Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-08, 19:08
Medlem
Köp han ett sexpack med folköl iställe?

Kommer säkert sluta med att han slänger i sig all sprit på 30 min eftersom de är så jävla utspätt.

Sen nästa gång kommer han slänga i sig en hel 3,5 dl som han tror att han kommer klara.
Citera
2007-11-08, 21:15
Medlem
T.K.D.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ungtuppen
Hej. Jag undrar om det märks speciellt mycket på smaken om man blandar ut en halv flaska vanlig vodka explorer med vatten? Alltså märks det att det är vatten iblandat om man i sin tur blandar ut det hela med något, tex coca cola, fanta, whatever.

alkoholen försvinner väl om man blandar sprit med vatten?
Citera
2007-11-08, 21:17
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.K.D.C

Förklara resonemanget tack! Varthän försvinner den?
Citera
2007-11-08, 21:28
Medlem
nops avatar
Citat:

späda ut != mv sprit > /dev/null
Citera
2007-11-08, 21:29
Medlem
Harrison_Fords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siaren

den är magisk
Citera
2007-11-08, 21:52
Medlem
T.K.D.Cs avatar
Citat:

naah, bara något jag har hört, På fyllan skulle jag blanda ut vodka med vatten ( vet inte varför) då skrek iaf mina polare att de skulle jag absolut inte göra för då försvinner alkoholen
Citera
2007-11-08, 22:18
Medlem
siarens avatar
Citat:
naah, bara något jag har hört, På fyllan skulle jag blanda ut vodka med vatten ( vet inte varför) då skrek iaf mina polare att de skulle jag absolut inte göra för då försvinner alkoholen

Definitioner:
1: Ingenting kan försvinna. Det kan enbart övergå i en form till en annan.
2: De enda formerna alkoholen skulle kunna anta är att etanolen fryser, etanolen blir till plasma eller att etanolen kondenseras, alltså blir till ånga.

Det är mycket osannolikt att ni hade vatten som var -60°C, vilket skulle krävas för att få alkoholen att frysa. Hur som helst skulle ni fortfarande kunna se alkoholen då, och ni skulle kunna äta en etanolbit på ungefär -40°C. Alkoholen försvinner inte, men det var med all säkerhet inte det dina kompis menade i alla fall.
Kanske menade de att du inte skulle hälla kokande vatten i ditt glas med sprit? Efter ungefär 1-2 timmar skulle kokande vatten ha kondenserat bort etanolen (vilken har en kokpunkt på ungefär 70°C. Jag förutsätter att dina kompisar inte heller menade att alkoholen kondenseras då ni häller kokande vatten i erat glas.
Plasma kan ni nog inte inte framställa i ert kök, speciellt inte då ni är fulla. Det går alltså också bort.

Vad kan de då ha menat? Det enda rimligasvaret är att er sprit späds ut. Om ni har t.ex. 1 liter 100% teknisk sprit i en behållare och häller i 1 liter vatten får du en lösning på, 1+1=2, 2 liter. Förhållandet mellan den rena spriten och lösningen blir 1/2, vilket betyder att den nya blandningen har en dubbelt så stor volym som ursprungsladdningen. 100% etanolhalt / 2 = 50% etanolhalt. Blandningen får alltså en etanolhalt på 50%. Ni behöver alltså helt sonika två gånger så mycket av blandningen för att uppnå samma rus som ni hade fått av att dricka ren etanolen .
Om ni har vodka med en etanolhalt på 40% och blandar 50/50 vodka/vatten får ni en lösning på 20%. Ni behöver dricka dubbelt så mycket av den som den rena vodkan för att uppnå samma rus. men det är ju lugnt, eftersom ni nu har dubbelt så mycket dricka.

Ingenting försvinner!
Citera
2007-11-08, 22:27
Medlem
T.K.D.Cs avatar
Citat:
Definitioner:
1: Ingenting kan försvinna. Det kan enbart övergå i en form till en annan.
2: De enda formerna alkoholen skulle kunna anta är att etanolen fryser, etanolen blir till plasma eller att etanolen kondenseras, alltså blir till ånga.

Det är mycket osannolikt att ni hade vatten som var -60°C, vilket skulle krävas för att få alkoholen att frysa. Hur som helst skulle ni fortfarande kunna se alkoholen då, och ni skulle kunna äta en etanolbit på ungefär -40°C. Alkoholen försvinner inte, men det var med all säkerhet inte det dina kompis menade i alla fall.
Kanske menade de att du inte skulle hälla kokande vatten i ditt glas med sprit? Efter ungefär 1-2 timmar skulle kokande vatten ha kondenserat bort etanolen (vilken har en kokpunkt på ungefär 70°C. Jag förutsätter att dina kompisar inte heller menade att alkoholen kondenseras då ni häller kokande vatten i erat glas.
Plasma kan ni nog inte inte framställa i ert kök, speciellt inte då ni är fulla. Det går alltså också bort.

Vad kan de då ha menat? Det enda rimligasvaret är att er sprit späds ut. Om ni har t.ex. 1 liter 100% teknisk sprit i en behållare och häller i 1 liter vatten får du en lösning på, 1+1=2, 2 liter. Förhållandet mellan den rena spriten och lösningen blir 1/2, vilket betyder att den nya blandningen har en dubbelt så stor volym som ursprungsladdningen. 100% etanolhalt / 2 = 50% etanolhalt. Blandningen får alltså en etanolhalt på 50%. Ni behöver alltså helt sonika två gånger så mycket av blandningen för att uppnå samma rus som ni hade fått av att dricka ren etanolen .
Om ni har vodka med en etanolhalt på 40% och blandar 50/50 vodka/vatten får ni en lösning på 20%. Ni behöver dricka dubbelt så mycket av den som den rena vodkan för att uppnå samma rus. men det är ju lugnt, eftersom ni nu har dubbelt så mycket dricka.

Ingenting försvinner!

Okej, mycket detaljerat, förstår inte hur du orkar lägga ner så mycket tid, men ändå, då har man den frågan besvarad tack
(mina kompisar menade nog egentligen inget av överstående, de är nog helt enkelt dumma i huvudet )
Citera
2007-11-09, 11:24
Medlem
Haha, jag snodde cirka en deciliter whiskey av farsan i förra veckan och fyllde upp med vatten. Har ännu inte hört något från han men det är nästan så att jag vill berätta för han bara för att kunna reta honom för att han inte ens märker när hans fiiina DYRA whiskey blir förstörd av vatten.
Citera
2007-11-09, 12:12
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teäspe
Haha, jag snodde cirka en deciliter whiskey av farsan i förra veckan och fyllde upp med vatten. Har ännu inte hört något från han men det är nästan så att jag vill berätta för han bara för att kunna reta honom för att han inte ens märker när hans fiiina DYRA whiskey blir förstörd av vatten.

Jag fick en smäll av min far när jag som 16-åring spädde ut hans 16-åriga Lagavulin och fick kommentaren, "Snylta om du vill men spä fan inte ut min Whisky!". Spä ut pappors whisky är alltså ganska farligt...

Till TS: Du kan inte vinna!

1) Du spär ut och pojkvaskern tror han är riktigt tålig, nästa gång klämmer han en 70cl Jeltzin...

2) Du ger honom en halv kvarting, han blir skitsur och fixar svartsprit/hb och tokdäckar i en buske.

3) Du ger honom kvartingen och han blir nöjd och glad och ganske fint full. Din syster (det var väl hennes barn?) däremot blir skogstokig och pratar inte med dig.

Mitt råd är ett hålla dig till en kvarting Brännvin Special 32%, det funkade fint för mig för vanligt helgsupande när jag var 15-17 år. Drygade väl med folköl om det behövdes...
Citera
2007-11-09, 16:42
Medlem
T.K.D.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Mitt råd är ett hålla dig till en kvarting Brännvin Special 32%, det funkade fint för mig för vanligt helgsupande när jag var 15-17 år. Drygade väl med folköl om det behövdes...
varför folköl? varför inte gammal hederlig starköl?
Citera
2007-11-09, 16:53
Medlem
Moegs avatar
Aaah! The kid is doomed! Men jag tror som många andra; att spä ut spriten kommer resultera i att ungen tror att han är Stålmannen när det kommer till sprit och kommer nästa gång dra i sej fan så mycket mer än en kvarting och kommer således råka illa ut. Förklara för ungfan varför han inte får en hel kvarting istället.. får man fråga hur gammal han är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in