftare, jag tror snarare det är tvärtom.
Citera
2007-11-22, 15:43
Bannlyst
Citat:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2

Vad svenskar föds som är irrelavant vi kan inte be svenska kvinnor sluta föda barn för en en liten andel kan bli pedofiler, men vi kan däremot stoppa invandringen för att inte skapa fler våldtäkter och knivrån m.m.

Edit, vill bara påpeka att svenskar inte är pedofiler i större utsträckning än invandrare det är nog snarare tvärt om.

Men du missade min fråga - om 5% av invandrarna begått brott, och 12% av svenskarna är homosexuella.. Är det rätt att döma invandrare kollektiv för vad några procent gör? Är sverige ett homosexuellt land pga att 5% av svenskarna är bögar? Vore det inte bättre med t ex. nolltolerans och utvisning av invandrare som begår brott, istället för att döma alla invandrare?
Citera
2007-11-22, 15:47
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Men du missade min fråga - om 5% av invandrarna begått brott, och 12% av svenskarna är homosexuella.. Är det rätt att döma invandrare kollektiv för vad några procent gör? Är sverige ett homosexuellt land pga att 5% av svenskarna är bögar? Vore det inte bättre med t ex. nolltolerans och utvisning av invandrare som begår brott, istället för att döma alla invandrare?
Nej men man kan dra slutsatsen att det i större grad är ett invandrarproblem än ett klassproblem.
Citera
2007-11-22, 19:17
Medlem
Fullfittans avatar
Jag är benägen att hålla med Fennicum. När jag gick i högstadiet slogs det varje dag utan att något särskilt hände. Visst några vart skickade till anstalt men då handlade det om väldigt många slagsmål. När jag hör om den yngre generationens skolgång idag så verkar det utredas och polisanmälas i mycket högre grad.

det är en annan tolerans idag - JA helt klart
större benägenhet att anmäla - JA absolut
ungdomarna menar själva att våldet minskat i enkäter - tydligen
forskare som arbetar med detta hävdar att så är fallet - uppenbarligen
kvällstidningsläsare hävdar motsatsen - säger mig inte ett skit
Citera
2007-11-22, 19:54
Medlem
Erk Swedes avatar
Tveksamt

Citat:

Du bollar friskt med procentsatserna...
Men att 95 procent av invandrarna inte begår våldsbrott eller gruppvåldtäkter tror jag inte en sekund på..
Invandrarna är en liten grupp av sveriges befolkning som begår över 40 % av brotten och ännu högre om vi räknar grova våldsbrott.
Är det sant det du skriver så är de 5 procent du skriver om extremt kriminella,och med tanke på att så många invandrare sitter inne,borde det innebära att för få är ute i frihet för att kunna begå gruppvåldtäkter samt rån...
Citera
2007-11-22, 19:57
Medlem
Erk Swedes avatar
12procent

Citat:

I verkligheten är max kring 1 procent homosexuella,även om RfSL gärna vill låtsas att 12 procent är bögar..
Citera
2007-11-22, 20:41
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Jag är benägen att hålla med Fennicum. När jag gick i högstadiet slogs det varje dag utan att något särskilt hände. Visst några vart skickade till anstalt men då handlade det om väldigt många slagsmål. När jag hör om den yngre generationens skolgång idag så verkar det utredas och polisanmälas i mycket högre grad.

det är en annan tolerans idag - JA helt klart
större benägenhet att anmäla - JA absolut
ungdomarna menar själva att våldet minskat i enkäter - tydligen
forskare som arbetar med detta hävdar att så är fallet - uppenbarligen
kvällstidningsläsare hävdar motsatsen - säger mig inte ett skit

Hur kommenterar du då detta.

Poliser och väktare säger samma sak våldet ökar fast det ökar inte bland den nu berömda svenska överklassen som först fick skulden för Kungsholmsmordet, utan bland nysvenskarna.
Citera
2007-11-22, 20:54
Medlem
Hur kommer det sig att personrånen var en icke förkommande företeélse när jag växte upp på sjuttio-åttiotalet. Ökningen av personrånen korrelerar perfekt med starten av massinvandringen. Man tackar för berikningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in