Citat:
Ursprungligen postat av T.K.D.C
naah, bara något jag har hört, På fyllan skulle jag blanda ut vodka med vatten ( vet inte varför) då skrek iaf mina polare att de skulle jag absolut inte göra för då försvinner alkoholen

Definitioner:
1: Ingenting kan försvinna. Det kan enbart övergå i en form till en annan.
2: De enda formerna alkoholen skulle kunna anta är att etanolen fryser, etanolen blir till plasma eller att etanolen kondenseras, alltså blir till ånga.
Det är mycket osannolikt att ni hade vatten som var -60°C, vilket skulle krävas för att få alkoholen att frysa. Hur som helst skulle ni fortfarande kunna se alkoholen då, och ni skulle kunna äta en etanolbit på ungefär -40°C. Alkoholen försvinner inte, men det var med all säkerhet inte det dina kompis menade i alla fall.
Kanske menade de att du inte skulle hälla kokande vatten i ditt glas med sprit? Efter ungefär 1-2 timmar skulle kokande vatten ha kondenserat bort etanolen (vilken har en kokpunkt på ungefär 70°C. Jag förutsätter att dina kompisar inte heller menade att alkoholen kondenseras då ni häller kokande vatten i erat glas.
Plasma kan ni nog inte inte framställa i ert kök, speciellt inte då ni är fulla. Det går alltså också bort.
Vad kan de då ha menat? Det enda rimligasvaret är att
er sprit späds ut. Om ni har t.ex. 1 liter 100% teknisk sprit i en behållare och häller i 1 liter vatten får du en lösning på, 1+1=2, 2 liter. Förhållandet mellan den rena spriten och lösningen blir 1/2, vilket betyder att den nya blandningen har en dubbelt så stor volym som ursprungsladdningen. 100% etanolhalt / 2 = 50% etanolhalt. Blandningen får alltså en etanolhalt på 50%. Ni behöver alltså helt sonika två gånger så mycket av blandningen för att uppnå samma rus som ni hade fått av att dricka ren etanolen .
Om ni har vodka med en etanolhalt på 40% och blandar 50/50 vodka/vatten får ni en lösning på 20%. Ni behöver dricka dubbelt så mycket av den som den rena vodkan för att uppnå samma rus. men det är ju lugnt, eftersom ni nu har dubbelt så mycket dricka.
Ingenting försvinner!